بین الملل

جوانان انقلابی مصر «ناامید» هستند

جامعه مصر خشمگین و دچار چند دسته‌گی شدید شده است. اسلام‌گرا‌ها قرار نیست تبخیر شوند. تلاش برای از‌بین‌بردن اخوان المسلمین اشتباه است و براساس اعتدال باید اسلام‌گرا‌ها به آغوش جامعه بازگردانده شوند؛ زیرا طرد این گروه از جامعه منجر به ایجاد خشونت و افراط‌گرایی خواهد شد، باید الگوی تونس در مصر نیز پیاده شود که به اسلام‌گرا‌ها اجازه حضور در پارلمان نیز داده شده است.
«محمد البرادعی» معاون پیشین رئیسجمهور مصر که بعد از پایاندادن خشونتآمیز به اعتراضات رابعه العدویه از سمت خود کنارهگیری کرده و به خارج از مصر مهاجرت کرده بود، سکوت خود را درباره دلایل استعفا و خروج از مصر شکست. البرادعی در گفتگویی با روزنامه «دی پرس» اتریش، در سالروز انقلاب ۲۵ ژانویه که به سقوط «حسنی مبارک» دیکتاتور پیشین مصر منجر شد، اعلام کرد که جهان عرب در قرن ۲۱ هنوز بهدنبال کرامت انسانی خود است و نمیتواند رژیمهای سرکوبگر را تحمل کند. سقوط دولتها در تونس، یمن و مصر فقط به زمان ربط داشت و با توجه به حضور نسل جدید دیگر این نسل نمیتواند ظلم را تحمل کند.

البرادعی گفت که شاید همه ما پیش از انقلابهایی که رخ داد بیش از اندازه امیدوار و خوشبین بودیم، مشکل بزرگ همه بعد از انقلاب این بود که «چه میخواهیم انجام دهیم»؛ زیرا نمیتوان از هیچ شروع کرد. اخوان المسلمین در مصر بسیار منظم بودند، ۸۰ سال بهصورت منظم و متعهد به دور از قدرت فعالیت کردند؛ در حالی که ارتشی که ۶۰ سال حاکمیت را در مصر در دست داشت، حاضر نشده امتیازاتی که در طول این مدت بهدستآورده را ترک کند. رسیدن به دموکراسی آسان نیست، در اروپا سه قرن جنگهای خونین ادامه پیدا کرد؛ اما در مصر این پایان داستان نیست، تغییرات اجتماعی در خط مستقیم صورت نمیگیرد؛ بلکه بهصورت سیکل و گردشی اتفاق میافتد و انقلابها با انقلابهای معکوس روبهرو میشوند.

البرادعی یادآور شد: جوانان مصری که انقلاب ۲۵ ژانویه را رقم زدند اکنون ناامیدند؛ زیرا بهدنبال آزادی، عدالت، برابری اجتماعی و جنسیتی، مبارزه با فساد و قوانین سرکوبگرانه بودند. وی تأکید کرد: دیگر زمان فرهنگ ترس از بین رفته و روشنفکران امروزی طی ۲۰ سال آینده جای خود را به جوانان خواهند داد و مهمترین سؤال اینجا بهمیان میآید که آیا این جوانان این بار آماده خواهند بود؟ زیرا در سال ۲۰۱۱ مشکل مصر کمبود تجربه در زمینه دموکراسی و میل به مشارکت بود و این تجربه در محیط استبدادی ایجاد نمیشود.

البرادعی گفت: جامعه مصر خشمگین و دچار چند دستهگی شدید شده است. اسلامگراها قرار نیست تبخیر شوند. تلاش برای ازبینبردن اخوان المسلمین اشتباه است و براساس اعتدال باید اسلامگراها به آغوش جامعه بازگردانده شوند؛ زیرا طرد این گروه از جامعه منجر به ایجاد خشونت و افراطگرایی خواهد شد، باید الگوی تونس در مصر نیز پیاده شود که به اسلامگراها اجازه حضور در پارلمان نیز داده شده است.

وی در پایان با اشاره به تحولات ۳۰ ژوئن که به برکناری «محمد مرسی» رئیسجمهور وقت در ۳ جولای براساس کودتای نظامی «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع دولت مرسی منجر شده بود گفت: من از انتخابات ریاست جمهوری زود هنگام حمایت کردم، مرسی توان اداره کشور را نداشت؛ اما او دوباره میتواند برای انتخابات ریاست جمهوری کاندید شود.

https://shoma-weekly.ir/GjPZeV