سیاسی

جوانگرایی رویکرد اصولگرایان برای مجلس است

سعی می شود ملاک جوانگرایی و توانمندی‌های نامزد برای مجلس مفید باشد در واقع یکسری شاخص‌ها بیان شد. تا بر‌اساس آنها گروه‌ها و تشکل‌ها نسبت به معرفی نامزدهای مدنظر خود اقدام کنند.
حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در خصوص وضعیت فعلی اصولگرایان گفتگویی با هفته نامه مثلث انجام داده است.مشروح این گفتگو را می توانید بخوانید.

بعد از آنکه ثبت‌نام نامزدهای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تمام شد اصولگرایان وارد چه مرحله‌ای شدند؟

اکنون شورای ائتلاف وارد فاز بررسی نامزدهای پیشنهادی تشکل‌های اصولگرا شد.

یعنی تشکل‌های اصولگرا نامزدهای مدنظر خود را به شورای ائتلاف پیشنهاد دادند؟

بله. بعد از ثبت‌نام نامزدها پیشنهادهای تشکل‌ها دریافت شده و به مرور در حال رسیدگی است.

در چند مرحله قرار است این بررسی‌ها انجام شود؟

تا زمانی که تعداد به حد نصاب مورد‌نیاز در تهران و استان‌ها برسد.

یعنی در یک مرحله بررسی انجام و ۳۰ نامزد مورد حمایت در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر انتخاب می‌شود یا در چند مرحله این بررسی اتفاق می‌افتد؟

قطعا مرحله به مرحله پیش می‌روند. مکانیزم و چگونگی مراحل را خود آقای حدادعادل باید توضیح دهد.

محدودیتی هم برای تشکل‌ها در معرفی نامزدها گذاشته شده بو‌د یا هر تشکل به هر تعداد می‌توانست نامزد معرفی کند؟

خیر فقط رویکردها را گفتند که سعی شود ملاک جوانگرایی و توانمندی‌های نامزد برای مجلس مفید باشد در واقع یکسری شاخص‌ها بیان شد. تا بر‌اساس آنها گروه‌ها و تشکل‌ها نسبت به معرفی نامزدهای مدنظر خود اقدام کنند.

آقای لاریجانی هم نماینده خودش را به شورای ائتلاف اصولگرایان فرستاد؟

قرار بود در جلسه هفته بعد از ثبت‌نام آقای لاریجانی نماینده خود را به شورای ائتلاف بفرستد ولی خبر ندارم او در جلسه شرکت کرد یا خیر.

آقای ابراهیمی، ‌عضو جامعه روحانیت مبارز گفته که آقای کاظم جلالی، رئیس فراکسیون رهروان به‌عنوان نماینده آقای لاریجانی در جلسه شورای ائتلاف شرکت می‌کند، همین طور است؟

من هم همین را شنیدم.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز به واسطه هفت نفر روحانی عضو شورای ائتلاف نظرات خود را منتقل می‌کنند یا جامعتین مرجعی بالادستی بر شورای ائتلاف است تا در صورت لزوم برای حل اختلافات میان اعضا داوری کند؟

نظراتشان را به‌واسطه نمایندگانی که دارند مطرح می‌کنند. اگر اختلافی باشد که حل نشود آن وقت خود مسئولان جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز دخالت می‌کنند.

گفته شده که جامعه مدرسین حوزه علمیه دیگر کنار رفته و دخالتی در انتخابات مجلس نمی‌کند. همین طور است؟

به‌عنوان‌جامعه مدرسین ما هم همین را شنیدیم اما مکانیزم و چگونگی ورودشان به این موضوع نیازمند توضیح آقای حدادعادل است.

آقای لاریجانی وقتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کرد گفت به‌عنوان یک نامزد مستقل وارد عرصه انتخابات شده است، پس چطور قرار است در شورای ائتلاف یک نماینده داشته باشد؟

مستقل بودن منافاتی با ائتلاف ندارد چون هنوز ائتلاف اعلام لیست نکرده است، طبیعتا باید افراد اول مستقل بیایند بعد مورد حمایت گروه‌ها قرار بگیرند.

