سیاسی

حرف نوی جمهوری اسلامی برای ملتهای جهان

ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای(مدظله العالی) در دیدار با وزیر و مسئولان و نمایندگان وزارت امور خارجه وظیفه مهم دیپلماسی کشور در اوضاع پیچیده و حساس کنونی را تبیین حرف نو نظام اسلامی برای ملتهای دیگر و جهانیان دانستند. این حرف نو باید با حکمت و منطق برای ملتها تشریح و تبیین گردد تا امکان الگوبرداری از آن برای آنها میسر گردد. معظم له«حضور توأمان مردم و ارزشهای الهی در جامعه و ارزشهای معنوی و الهی همراه با اراده مردم و نه تحمیل بر مردم» را حرف نو و اساسی جمهوری اسلامی خواندند. 7/10/90
حمیدرضا ترقی
ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای(مدظله العالی) در دیدار با وزیر و مسئولان و نمایندگان وزارت امور خارجه وظیفه مهم دیپلماسی کشور در اوضاع پیچیده و حساس کنونی را تبیین حرف نو نظام اسلامی برای ملتهای دیگر و جهانیان دانستند. این حرف نو باید با حکمت و منطق برای ملتها تشریح و تبیین گردد تا امکان الگوبرداری از آن برای آنها میسر گردد. معظم له«حضور توأمان مردم و ارزشهای الهی در جامعه و ارزشهای معنوی و الهی همراه با اراده مردم و نه تحمیل بر مردم» را حرف نو و اساسی جمهوری اسلامی خواندند. 7/10/90
مبانی نظری این حرف نو
امام علی(ع) علت پذیرش حکومت از سوی مردم را اینگونه بیان می‌دارند که: لولا حضور الحاضر و قیام الحجه بوجود ناصر لالقیت حبلها الی غایبها»
اگر حضور گسترده مردم متقاضی نبود و قیام حجت خدا نیازمند ناصر و یاور نبود من ریسمان خلافت را برگردن خودش می‌انداختم. در کشور ما مردم‌سالاری دینی حاکم است و این مردم سالاری یک مردم سالاری مطلق نیست، بلکه نوعی مردم سالاری دینی و اسلامی است یعنی جمهوری اسلامی بر دو پایه استوار است، یکی جمهور؛ یعنی آحاد مردم و جمعیت کشور آنها هستند که امر اداره کشور و تشکیلات دولتی و مدیریت کشور را تعیین می‌کنند و دیگری اسلام، یعنی این حرکت مردم بر پایه تفکر اسلام و شریعت اسلامی است. مردم اسلام را می‌خواهند، این از روز اول گفته شد و در طول سالهای متمادی نیز تجربه گردید، امروز هم واضح‌ترین حقیقت در نظام ما این است که آحاد و توده مردم از نظام حاکم بر کشور می‌خواهند که مسلمان باشند و مسلمان عمل کنند و اسلام را در جامعه تحقق بخشند.
مجلس و دستگاه قانونگذاری این مملکت به خواست مردم موظف‌اند که قوانین را بر اساس شریعت اسلام وضع کنند. رؤسای این کشور موظف‌اند که اسلام را ترویج کنند و مردم از این دولت توقع اجرای احکام اسلامی دارند. بر همین اساس است که در مردم‌سالاری دینی حاکمان باید منتخب مردم باشند. البته در صورتی که این انتخاب در چارچوب اسلام صورت گیرد و حاکم دارای صفات و ویژگی‌هایی باشد که شرع اسلام به روشنی آن را معین کرده است. و در واقع جمع میان مردمی و اسلامی بودن است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز صراحتاً بدان اشاره کرده است که: «در نظام اسلامی یعنی مردم‌سالاری دینی، مردم، انتخاب می‌کنند، تصمیم می‌گیرند و سرنوشت اداره کشور را به وسیله منتخبان خودشان در اختیار دارند، اما این خواست و اراده مردم در سایه هدایت الهی است و هرگز به بیرون جاده صلاح و فلاح راه نمی‌رود و از صراط مستقیم خارج نمی‌شود.»
رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص موضوع سازگاری مردم‌سالاری با دین‌سالاری می‌فرمایند: حکومت الهی به طبیعت و ذات خود با حکومت مردمی و دخالت آرای مردم در حکومت، نه تنها منافاتی ندارد بلکه حکومتهای الهی بهترین و شیواترین وسیله هستند برای اینکه دخالت مردم در اداره امور جامعه را میسر سازند.
