سیاسی

حرکت به سوی دولت حزبی نیازمند نظام پارلمانی است

صوفی همچنین تشکیل دولت حزبی در ایران را منوط به تشکیل نظام پارلمانی دانست و با بیان اینکه فعلا نظام ما در داخل کشور ریاستی تعریف شده است،گفت:معتقدم باید برای حرکت به سوی دولت حزبی،ابتدا نظام را از ریاستی به پارلمانی تغییر بدهیم تا این فرآیند اعمال شود، همانند کشورهایی که نظام پارلمانی در آنجا حاکم است.

علی صوفی دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات ،با اشاره نقش احزاب در انتخابات پیش رو،گفت:احزاب اصلاح طلب قابلیت خود را در این دوره،حرکت به سوی تشکیل جبهه و اجماع در انتخابات دیده اند به همین جهت در گام اول جبهه اصلاحات تشکیل شد و نیروهای حزبی، اشخاص حقیقی در کنار رئیس دولت اصلاحات این جبهه را تشکیل دادند و از همه ظرفیت و پتانسیل خود برای انتخابات هم استفاده میکنند.

احزاب باید قطعا کاندیدای حزبی داشته باشند

وی مشارکت در قدرت و حضور فعال در انتخابات را از وظایف احزاب و تشکل های سیاسی دانست و افزود:احزاب برای مشارکت در عرصه سیاسی پا به صحنه می گذارند و در فرآیندی هم که طی می شود پروانه آنها صادر خواهد شد بنابراین احزاب باید قطعا کاندیدای حزبی داشته باشند و هیچ جای تردید نیست.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: مشارکت در قدرت از طریق انتخابات شکل می گیرد از این رو احزاب حق دارند حضور فعال داشته باشند و کاندیدا معرفی کنند و البته حاکمیت هم باید این حق را برای آنها قائل شود تا مشارکت و از کاندیدای اختصاصی خود حمایت کنند.

صوفی درپاسخ به این سوال "پس به همین دلیل است که تعدادی از احزاب اصلاح طلب درصدد هستند کاندیدای حزبی در انتخابات ریاست جمهوری معرفی کنند، آیا این روند در قالب نهاد اجماع ساز شکل می گیرد یا احزاب می خواهند جداگانه کاندیدای خود را معرفی کنند؟تاکید کرد:در شرایط کنونی اصلاح طلبان تصمیم گرفته اند حرکت جبهه ای داشته باشند از این رو همین سوال شما مطرح می شود که آیا معرفی کاندیدای حزبی برای اصلاحات مفید یا مضر است؟

احزاب در قبال کارکرد های خود پاسخگو هستند

وی گفت:به اعتقاد بنده حضور کاندیداهای مختلف کار را سخت خواهد کرد و کنترل آنها نیز مشکل می شود با این حال معرفی کاندیدای حزبی هم حق احزاب است با این حال توصیه می کنم از آنجا که می خواهیم فعالیت جبهه ای داشته باشیم بهتر است احزاب به صورت جمعی[حرکت اجماعی ]در انتخابات حضور پیدا کنند تا صحنه رقابت را بالا ببریم. البته این نافی حرکت احزاب و فعالیت آنها در عرصه سیاسی و انتخاباتی نیست،هرچه نباشد احزاب دارای نیرو هستند و میتوانند در قبال کارکرد های خود پاسخگو هم باشند، اما درعین حال حرکت جبهه ای را نیز باید لحاظ کرد.

عضو جبهه اصلاحات تصریح کرد:احزابی که در جریان اصلاحات همچنان مصر هستند تا کاندیدای حزبی خود را معرفی کنند بهتر است ابتدا با شخصیت های اصلاح طلب مشورت کنند و سپس کاندیدای خود را رسما معرفی کنند.

صوفی همچنین تشکیل دولت حزبی در ایران را منوط به تشکیل نظام پارلمانی دانست و با بیان اینکه فعلا نظام ما در داخل کشور ریاستی تعریف شده است،اظهار داشت:معتقدم باید برای حرکت به سوی دولت حزبی،ابتدا نظام را از ریاستی به پارلمانی تغییر بدهیم تا این فرآیند اعمال شود، همانند کشورهایی که نظام پارلمانی در آنجا حاکم است.

https://shoma-weekly.ir/DDfE30