سیاسی

حرکت ایران در آرامش و اعتدال جهان موثر خواهد بود

در این شرایط جمهوری اسلامی ایران عرصه جدیدی را در عرصه بین‌المللی آغاز کرده و بهتر است تمام عناصر فعال در عرصه بین‌الملل و دولت‌های مؤثر تلاش کنند از فضای به وجود آمده، حداکثر استفاده را بکنند، حداقلش این است که تمام منافع آنها در سراسر دنیا بیش از این به خطر نیفتد و بتوانند شرایط بهتری را برای آینده جهان پیش‌بینی کنند.
سمیه عظیمی - روز گذشته، مراسم تنفیذ ریاست جمهوری حجت الاسلام حسن روحانی در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد. در این مراسم مقام معظم رهبری در سخنانی مهم به نکاتی درباره شرایط امروز کشور و عرصه بین المللی و نحوه اداره کشور اشاره کردند. برای واکاوی سخنان معظم له با سید مهدی جولایی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت و گو کردیم.

•    در حکم مقام معظم رهبری برای تنفیذ ریاست جمهوری آقای روحانی نکاتی را مطرح کردند که بعضی از این نکات غیر از ویژگی های شخصی رئیس جمهور، نکاتی بوده که همواره در حکم های روسای جمهور دیگر نیز آمده بود: بدیهی است این رای و تنفیذ تا هنگامی است که ایشان به تعهد در پیمودن صراط مستقیمی که تاکنون در پیش داشته اند یعنی راه آرمان های نظام اسلامی و دفاع از حقوق ملت و ایستادگی در برابر زورگویان و مستکبران پایبند باشند. به نظر شما دلیل تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در این خصوص چیست؟
این سخنان در واقع بیانگر این نکته است که رئیس جمهور تنها تا زمانی که در مسیر صراط حق و مستقیم که ایشان بر آن تاکید داشته اند مشروعیت دارند؛ این مشروعیت به‌واسطه حکم رهبری و تا زمانی است که منتخب جمهور در مسیر شریعت قدم برمی‌دارد. به همین خاطر در حکم حضرت آقا در همه موارد اشاره شده است که تا زمانی که در صراط حق که تاکنون بوده‌اید، باشید این مشروعیت جاری است؛ طبیعی است حکم تنفیذ تا زمانی ساری و جاری است که در مسیر شریعت باشد. ما یک مشروعیت داریم و یک مقبولیت. مقبولیت را مردم می‌دهند و مشروعیت را رهبری از جانب حضرت ولی‌عصر(عج) و ایشان هم به تبع آن از مسیر انبیا و خداوند متعال؛ لذا این مشروعیت تا زمانی است که در مسیر شریعت باشند و صراط مستقیمی که به تعبیر مقام معظم رهبری تاکنون بوده است. لذا طبیعی است هر یک از رؤسای جمهور چه گذشته و چه امروز تا زمانی که در این مسیر هستند، از این مشروعیت برخوردارند.