در بررسی اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) مشاهده می‌شود که محور همه اصول و قواعد کار امام بزرگوار ما در دو چیز خلاصه می‌شد: اسلام ومردم، اعتقاد به مردم را هم امام از اسلام گرفت. در نظریه سیاسی اسلام، مشروعیت حکومت از جانب خداست و پذیرش و رأی مردم شرط تحقق حکومت است. در اندیشه انقلاب اسلامی، اسلام‌گرایی از مردم‌گرایی جدا نیست. مردم‌سالاری با دین‌سالاری سازگار است.
به همین خاطر است که مردم اسلام را می‌خواهند، اسلام را انتخاب می‌کنند.
به همین خاطر است که مردم در نظام جمهوری اسلامی، به کسانی که حافظ اسلام و انقلاب هستند رأی می‌دهند. به همین خاطر است که مردم در زمان هجمه به اسلام و دین بلافاصله وارد صحنه می‌شوند.
و اینها هیچکدام تحمیلی نیست، بلکه مردم بر اساس خواست قلبی و باطنی‌شان آن را می‌خواهند.
نمادهای اجتماعی این حرف نو
از ابتدای انقلاب اسلامی و حضور گسترده مردم در عرصه سیاسی کشور این حرف نو نمود و جلوه روشنی داشته است.
حضور مردم در همه صحنه‌ها و عرصه‌ها در کنار توجه به ارزشهای دینی و الهی از شاخصه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده است.
حضور مردم در قیام 19 دی ماه در دفاع از مرجعیت و رهبری دینی و سیاسی‌شان امام خمینی(ره) بود.
حضور مردم در قیام 22 بهمن به درخواست امام خمینی(ره) و برای شکستن حکومت نظامی و استقرار حکومت اسلامی بود. حضور مردم در جبهه‌های جنگ تحمیلی با انگیزه معنوی و شهادت‌طلبی و تبعیت از رهبری ولی فقیه بود. امروز هم حضور مردم در راهپیمایی‌های مستمر و مکرر 22 بهمن بیعت با آرمانهای امام وانقلاب اسلامی است.
ادامه در صفحه 3
 امروز هم حضور مردم در راهپیمایی روز قدس، به خاطر دفاع از نظام اسلامی و آرمانهای امام و انقلاب اسلامی است.
امروز هم حضور مردم در سالگرد ارتحال امام برای تجدید بیعت با آرمانهای اوست. امروز هم حضور در مراسم14 خرداد برای بیعت با ولی فقیه و رهبر معظم انقلاب است.
امروز هم حضور مردم در نمازهای جمعه سراسر کشور که بالغ بر 600 نماز است انجام امری عبادی و سیاسی است.
امروز هم حضور مردم در نمازهای عید فطر و قربان تجلی حضور ارزشی و معنوی آنهاست.
امروز هم حضور مردم در مراسم‌های عاشورا و تاسوعا و ایام محرم حضوری سیاسی و ارزشی و معنوی است.
امروز هم حضور مردم در مراسم 9 دی برای دفاع از رهبری و دین و اسلام است. امروز هم حضور مردم در انتخابات، در واقع پشتیبانی از نظام و مشارکت در اداره نظام اسلامی است. امروز هم وفاداری مردم به اسلام و ولایت و رهبری انقلاب در سفرهای استانها که جلوه‌ای از ارزشهای دینی است، مشهود است. اینها نشان می‌دهد که در جامعه اسلامی ایران با حضور مردم اراده رهبری محقق می‌شود و حاکمیت اسلام بدون ایمان عمومی امکان‌پذیر نیست. لذا اسلام منهای روحانیت و دین منهای سیاست تاکتیک دشمن استکباری است. مشارکت بالای سیاسی مردم در انتخابات‌های متعدد سی سال گذشته مثل و نمونه‌ای در کشورهای منطقه ندارد و اسلامخواهی ملت ایران را می‌توان به عنوان حرفی نو به جهانیان نشان داد و آن را تبیین کرد. امیدواریم سفرا و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی این موضوع را در دستور کار خود قرار داده و در ترویج آن بکوشند.
https://shoma-weekly.ir/pNN8KX