سیاسی

حتی جمعه ها هم وقف محرومین بود

ایشان با کار زنده بودند و هیچ موقع وقتشان را به بطالت می‌گذراندند، حتی روزهای تعطیل و در سفر. در روزهای جمعه برنامه داشتند و بسیاری از برنامه‌هایی را که در طول هفته فرصت نمی‌کردند انجام بدهند، در برنامه‌های جمعه ایشان گنجانده شده بود و خیلی از برنامه‌هایی را که هفته آینده باید انجام می‌دادند در روز جمعه تدارک می‌دیدند، به اضافه این که با خانواده‌های نیازمندان از روز جمعه تنظیم می‌کردند. گاهی هم خانواده خودشان در روزهای جمعه در محل کارشان به دیدنشان می‌آمدند و در آنجا بودند و ساعاتی را با ایشان در محل کارشان سر می‌کردند.

حسین انواری- شخصیت آقای عسگراولادی چند بعدی و چند وجهی است و در یک جمله نمیتوان شخصیت ایشان را توصیف کرد. ایشان فرد خودساختهای بودند و از نوجوانی به خودشان اتکا داشتند و از همان دوران نوجوانی برای خودسازی ممارست میکردند. جوان بودند که مبارزات را شروع کردند و از پختگی خاصی برخوردار بودند. بسیار حلیم، بردبار و صبور و در برابر سختیها و مشکلات بسیار مقاوم و لذا چهره ویژهای بودند. توجه ایشان به محرومین یکی از ویژگیهای برجسته ایشان بود. عشق به محرومین و علاقه به خانوادههای نیازمند جزو شخصیت ایشان بود و شاکله شخصیت ایشان با توجه به این رویکرد شکل گرفته بود و بهتدریج هم گستردهتر شد و چهرهای خدوم از ایشان به یادگار ماند. ایشان در این زمینه الگوی بسیار ارزشمندی بودند.

در ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هم قابل تحسین هستند. مفسر قرآن بودند و اطلاعات وسیعی از مبانی دینی داشتند. تحصیلات حوزوی خوبی داشتند و از این نظر هم به عنوان یک عنصر فرهنگی در جاهای مختلف مطرح بودند. در بعد سیاسی هم صاحب نظر و جامعالاطراف بودند. بسیاری از جوانانی که در محضر ایشان آموزشهای سیاسی بالایی را دریافت کردند بر این امر گواهاند.

در باره خلق و خوی ایشان در زندگی خصوصیشان باز همین ویژگیها را میبینیم: مهربانی ایشان و توجه به خانواده. خیلی سخت است که بتوان ابعاد وجودی ایشان را ترسیم کرد و نیازمند یک کار مطالعاتی گسترده است و عزیزانی که اهل تحقیق و مطالعهاند، انشاءالله که بتوانند این موارد را تبیین کنند.

ایشان با کار زنده بودند و هیچ موقع وقتشان را به بطالت میگذراندند، حتی روزهای تعطیل و در سفر. در روزهای جمعه برنامه داشتند و بسیاری از برنامههایی را که در طول هفته فرصت نمیکردند انجام بدهند، در برنامههای جمعه ایشان گنجانده شده بود و خیلی از برنامههایی را که هفته آینده باید انجام میدادند در روز جمعه تدارک میدیدند، به اضافه این که با خانوادههای نیازمندان از روز جمعه تنظیم میکردند. گاهی هم خانواده خودشان در روزهای جمعه در محل کارشان به دیدنشان میآمدند و در آنجا بودند و ساعاتی را با ایشان در محل کارشان سر میکردند.

در حوزه رسیدگی به محرومین ایشان ویژگی و سرمایهگذاری را در این بعد داشتند. خانوادههای محرومی بودند که با شخص ایشان ارتباط داشتند و مسائلشان را با شخص ایشان مطرح میکردند. اگر هم باید کمکهایی میشد از طریق ایشان بود و در هیچ جا منعکس نمیشد و صرفاً با ایشان ارتباط داشتند. ایشان در کل کشور با روحانیت و نمایندگان حضرت امام و مقام معظم رهبری در نهادهای مختلف ارتباط داشتند. اخیراً هم مقام معظم رهبری حکم صادر کردند که ایشان به عنوان عضو شورای زکات کشور فعالیت داشته باشند و عضویت ایشان هم به شخص ایشان بود و نه به نمایندگیشان. مقام معظم رهبری حکمی را که برای شورای زکات صادر کردند، مسئولیتهای افرادی را که عضو هستند ذکر فرمودند، ولی در مورد ایشان شخص ایشان را قید کردند و این خود حاکی از اعتماد و اطمینان مقام معظم رهبری به شخص ایشان است.

اگر بتوانیم شاخصها را بهدرستی احصا کنیم، رابطه ایشان با خداوندبهترین الگو برای جوانان است. ایشان خداوند را حاضر و ناظر در همه صحنههای زندگی خود میدانستند و تمام سعی و تلاششان این بود که از این محور خارج نشوند. حضور مستمر و عینی و باور بر این نظارت الهی همواره وجود داشت. خود این رفتار بسیار باارزش است که میتواند همه مسائل را تحتالشعاع خود قرار دهد.

یا صدق در گفتارشان آنجایی که احساس تکلیف میکردند، در مورد رابطه خودشان با خدایشان و باید موضعی را میگرفتند و حرفی را میزدند یا باید اقدامی را انجام میدادند، ملاحظه هیچ چیزی را نداشتند. رابطه ایشان با خداوند تبارک و تعالی بهقدری مستحکم بود که بقیه اعمال و رفتار ایشان در گرو این قضایا بود.

با صبر، حلم و مقاومت ایشان در برابر سختیها و ناملایمات. دوران زندگی ایشان همراه با فراز و نشیبها و مشکلات بسیار زیادی بوده است و در تمامی این دوران مقاومت، صبر و تحمل ایشان قابل الگوبرداری است. این که با حادثهای به هم بریزند و منفعل و یا با تعریفی خیلی منصف شوند، در ایشان ندیدیم. ابعاد مختلفی در شخصیت ایشان برای جوانان قابل الگوبرداری است که انشاءالله در فرصتی بتوانم اینها را تنظیم و تحریر کنم و در اختیار شما بگذارم.

از لطف شما سپاسگزارم.

* رییس کمیته امداد امام خمینی رحمت الله علیه

https://shoma-weekly.ir/k0gOep