یعنی همه کسانی که ثبت‌نام کردند به صورت مستقل آمدند؟

بله، چون هیچ کس نمی‌داند در لیست نهایی ائتلاف اصولگرایان قرار دارد یا خیر بنابراین مستقل آمدند ثبت‌نام کردند. بعد از اعلام تایید صلاحیت‌شدگان آن زمان است که جناح‌های مختلف از لیست نهایی ائتلاف حمایت می‌کنند.

اگر آقای لاریجانی مورد حمایت قرار نگیرد یعنی از حوزه انتخابیه قم انصراف می‌دهد؟

‌روالی که به نامزدها اعلام شد این است که نامزدهایی که در لیست قرار نمی‌گیرند به‌طور طبیعی به نفع آنهایی که در لیست هستند کنار بروند حالا در تهران این مساله وجود دارد اما در استان‌ها فکر نمی‌کنم که خیلی ارتباطی با نظر مرکز داشته باشد بلکه باید جمع‌بندی در خود همان استان‌ها انجام شود.

چرا اصلا شورای ائتلاف را به تصمیم‌گیری درباره حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر محدود کردند، حداقل مسئولیت نظردهی درباره چند کلانشهر دیگر را هم به این شورا می‌سپردند؟

شورای ائتلاف در استان‌ها هم شکل گرفته است و سعی شده از بالا به پایین اظهارنظر صورت نگیرد بلکه از پایین به بالا باشد بنابراین اختیاراتی را به استان‌ها دادند تا استان‌ها بتوانند براساس شرایط و موقعیت محلی تصمیم بگیرند ولی شاخص‌ها را رعایت کنند.

شورای ائتلاف آن‌قدر در استان‌ها نفوذ کلام دارد که مانع از حضور چند کاندیدای اصولگرا در حوزه‌های انتخابیه تک نماینده و چند فهرست اصولگرا در حوزه‌های انتخابیه چند نماینده بشود؟

متفاوت است. بعضی جاها نفوذشان خوب است و حرف‌شنوی دارند، بعضی جاها حتی از نامزدها امضا و تعهد گرفتند. مجموعا وضعیت استان‌ها خیلی بهتر از تهران است.

‌مصاحبه‌ای با عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلب داشتیم و درباره افزایش نام‌نویسی نامزدهای انتخابات مجلس سوال کردیم. او جواب داد «آن‌طور که انتظار می‌رفت اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی نام‌نویسی نکردند بیشتر جریان اصولگرا و طیف آقای احمدی‌نژاد به صحنه آمدند و ثبت‌نام کردند». ارزیابی شما چیست؟ اصولگرایان نسبت به دوره گذشته ثبت‌نامشان بیشتر بود یا کمتر؟

بله، نسبت به دوره قبل‌ اصولگرایان بیشتر ثبت‌نام کردند.

پس اصولگراها هم از این افزایش ثبت‌نام نامزدها سهم داشتند؟

بله، چون به هر حال سعی شده که نیروهای بیشتری وارد صحنه شوند تا اگر رقابت در بعضی جاها بین جریان‌های دیگر وجود نداشت حداقل رقابت درون‌گفتمانی اتفاق بیفتد.

این طور برداشت می‌شد که نامزدهای اصولگرا دغدغه‌ای برای تایید صلاحیت ‌ندارند و بیشتر اصلاح‌طلبان هستند که برای گرفتن کارت ورود به رقابت سیاسی پیش رو با مشکل مواجه می‌شوند. بنابراین انتظار می‌رفت بیشتر نامزد ثبت‌نامی ‌داشته باشند تا فرصت رقابت را از دست ندهند اما چرا اصولگراها نیروهای خود را به ورود بیشتر در انتخابات مجلس شورای اسلامی تشویق کردند؟

فرقی نمی‌کند. شورای نگهبان با کسی قوم و خویشی ندارد. شورای نگهبان براساس اسناد و مدارک نسبت به بررسی صلاحیت نامزدها اقدام می‌کند و تفاوتی بین اصولگرا و‌غیر اصولگرا نمی‌گذارد، بنابراین ممکن است حتی بعضی اصولگرایان که در مجلس نهم هم حضور دارند صلاحیتشان تایید نشود.

