بین الملل

جهان در هفته ای که گذشت

دور پنجم مذاکرات جدید هستهای ایران و گروه ۱+۵ در وین درحالی پایان یافت که با توجه به نزدیک بودن انقضای فرصت شش ماهه تعیین شده برای رسیدن طرفین به توافق نهایی، روند گمانهزنی‌‌ها و شایعات درباره محتوای مذاکرات، موارد تفاهم و اختلاف و مواردی از این دست بار دیگر بالا گرفته است.

این هفته با بالا گرفتن حملات برخی جریانها در داخل و خارج عراق علیه دولت نوری مالکی و تکرار این ادعا که شخص نوری مالکی مسئول وضعیت به وجود آمده در عراق است و باید کنار برود، پرده از غائله داعش فرو افتاد و هدف گردانندگان از ایجاد بلوای اخیر در عراق مشخص شد.

تنش سیاسی در افغانستان بار دیگر بالا گرفت و علت آن، اعتراض عبدالله عبدالله، یکی از دو کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان به آنچه که وی بروز تقلب گسترده در جریان رأی گیری عنوان کرد، بود. دکتر عبدالله، کمیسیون انتخابات افغانستان را به تقلب در انتخابات اخیر متهم کرد و حامد کرزای را نیز مسئول این وضع قلمداد نمود.

وی همچنین خواستار توقف شمارش آراء شد و اعلام کرد دیگر اعضای ستادش در جلسه شمارش آراء حضور نخواهد داشت. طرفداران عبدالله هم تظاهرات اعتراضآمیز برگزار کردند.

گزارشهای غیررسمی منابع خبری حاکی از آن است که اشرف غنی احمدزی که در دور اول بسیار کمتر از عبدالله عبدالله رأی داشت، درحال حاضر بیش از یک میلیون رأی از عبدالله جلوتر است. هر چند در پی استعفای رئیس کمیسیون انتخابات، عبدالله عبدالله پذیرفته است که به روند انتخابات باز گردد ولی چشم انداز سیاسی افغانستان همچنان در ابهام قرار دارد.

این هفته، دادگاههای فرمایشی مصر حکم اعدام دهها اخوانی را صادر کردند که در میان آنها «محمد بدیع» رهبر اخوان المسلمین مشاهده میشود. محمد بدیع برای دومین بار است که از سوی دادگاههای تحت تسلط دولت کودتا در مصر به اعدام محکوم میشود به نظر میرسد کودتاچیان در مصر که با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نتوانستند به اهداف خود نایل شوند، درصدد هستند با ایجاد فضای رعب و صدور احکام این چنینی، کنترل اوضاع را از دست ندهند.

این هفته نیز اوکراین شاهد درگیریهای شدید ارتش با نیروهای جدایی طلب در شرق این کشور بود که به کشته شدن دهها نفر دیگر منجر گردید.

دولت اوکراین اوایل هفته با اعلام آتشبس یک طرفه از جدایی طلبان خواست با آن موافقت کنند و روز سهشنبه اعلام شد که استقلال طلبان با آتش بس موافقت کردهاند.
https://shoma-weekly.ir/813uXw