بین الملل

جهان در هفته ای که گذشت

سید حسن نصرالله در سخنانی درواکنش به انتخابات سوریه گفت: مشارکت گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری سوریه، دستاوردی بزرگ برای این کشور به شمار می‌رود. دبیرکل حزب الله لبنان با بیان اینکه دیگر کسی نمی‌تواند از عدم حضور بشار اسد در صحنه سیاسی سوریه سخن بگوید، افزود: ایران برای نظر هم‌پیمانان خود احترام قائل است و تهران هم‌پیمانان خود را وادار به اتخاذ هیچ تصمیمی نمی‌کند.

سید حسن نصرالله در سخنانی درواکنش به انتخابات سوریه گفت: مشارکت گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری سوریه، دستاوردی بزرگ برای این کشور به شمار میرود. دبیرکل حزب الله لبنان با بیان اینکه دیگر کسی نمیتواند از عدم حضور بشار اسد در صحنه سیاسی سوریه سخن بگوید، افزود: ایران برای نظر همپیمانان خود احترام قائل است و تهران همپیمانان خود را وادار به اتخاذ هیچ تصمیمی نمیکند.

شهر سامرا شاهد درگیری مسلحانه تروریستهای گروه موسوم به «دولت اسلامی عراق و شام»(داعش) با نیروهای امنیتی است. به نظر می رسد که تروریستها قصد داشتند به مرقدهای امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) حمله کنند که تاکنون موفق نشدهاند و نیروهای امنیتی این حمله تروریستی را خنثی کردهاند. اما درگیریهای مسلحانهای که میان افراد مسلح و نیروهای امنیتی عراق در شهر سامرا روی داد به کشته شدن 51 نیروی ارتش و پلیس در سامرا منجر شد.

سیل شدید در شمال افغانستان منجر به کشته شدن دهها تن از شهروندان این کشور و آواره شدن بسیاری دیگر شد. مقامات کشور افغانستان از کشته شدن بیش از 50 نفر در سیل شمال این کشور خبر دادند. باتوجه به قدیمی بودن بسیاری از منازل در این کشور سیل خسارات جانی و مالی بسیاری را درپی داشته است.

برزیل چند روز پیش از آغاز جام جهانی صحنه اعتراض شد و پلیس در شهر سائوپائولو که میزبان مسابقات جام جهانی فوتبال است از گاز اشکآور و باتوم برای متفرق کردن معترضان استفاده کرد. بیش از یک سوم ایستگاههای مترو صبح روز جمعه تعطیل بودند و در سرتاسر شهر ترافیک سنگینی در خیابانها به راه افتاده بود. پلیس از گاز اشکآور و باتون برای متفرق کردن تجمعات معترضان استفاده میکرد.

در نتیجه حمله انتحاری به کاروان تبلیغات انتخاباتی عبدالله عبدالله، یکی از دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، خودروی حامل عبدالله منهدم شده اما به خود او آسیبی نرسیده است. افراد گروه انتخاباتی عبدالله عبدالله گفتهاند که انفجار زمانی به وقوع پیوست که مراسم انتخاباتی گروه اصلاحات و همگرایی در سالن آریانا در جریان بود. کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان موضوع امنیت را چالش بزرگ فراراه این انتخابات خوانده است. گروه طالبان که از یک ماه و نیم به این سو عملیات بهاری خود را آغاز کردهاند هشدار داده بودند که این انتخابات را برهم خواهند زد.

روسای جمهور آمریکا و روسیه برای اولینبار از آغاز بحران اوکراین دقایقی کوتاه در نرماندی دیدار و گفتگو کردند. پوتین با همتای اوکراینی خود نیز چند دقیقهای صحبت کرد. دو رئیسجمهور با یکدیگر دست دادند. پیش از این کاخ سفید و کرملین به مقامات فرانسه اعلام کردند که اوباما و پوتین حاضر نیستند در مراسم شام رسمی در کاخ الیزه فرانسه باهم سر یک میز بنشینند. در نتیجه این درخواست فرانسوا اولاند، رئیسجمهور فرانسه مجبور شد در ضیافت شام رسمی دو میز پیشبینی کند تا این دو رهبر مجبور به نشستن دور یک میز نشوند.

آلمان از تصمیم رژیم صهیونیستی برای شهرکسازی در سرزمینهای فلسطینیان انتقاد کرد و خواستار پایان دادن به این روند شد. کریستین ویرتس معاون سخنگوی دولت در این زمینه گفت:
اسرائیل باید به تنش آفرینی با ساخت شهرک
ها پایان دهد.

وی افزود:چنین اقداماتی این خطر را به وجود میآورد که تلاش ها برای تحقق صلح بین فلسطینیان و اسرائیل بار دیگر با مشکل مواجه شود. هم اکنون از هر 2 طرف خواسته شده است تا اعتمادسازی کنند و از هر گونه اقدام تنشزا دوری کنند و در این مورد دولت آلمان ابرازنگرانی کرده است

https://shoma-weekly.ir/DcvdWu