بین الملل

حذف انتخابات سوریه از کانون توجهات، هدف اصلی داعش از حمله به عراق

تروریست های داعش از گروهک های فعالی هستند که در جنگ علیه دولت سوریه و دولت عراق نقش بارزی دارند. این گروهک سلفی-تکفیری که خود را حکومت اسلامی! عراق و شام می نامد، به القاعده عراق نیز مشهور است.

رحمان حریری در گفتگو با شما در خصوص ماهیت گروه داعش اظهار کرد:

تروریست های داعش از گروهک های فعالی هستند که در جنگ علیه دولت سوریه و دولت عراق نقش بارزی دارند. این گروهک سلفی-تکفیری که خود را حکومت اسلامی! عراق و شام می نامد، به القاعده عراق نیز مشهور است.

وی افزود: داعش در اصل مجموعهای از سلفی-وهابیها و عوامل حزب بعث سابق عراق که به صدام وفادار هستند، که با تمرکز بر انجام عملیاتهای تروریستی در عراق، علاوه بر ناامن کردن این کشور و ایجاد تفرقه مذهبی، با حمایت های گسترده مالی و لجستیکی برخی کشورهای خارجی برای فروپاشی عملیات سیاسی و دموکراسی در عراق از طریق عملیات های تروریستی برای رسیدن به اهداف خود تلاش می کنند و از مناقشه سیاسی میان گروه های عراقی هم بهره می برند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اساس ایجاد این گروه را ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی دانست و تصریح کرد:اساساً گروه تروریستی داعش با اندیشه ایجاد شکاف بین اهل سنت و شیعیان و همچنین ناامن کردن عراق و سوریه پا گرفته است و شکست های پی در پی این گروه در سوریه و برگزاری انتخابات موفق و پیروزی مجدد و تثبیت قدرت بشار اسد و همچنین برگزاری یکی از
سالم
ترین انتخابات در عراق و پیروزی اکثریت شیعه در این کشور، داعش و حامیان خارجی اش را نگران کرده است. وی در خصوص اهداف حمله داعش به عراق هم گفت: شکست برنامه های داعش و کشورهای همپیمان این گروهک تکفیری در سوریه و انتخابات موفق در عراق و پیروزی نیروهای همسو با جمهوری اسلامی ایران ، تحلیل اهداف حمله این گروهک به عراق را در آستانه تشکیل کابینه جدید این کشور آسان می نماید.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به حمله داعش با سلاح های پیشرفته نظامی به شهر موصل که یکی از مناطق نفت خیز است گفت: حمله به این شهر که نزدیک به سایر میادین نفتی کرکوک و میادین کردستان عراق است نشان از طمع کشورهای بیگانه به منابع کشور عراق داشته که مجری این برنامه ها را داعش قرار داده اند .

حریری ایجاد فتنه مذهبی و خارج کردن انتخابات سوریه از کانون توجهات را از اهداف دیگر حمله گروه داعش به عراق دانست و تصریح کرد: حمله قبلی گروه تروریستی داعش به شهر سامرا و مراقد امامین عسکریین(ع)، مهمترین سناریوی این جریان برای برانگیختن یک فتنه مذهبی و طایفهای بود. وآنها قصد دارند با این حملات توجه جهانی را از انتخابات ریاستجمهوری سوریه به عراق معطوف کند. وی در پایان با اشاره به اهداف کشورهایی نظیر عربستان برای حمایت از داعش هم گفت: به انحراف کشیدن جریان بیداری اسلامی در منطقه با استفاده از پاتک بحران سوریه و همچنین راه اندازی جنگ فرقه ای در خاورمیانه، تضعیف محور مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی ایران در مقابل رژیم صهیونیستی و انحراف افکار عمومی از اقدامات این رژیم در فلسطین و ایجاد اختلاف و درگیری در جهان اسلام از اهداف کلان کشورهای حامی گروهک داعش می باشد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: یکی از مسائلی که پروژه انهدام داعش را در سوریه و عراق دشوار کرده، این است که این گروهک، پایگاه نظامی ثابتی نداشته و به طور غیرمتمرکز در نقاط مختلف مرزی دست به عملیاتهای تروریستی زده به گونهای که به محض شکست در یک منطقه، به منطقه دیگر گسیل میشود.

حریری در پایان در خصوص راه برون رفت از این بحران هم گفت: هوشیاری گروه های سیاسی عراق و اتحاد آن ها باهم دیگر را برای ریشه کنی و انهدام گروهک تروریستی داعش می طلبد .

https://shoma-weekly.ir/A89Szu