•    سخنان معظم له نیز که در مراسم تنفیذ ایراد فرمودند نیز حاوی مطالب مهمی در رابطه با نوع ارتباط برقرار کردن با دیگر کشورها؛ اداره زمان بر کشور و حتی مسائلی مثل اثر تحریم ها و دشمنی دشمنان بود. در بخشی هم اشاره ای داشتند به سخنان آقای روحانی که درباره رفتار حکیمانه در برابر کشورهای دیگر مطرح شده بود.
به نظرم می‌رسد در حوزه سیاسی، ایران با مباحث رئیس‌جمهور محترم می‌خواهد مسیر حکیمانه‌تری را در پیش بگیرد و تلاش کند از تمام ظرفیت‌های موجود در عرصه بین‌المللی استفاده مطلوب، جامع و کاملی کند.
تأکید رهبری معظم بر این بود که این مسیر، مسیر حقی است، اما باید به این نکته توجه داشت که طرف مقابل می‌بایستی بر این منطق و گفتگو تأکید داشته باشد و او هم بپذیرد که در این مسیر حرکت کند.
به عقیده من با این مسئله جمهوری اسلامی ایران آمادگی‌اش را برای حرکت در جهت صلاح و تعالی فضای جهانی با توجه به شرایط نامطلوبی که در آن هست، اعلام و مشخصاً بیان کرده است می‌خواهد به سمتی برود که فضای جهانی در عرصه بین‌المللی را به سمت بهتری هدایت کند. امروز رهبری معظم هم فرمودند، فضای بین‌المللی اصلاً فضای خوبی نیست؛ نه‌تنها برای ما بلکه در اقصی نقاط دنیا با اعتراضات، درگیری‌ها، شورش‌ها، قیام‌ها، جنگ‌ها و انواع و اقسام ناملایمات روبرو هستیم.
 فضای سیاسی دنیا فضایی است که امروز خیلی در آن حرکت به سمت آرامش و مطلوبیت زندگی برای همگان وجود ندارد و دارد به سمت فضای ناآرامی حرکت می‌کند. این حرکت رو به جلو و آغازین جمهوری اسلامی ایران برای شکل‌گیری جهانی آرام و حرکت به سمت جهانی همراه با آرامش و اعتدال بود و رهبری معظم هم تأکیداتی بر آن داشتند.
 به نظر من می‌بایست دیگر عناصر مؤثر در فضای بین‌المللی پیشگام و پیشقدم شوند و امروز توپ در زمین آنهاست و آنها می‌بایست با توجه به مواضع ایران اقدامات جدی را انجام بدهند.

•    در دو سه روز گذشته شاهد اقدام دیگری از کنگره امریکا در تجدید تحریم‌ها علیه ایران بودیم که این کاملاً مخالف منطق جمهوری اسلامی ایران است. به نظر شما در این فضا نوع روابط ما با دیگر کشورها چگونه باید باشد؟
در این شرایط جمهوری اسلامی ایران عرصه جدیدی را در عرصه بین‌المللی آغاز کرده و بهتر است تمام عناصر فعال در عرصه بین‌الملل و دولت‌های مؤثر تلاش کنند از فضای به وجود آمده، حداکثر استفاده را بکنند، حداقلش این است که تمام منافع آنها در سراسر دنیا بیش از این به خطر نیفتد و بتوانند شرایط بهتری را برای آینده جهان پیش‌بینی کنند.

•    در مورد تحریم‌ها گفتید. حضرت آقا اشاره‌ای به تحریم‌ها و فشارهای دشمن کردند و گفتند این تحریم‌ها کم هم نبوده است.
بله، درست است. این که عرض کردم اگر این مسیر پیش برود، بیشتر به ضرر کشورهایی است که امروز بر این مسیر تأکید می‌کنند، بحث داخلی‌اش هم هست، یعنی درست است تحریم‌ها برای ما مشکلاتی را فراهم و با مصائب و پیچیدگی‌هایی در رفتار مدیریتی روبرو می‌کند، اما آنچه که مهم است این است که ما را به سمتی می‌برد که بتوانیم کاملاً و جامعاً روی پای خودمان بایستیم و این روی پا ایستادنِ ما در نهایت و درازمدت به ضرر دشمن است، هم از نظر ما به‌تنهایی و هم از نظر دیگر کشورها.

•    رهبری معظم تأکیدی هم داشتند که هم مسئولین و هم مردم تجربه‌های باارزشی را در این سال ها به دست آورده‌اند.
همین طور است. اگر به الگوی اداره کشور بدون توجه به دیگر مؤلفه‌های بین‌المللی مؤثر در اداره کشور ـ‌که حضرت آقا در مباحثشان فرموده‌اند‌ـ دست یابیم و بتوانیم کشور را به الگویی برسانیم که آن را با بهترین شرایط و راندمان با تمام این تحریم‌ها و فشارها اداره کنیم و در مدیریت کشورمان موفق باشیم، طبعاً به صورت الگو در تمام کشورهای دنیا پذیرفته می‌شود. وقتی آن را بپذیرند و بر اساس آن عمل کنند، در درازمدت تمام کسانی که امروز مدعی ابرقدرتی جهان هستند، از رفتاری که امروز داشته‌اند پشیمان می‌شوند و به نظرم می‌رسد که تنها مسیر رسیدن به آن، مسیر حکیمانه است که از تمام ظرفیت‌های کشور با توجه به رهنمودهای رهبری استفاده کند.
‌        ‌       

https://shoma-weekly.ir/zRZicu