سیاسی

حجت الاسلام خرسند : نباید اصول را فدای مسائل جزئی کنیم

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با توجه به سفارش امام خمینی(ره) در منشور روحانیت حفظ وحدت و یکپارچگی میان طلاب را همچنان ضروری دانست و گفت: وجود اختلافات جزئی میان روحانیون امری طبیعی است، آنچه همگی باید بپذیریم این است که درباره این اختلافات عالمانه نقد و بحث کرده و اختلافات خود را مدیریت کنیم و در واقع اصول را فدای فروع و مسایل جزئی نکنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد خرسند با اشاره به سفارش امام خمینی(ره) در منشور روحانیت مبنی بر عدم همراهی و همگامی روحانیون با سرمایه داری اظهار کرد: یکی از امتیازات روحانیت شیعه، زی طلبگی و سادگی در برخورد و زندگی علماست؛ زندگی ساده ای که تا امروز نیز حفظ شده است، اما دنیا طلبی مساله ایست که همه به ویژه روحانیون و طلاب را تهدید می‌کند و امام(ره) نیز همواره این هشدار را می‌دادند که روحانیت باید مراقب زی طلبگی خود بوده و وابسته به دنیا، مراکز قدرت و ثروت نباشد چرا که روحانیون الگوی دینی و اعتقادی مردم هستند و مردم اگر ببینند که آنان آلوده به دنیا و تجملات شده اند، دینشان سست می‌شود و نه تنها از روحانیت زده می‌شوند بلکه اصل دینداری آنان نیز متزلزل خواهد شد بنابراین مراقبت در همه زمینه ها همواره وظیفه روحانیت اصیل بوده و هست.

او افزود: دو نوع ثروت داریم؛ یکی ثروت مشروع و دیگری نامشروع. روحانیت همیشه امین مردم بوده است. افراد ثروتمندی هم هستند که از راه مشروع درآمد دارند و وجوه شرعی مالشان را پرداخت می‌کنند، روحانیون دولتی نبوده و نیستند، درآمد آنان از کمک‌های مردم متدین است بنابراین ارتباط روحانیت با این قبیل افراد هیچ منافاتی با ساده زیستی ندارد. کسانی پی کسب موقعیت‌ها و مال نامشروع هستند و خود را به افراد ذی نفوذ به ویژه علما نزدیک می کنند، به قدر کافی باید مراقب این گروه نیز بود و فریب ظواهر را نخورد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی درباره افراد روحانی نما که امام (ره) به خطرات آنان برای انقلاب و اسلام اشاره کرده اند، تصریح کرد: روحانی نماها افرادی هستند که اعتقادی به وظیفه و رسالتی که بر دوش طلاب هست، ندارند و تنها برای ضربه زدن، استفاده دنیوی و خدمت به مطامع خود یا دیگران وارد این صنف می شوند. چنین افرادی در طول تاریخ وجود داشته اند به طوری که در زمان ائمه اطهار(ع) روحانیون و مفتیان درباری بودند که زمینه حکومت جابرانه را برای حکام جابر فراهم می‌کردند، اما باید توجه داشت که چنین کسانی در میان روحانیت اصیل و مردمی جایگاهی ندارند.

امام جمعه کازرون در پاسخ به اینکه مردم چگونه و با چه ویژگی هایی می توانند روحانی اصیل را از روحانی نماها تشخیص دهند، گفت: رفتار روحانی نماها کاملا مشخص است. روحانیون شاخصه هایی چون اصیل و ساده زیست، مقید به ترک محرمات و انجام واجبات، فرایض و مستحبات، دارای روحیه مردمی، به دنبال حل مشکلات و خدمت به مردم، در پی ارتقای فرهنگ دینی جامعه دارند و ممکن است افراد در برخورداری از این شاخص ها متفاوت باشند. قطعا مردم این شاخص ها و تفاوت ها را به خوبی تشخیص می‌دهند.

عضو حزب موتلفه اسلامی درباره نحوه برخورد با روحانی نماها اظهار کرد: با چنین افرادی باید به گونه ای برخورد کرد که منزوی شوند. در دوران‌های قبل از انقلاب نیز چنین بوده، اگر مردم متوجه می شدند یک روحانی با رژیم پادشاهی ارتباط دارد یا آن دستگاه را تایید می‌کند با او ارتباط نمی‌گرفتند بنابراین می توان گفت طرد شدن و بی توجهی از سوی مردم برای این افراد بهترین مجازات است. حوزه‌های علمیه باید ساز و کارهای قوی تر و به روزتری برای جذب و گزینش طلاب و مبدل شدن به لباس روحانیت داشته باشد البته امروزه حوزه های علمیه تا حدی قانونمندتر شده اند و در این زمینه دقت‌های بیشتری دارند، اما همچنان باید در این زمینه دقت‌های بیشتری صورت گیرد.

او ادامه داد: دشمن از این لباس و قشر ضربه اساسی خورده و اینطور نیست که آنان روحانیت یا حوزه‌های علمیه را به حال خود رها کنند؛ قداست طلاب با تبلیغ اینکه این گروه آغشته به دنیا و مظاهر دینوی شدند و دنبال کسب دنیا هستند، شکسته می شود؛ دشمنان به دنبال شکستن همین قداست و سلب اعتماد مردم از روحانیون هستند به همین دلیل اگر موارد نادری هم وجود داشته باشد آن را برجسته می کنند از این رو همگان به ویژه روحانیت و حوزه‌ها باید مراقب باشند که کسی با قصد ضربه زدن به روحانیت وارد این حوزه نشود.

خرسند در پایان اختلاف نظر میان طلاب را امری طبیعی دانست و گفت: از امتیازات فقه تشیع و حوزه‌های علمیه ما بحث اجتهاد هست و حوزه محل بحث، نقد و نظر. وقتی کسی مجتهد است و اجتهاد می کند یعنی نظری غیر از نظر دیگران را آورده بنابراین بحث و نقد را می طلبد، اگر روحانیون با هم اختلاف نظری هم دارند امری طبیعی و یک امتیاز است. آنچه همگی باید بپذیریم این است که درباره این اختلافات عالمانه نقد و بحث کرده و اختلافات خود را مدیریت کنیم و در واقع اصول را فدای فروع و مسایل جزئی نکنیم.

https://shoma-weekly.ir/2E97iD