بین الملل

جهان در هفته ای که گذشت

محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان عازم شرکت در اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو جنبش تعهد در الجزیره بود، به دعوت کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا توقفی در استانبول داشت و مذاکراتی درباره روند مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ برگزار شد. در پایان این گفتگو وزیر خارجه کشورمان گفت: قرار شد نشست بعدی ایران و ۱+۵ از ۲۶ تا ۳۰ خرداد در وین برگزار شود.

انتخابات در اوکراین برگزار شد و پروشنکو، سرمایهدار مشهور این کشور، موسوم به سلطان شکلات اکثریت لازم را به دست آورد و در‌‌ همان دور اول به کاخ ریاست جمهوری راه یافت.

این هفته مصر نیز شاهد برگزاری انتخابات بود. در این انتخابات بنا بود تا رئیس جمهور جدید کشور تعیین شود. این درحالی است که از ابتدا رئیس جمهور شدن ژنرال سیسی کاملاً محرز بود و همین مسئله بر نمایشی بودن انتخابات تاکید میگذاشت. با اینحال، آمار شرکت در انتخابات نشان داد اکثریت مردم مصر از این روند ناراضی بودند و استقبال مردمی از این انتخابات در حد انتظار نظامیان نبوده است.

این هفته انتخابات دیگری نیز در پارلمان اروپا برگزار شد که نتایج غیرمنتظرهای به دنبال داشت. پارلمان اروپا که مرکز تصمیم گیری اتحادیه اروپا محسوب میشود دارای ۷۵۱ نماینده از ۲۸ کشور اروپایی است. در انتخابات اخیر، گروههای مخالف اتحادیه اروپا توانستند یک پنجم کرسیهای پارلمان اروپا را به دست آورند که حادثه غیرمنتظره و کم سابقهای میباشد و اکثر ناظران سیاسی از آن به عنوان «زلزله سیاسی» یاد کردند.

این هفته، اوباما رئیس جمهوری آمریکا در یک سفر سرزده و بدون اینکه دولت افغانستان را در جریان قرار بدهد وارد افغانستان شد و به پایگاه هوایی بگرام، محل استقرار نظامیان آمریکایی رفت. اوباما در محل این پایگاه از حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان خواست تا با حضور در پایگاه نظامی بگرام با وی دیدار کند. با اینحال، کرزای این خواست را رد کرد و اعلام نمود که حاضر است با وی فقط در کاخ ریاست جمهوری دیدار کند.

https://shoma-weekly.ir/JFt0EL