سیاسی

حرکت به سوی گداخت هسته ای نباید منجر به توقف توسعه دانش فعلی شود

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: با توجه به روند مذاکرات هسته‎ای و عدم پایبندی مقامات غربی به اصول مذاکره، استفاده مستمر از انرژی صلح‎آمیز هسته‎ای نباید در کشور متوقف شود.
محمدمهدی اسلامی در گفتگو با خبرگزاری میزان درباره رویکرد کشورهای غربی به خصوص آمریکا در جریان مذاکرات هستهای اظهار کرد: از ابتدای شروع مذاکرات میان ایران و کشورهای غربی درباره مسائل هستهای رویکردهای متعددی در داخل و بیرون از کشور مطرح بوده است که در تمامی آنها حفظ عزت و منافع ملی وجه مشترک است؛ نکتهای که از دید دستگاه دیپلماسی کشورمان به عنوان متولیان مذکرات هستهای نباید نادیده گرفته شود. از جمله موارد تضمین کننده، موضوع لغو یکباره و کامل تحریمها است.


وی با اشاره به مصوبه کنگره و سنای آمریکا و سخنان خلاف تعهد لوزان طرفهای غربی افزود: بدعهدی طرف غربی در طی سالهای گذشته در روند مذاکرات هستهای سبب شده است تا این مذاکرات چشم انداز مشخصی را نداشته باشند.

مدیر مؤسسه مطبوعاتی شما تاکید کرد: متاسفانه عدم داشتن ثبات و نظریه واحد در میان کشورهای عضو 1+5 با اختلاف افکنی آمریکا سبب شده است که این مذاکرات دچار تغییر و تحول بسیاری شود که این موضوع به طورحتم از چشم مقامات ایرانی دور نخواهد ماند.

اسلامی تصریح کرد: رویکرد زورمدارانه آمریکا در جریان مذاکرات هستهای در مقابل ایران سبب شده تا روند حاکم در این مذاکرات تحت تاثیر قرار گیرد که انتظار میرود دیگر طرفهای مذاکره نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند.

وی خاطرنشان کرد: روند مذاکرات هستهای نشان میدهد آن چه مقامات غربی در مخالفت با ایران در طی سالهای گذشته بیان کردهاند تنها در زمینه هستهای نبوده است بلکه آنها به دلیل افزایش قدرت جمهوری اسلامی ایران در جهان و به خصوص بین کشورهای اسلامی قصد دارند هیمنه ایران را در منطقه از بین ببرند موضوعی که تا به امروز در تحقق آن ناموفق بودهاند.

عضو حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به اینکه ما باید استفاده از انرژی صلحآمیز هستهای را به صورت مستمر ادامه دهیم، گفت: مواضع کشورهای غربی به خصوص آمریکا نشان داده است که موضع آنها در قبال مذاکرات هستهای نمایشی است و آنها قصد ضربه زدن به ایران را دارند لذا در این راستا مقامات کشورمان نیز نباید به راحتی از انرژی هستهای دست بکشند.

وی تصریح کرد: مصاحبه رئیس سازمان انرژی اتمی و خبر از حرکت ایران به سوی حوزه تولید انرژی از گداخت هسته ای - که عرصه ای بسیار نو در دنیا است- خبری خوشحال کننده است؛ اما استفاده از دانش هستهای مبتنی بر شکافت هسته ای منحصر به تولید انرژی نیست و در حوزه کشاورزی، دارویی و شیرینسازی آب نقش بسزایی را ایفا میکند از این رو نباید روند تحقیق و توسعه در این دانش محدود یا متوقف شود.

https://shoma-weekly.ir/TmIwvM