کسانی که در شورای ائتلاف هستند حضورشان در لیست نهایی تهران تضمین شده است؟

خیر، تضمینی نیست. همه امضا کردند که سهمیه‌ای را به خودشان اختصاص نمی‌دهند. مبنا این است که اصولگراهای واجد شرایط انتخاب شوند ولو اینکه از حزب و گروه ما کسی نباشد.

پس اینکه آقایان بادامچیان و حبیبی ثبت‌نام کردند سهمیه موتلفه محسوب نمی‌شوند؟

خیر، به هیچ وجه سهمیه نیست. در کنار سایر نمایندگان بررسی می‌شوند. ممکن است در لیست نهایی قرار بگیرند یا قرار نگیرند. اگر قرار نگیرند با بقیه کسانی که چنین شرایطی دارند دسته جمعی به نفع لیست نهایی انصراف می‌دهند.

آقای سلیمی‌نمین چندی پیش با مثلث موضوعی را مطرح کرد و گفت: «از آنجا که اصولگرایان با ویترین تکراری می‌خواهند بیایند و گفتمان جدیدی هم ندارند در انتخابات مجلس به چالش می‌خورند» نظر شما چیست؟

فکر می‌کنم هم کمیته‌ای که مسئول بررسی نامزدها‌ست، هم خود شورای ائتلاف اصولگرایان و هم نوع عملکردی که در عدم‌ثبت‌نام آقایان باهنر، حسینیان و فدایی وجود دارد نشانه آن است که اصولگرایان در مسیر تغییر ویترین تلاش می‌کنند و بیشتر به جوانگرایی توجه دارند. این دیدگاه آقای سلیمی‌نمین قطعا برای قبل از ثبت‌نام نامزدها یا عدم اطلاع از رویکرد شورای ائتلاف اصولگرایان است.

به لحاظ گفتمانی چطور؟

گفتمان متناسب با شرایط زمان مطرح خواهد شد یعنی این جزو برنامه‌های تبلیغاتی است که در آینده نزدیک تکلیفش روشن خواهد شد.

پس اصولگرایان با گفتمان جدید می‌آیند؟

گفتمان باید در راستای گفتمان کلی مقام معظم رهبری باشد، منتها اینکه با چه شعاری وارد خواهند شد بعدا مشخص می‌کنند.

یک نکته‌ای را نزدیکان آقای لاریجانی می‌گفتند و آن این بود که «علت پرهیز آقای لاریجانی برای ورود به ائتلاف احتمال حمایت از ‌پایداری در انتخابات مجلس شورای اسلامی است». آیا در بستن لیست نهایی این ملاک قرار می‌گیرد که چهره‌های معتدل و منطقی حمایت شوند؟

قطعا همین طور است؛ مسلما شورای ائتلاف سعی می‌کند افراد منطقی و معتدل در نوع برخوردها و به دور از افراط و تفریط در مسائل سیاسی را در لیست نهایی قرار دهد بنابراین فکر می‌کنم تا الان نظر آقای لاریجانی در ترکیب لیست مورد دقت و توجه قرار گرفته است.

دوره گذشته شاهد بودیم که‌ جبهه متحد اصولگرایان در تهران دو سرلیست داشت و آقایان حدادعادل و ابوترابی‌فرد در آن جایگاه قرار گرفتند. این دوره فهرست تهران تک سرلیست خواهد بود یا دو سرلیست می‌شود؟

نمی‌دانم برای تعیین سرلیست چه مکانیزمی ‌اتخاذ خواهد شد.

یکی از اعضای جمعیت ایثارگران گفته بود که لیست تهران تک سرلیست خواهد بود و نام آقای حدادعادل در صدر فهرست قرار می‌گیرد آیا همین طور است؟

هنوز چنین تصمیمی‌ را نشنیدم.

https://shoma-weekly.ir/hfqQjG