سیاسی

جهش تولید نیازمند برطرف کردن قوانین زائد است

موانع تولید گاهی نیازمند برطرف کردن قوانین زائد در این رابطه است که بتوانیم تسهیل در بخش تولید را شاهد باشیم
«حمیدرضا ترقی» در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان در مورد نامگذاری سال جهش تولید از سوی رهبر انقلاب گفت: تلاش دولت و مردم، بخش خصوصی در سال گذشته برای رونق تولید در کشور در حدی نبود که بتواند این مسئله مهم (تولید در اقتصاد کشور) را به جایگاه مطلوب خود برساند؛ به همین جهت از آنجا که اشتغال، رونق کسب و کار، افزایش درآمد ناخالص ملی و سایر موارد در این زمینه به تولید مربوط است و تا این امر تحقق نیابد، بدون شک نمی توان وضعیت اقتصادی کشور از این شرایط بحران عبور کند؛ به همین جهت رهبر انقلاب تاکید کردند در سال گذشته حدود 10 درصد از اهداف در عرصه تولید محقق شد که با کمک مردم، دستگاه قضایی، دولت و بخش خصوصی بود.

عضو حزب موتلفه اسلامی افزود: اما در سال جاری برای آنکه جبران گذشته و عقب ماندگی در اثر کرونا جبران شود به جهش در تولید نیازمندیم. این تولید و جهش در تمام عرصه ها را شامل می شود. جهش تولید از افزایش جمعیت در کشور و تولید موالید در کشور را شامل می شود که رهبر انقلاب بر آن تاکید کردند و تا تولید محصولات کشاورزی و صنعتی و تکنولوژی را شامل می شود و دامنه وسیعی و تمام بخش ها را درگیر می کند.

نماینده دوره پنجم مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در این عرصه همه از جمله دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان باید به سمت فناوری و علوم دانش بنیان حرکت کنند. کشاورزان در جهت خودکفایی، صنعت در جهت برآورده کردن تمام نیازهای داخلی حرکت کند و علاوه بر آن این تولیدات باید بتواند بازار تشنه منطقه و کشورهای همسایه را در درجه اول تامین کنند.

وی گفت: این جهش نیازمند چند مولفه است، ابتدا دولت مراحل تولید و عواملی را که در مجوز تولید اثرگذار هستند، به حداقل برساند و علاوه بر آن سیستم بانکی نیز نقدینگی بخش تولید را تامین کند و سرمایه ای که در این بخش نیاز است را در اختیار صنعت تولید قرار دهد.

ترقی تصریح کرد: نکته مهم دیگر در جهش تولید موانع تولید است که باید در سیستم اجرایی، قضایی و بیمه ای شناسایی و برطرف شود. این امر ممکن است نیازمند قانون گذاری باشد که ضروری است مجلس در این امر ورود کند.

وی گفت: موانع تولید گاهی نیازمند برطرف کردن قوانین زائد در این رابطه است که بتوانیم تسهیل در بخش تولید را شاهد باشیم. نکته مهم دیگر از عوامل موثر در تولید تاخیر الگوی مصرف در جامعه است که تاکید چندین ساله رهبر انقلاب بوده است و این تغییر مصرف باید به سمت مصرف تولید داخل فرهنگ سازی شود و در این فرهنگ سازی الزامات در دستگاه ها، رسانه ها و نهادهای دولتی مورد توجه قرار گیرد و مصرف کالاهای داخلی در اولویت قرار گیرد و مردم و مسئولان به سمت استفاده از تولید داخلی گرایش پیدا کنند.

ترقی یادآور شد: دیپلماسی اقتصادی کشور باید فعال شود و بتواند بازار فروش تولیدات داخلی در کشورهای منطقه را و کشورهای اسلامی و آسیایی را پیدا کند تا بتواند مازاد تولید در داخل را به فروش برساند و زمینه ارزآوری و درآمد کشور را فراهم کند. مجموعه این عوامل می تواند زمینه رسیدن به اهداف تولید را فراهم کند.
https://shoma-weekly.ir/3ibZb0