بین الملل

حادثه منا حاصل منازعات داخلی عربستان بود

کسانی که در حوزه حج تحقیق می‌کنند می‌دانند که منازعات سیاسی این ایام به ویژه نزاع در خانواده سلطنتی سعودی امر تازه‌ای نیست، امسال هم دو نگاه در این زمینه وجود دارد نخست درگیری و رقابت مسئولان حج و منازعات درون‌خانوادگی آنها و دوم بحث انتقال نیروهای نظامی و کارآزموده برای جنگ در یمن است
دکتر حسن لاسجردی درباره حوادث دردناک و تأثیرگذار امسال در موسم حج و کشتار حاجیان منا سخنانی بیان کرد و گفت: متأسفانه هیچ زمانی نبوده که حج بدون حادثه طی شده باشد اما امسال حجم تلفات و سطح آن در زیاد بوده و این حوادث در افکار عمومی تأثیر مخرب زیادی گذاشته است.

وی در ادامه یادآور شد: نکته دیگر، کسانی که در حوزه حج تحقیق می‌کنند می‌دانند که منازعات سیاسی این ایام به ویژه نزاع در خانواده سلطنتی سعودی امر تازه‌ای نیست، امسال هم دو نگاه در این زمینه وجود دارد نخست درگیری و رقابت مسئولان حج و منازعات درون‌خانوادگی آنها و دوم بحث انتقال نیروهای نظامی و کارآزموده برای جنگ در یمن است.

لاسجردی با طرح این پرسش که آیا موضوع معضلات مدیریت حج با همه امکانات و پیشرفت‌ها از سوی عربستان و تکرار این حوادث در سال‌های مختلف قابل توجیه است، گفت: به لحاظ رسانه‌ای هیچ یک از این حوادث قابل توجیه و بهانه‌تراشی نیست منتها ما در حوزه رسانه باید کلیه توجیهات عربستان نظیر خرابکاری ایرانی‌ها، نافرمانی، تظاهرات و ... را بررسی کنیم و پاسخ بگوییم و پس از بررسی اینها بگوییم همچنان عوامل دیگری در این زمینه حادثه‌ساز بوده است. همه این تحقیقات کمک به چرایی فاجعه دارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه متأسفانه گستره رسانه‌ای کشورهایی که امسال در حج مصیبت دیدند ضعیف بوده است، گفت: به نظر می‌رسد سهم کشورهای آسیب دیده در افکار عمومی دنیا بسیار ضعیف است، حتی همین صدا و سیمای ایران هم گستره خیلی کلانی ندارد چه رسد به کشورهای پاکستان و نیجریه و ... بنابراین ابتدا باید مدیریت پیام‌رسانی این فاجعه را بررسی کنیم.

وی همچنین اظهار داشت:‌ نکته دیگر مدیریت رسانه‌ها است؛ متأسفانه مدیریت رسانه‌های منطقه نظیر کشور عربستان نیز دست خودشان نیست و این نبرد نابرابر است که اگر بتوانیم تولید پیام صحیح داشته باشیم برخی از این معضلات رفع می‌شود. همچنین در بحث اراده جمعی در حوزه خبر نیز شاید اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اقیانوسیه تا حدودی فعال است درحالی که در حوزه‌های دیگر ما به سرعت از اخبار رد می‌شویم.

لاسجردی با اشاره به مصاحبه‌ای که صدا و سیما با وکیلی در خصوص فاجعه منا داشت، گفت: دراین ایام این مصاحبه بسیار خوب بود چرا که موضوع فاجعه منا را از زاویه دیگری به جز سیاست بررسی کرد و مردم را با مسائل حقوقی آشنا ساخت بنابراین باید از مناظر دیگر نیز به این حوزه ورود کنیم.

وی در پایان صحبت‌هایش گفت: بنده پیشنهادم به جمع حاضر این است که ضمن اینکه نباید گذشته را فراموش کنیم به آینده نیز باید نگاه صحیح داشته باشیم، این اتفاقات ممکن است در سال‌های آینده نیز به دلیل تیم بی‌تجربه حکومتی عربستان تکرار شود، بنابراین باید تمام توان و وقت خود را برای هشدار و آگاه سازی در سال‌های آینده نیز متمرکز کنیم.

https://shoma-weekly.ir/xJnkdM