بین الملل

جهان در هفته ای که گذشت

سفارت آمریکا در مسکو درباره ناآرامی‌های احتمالی در روسیه به اتباع خود هشدار داد؛ در بیانیه این سفارتخانه در این‌باره ‌آمده است: این هشدار به دلیل احتمال اعتراضات در روسیه در پی محکومیت «آلکسی ناوانلی»، فعال اقتصادی این کشور به زندان، داده شده است.

صدها هزار نفر از زائران در میان تدابیر شدید امنیتی برای شرکت در مراسم سالروز شهادت امام حسن عسکری وارد سامراء شده و به عزاداری پرداختند.

نیروهای امنیتی ولایت ننگرهار افغانستان پس از توقف خودروی افراد مسلح که حاوی مواد منفجره بود، هدف تیراندازی آنان قرار گرفتند که بر اثر آن یک پلیس و سه غیرنظامی کشته و هفت تن زخمی شدند.

آیتالله سیستانی «بازداشت شیخ علی سلمان را به ضرر منامه خواند؛ یک منبع آگاه در فراکسیون پارلمانی همپیمانی ملی عراق اعلام کردند که مرجعیت شیعیان این کشور، به «صلاح المالکی» سفیر بحرین در عراق، نگرانی خود از دستگیری شیخ علی سلمان و مراتب اعتراض را ابلاغ کرده است.

نماینده سازمان ملل در سوریه در مذاکرات بحران این کشور در مسکو شرکت میکند: استفان دیمیستورا اعلام کرد؛ وی به نمایندگی از سازمان ملل در این مذاکرات که ماه آینده میلادی در روسیه برگزار میشود، حضور خواهد داشت.

یک فرانسوی و ۱۵۶ اندونزیایی، مسافر هواپیمای مفقود شده بودند: شرکت هواپیمای مالزیایی ایرآسیا در بیانیهای اعلام کرد که در میان مسافران هواپیما مفقود شده، یک فرانسوی و ۱۵۶ اندونزیایی حضور داشتند.

مقامات چین از کشته شدن ۱۷ نفر بر اثر انفجار گاز در یک کارخانه تولید قطعات اتومبیل در شهر«فوشان» این کشور خبر دادند.

داعش ۸۶ عضو ارشد خود را اعدام کرد: «موفق الربیعی» نماینده ائتلاف دولت قانون گفت: داعش از تمایل این افراد برای بازگشت به کشورهایشان مطلع شده بود از همین روی آنها را اعدام کرد.

سازمان ملل آزادی فوری شیخ علی سلمان را خواستار شد؛ سخنگوی کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی درباره «بازداشت دبیرکل الوفاق بحرین و ادامه بازداشت افرادی که بر حقوق خود و آزادی بیان تاکید دارند»، آزادی هر چه سریعتر شیخ علی سلمان را خواستار شد.

العبادی، آزادسازی شهر« ضلوعیه »عراق را دستاوردی بزرگ در مبارزه با داعش خواند؛ نخستوزیر عراق گفت: پاکسازی کامل این شهر استراتژیک از تروریستها، راه پاکسازی کامل خاک عراق را هموار کرد.

تحریمهای جدید ضد مسکو ممکن است بر مذاکرات هستهای ایران تاثیر بگذارد؛ وزارت خارجه روسیه اعلام کرد؛ در صورت تشدید تحریمهای روسیه توسط آمریکا، شاید این مسئله مانع همکاریهای دو کشور درباره مسائلی مانند برنامه هستهای ایران و بحرین و سوریه شود.

سفارت آمریکا در مسکو درباره ناآرامیهای احتمالی در روسیه به اتباع خود هشدار داد؛ در بیانیه این سفارتخانه در اینباره آمده است: این هشدار به دلیل احتمال اعتراضات در روسیه در پی محکومیت «آلکسی ناوانلی»، فعال اقتصادی این کشور به زندان، داده شده است.

اسماعیل هنیه از عملکرد دولت وحدت ملی فلسطین در بازسازی غزه انتقاد کرد؛ عضو ارشد حماس گفت: متأسفانه دولت فلسطین با اتخاذ سیاستهای گزینشی، نتوانسته خود را به عنوان دولت فلسطینیان اثبات کند.

نظامیان صهیونیست ۱۲ فلسطینی دیگر را در کرانه باختری بازداشت کردند؛ ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیهای از بازداشت ۱۲ فلسطینی دیگر در رامالله به اتهام «شورش» خبر داد.

https://shoma-weekly.ir/wBwwuO