سیاسی

جنبش عدم تعهد قادر به حل بحران سوریه

حسین شیخ الاسلام : گروه راهبر جنبش عدم تعهد متشکل از ایران، ‌مصر، ونزوئلا و همسایگان سوریه که عضو جنبش عدم تعهد هستند می‌توانند پیگیر حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه شوند.
احمد جان نثاری/ تهران تلاش می کند اهمیت تحولات منطقه را به پایتخت‌ کشورهایی که تحولات سوریه به طور مستقیم آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، گوشزد کند.

سفر جلیلی به کشورهای محور مقاومت
 سفرغیرمنتظره چندی پیش جلیلی به لبنان، سوریه و عراق از یک سو و همزمان سفر صالحی وزیر امور خارجه به ترکیه از سوی دیگر نشان از تلاشهای دیپلماتیک ایران برای حفظ ثبات در منطقه دارد.

جلیلی: مقاومت فلسطینی و لبنانی عزت و کرامت جهان عرب است
جلیلی در جریان سفر غیرمنتظره به کشورهای محور مقاومت وارد لبنان شد و با سید حسن نصرالله دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار، سید حسن نصرالله از مواضع و ایستادگی رهبری، دولت و ملت ایران در مقابل توطئه‌های غرب و صهیونیسم قدردانی کرد و بر اهمیت ایفای نقش جمهوری اسلامی ایران در شرایط حساس کنونی منطقه تأکید کرد. سعید جلیلی نیز در این دیدار به دستاوردها و استقرار و ثباتی که مقاومت برای لبنان به ارمغان آورده، اشاره کرد و گفت: مقاومت فلسطینی و لبنانی عزت و کرامت جهان عرب بوده و از دستاوردهای این حرکت نیز بیداری اسلامی کنونی منطقه است.

راه حل مساله سوریه خونریزی نیست
    نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی اما پس از دیدار با رییس جمهور، با نخست وزیر، رییس مجلس و وزیر خارجه لبنان دیدار و در خصوص مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه گفت و گو کرد.جلیلی در دیدار با عدنان منصور، وزیر خارجه لبنان با اشاره به اقدام های برخی دولت ها در ایجاد ناامنی در سوریه و با تاکید بر اینکه امنیت مقوله ای مشارکت پذیر است؛ ولی تقسیم پذیر نیست، تصریح کرد: کسانی که با اشاعه ناامنی از طریق ارسال تسلیحات و صدور تروریسم در کشورهای منطقه تصور می کنند امنیت بیشتری را برای خود به دست می آورند، در یک خطای راهبردی به سر می برند.جلیلی با اشاره به رویکرد منطقی جمهوری اسلامی ایران به موضوع سوریه اظهار کرد: همواره گفته ایم راه حل مساله این کشور دموکراسی است که با صدور اسلحه و خونریزی میسر نمی شود.

به پشتیبانی از مقاومت اسلامی افتخار می کنیم 
در جریان سفر جلیلی به لبنان، بیش از 200 تن از فعالان رسانه ای این کشور در آستانه روز جهانی قدس با شرکت در ضیافت افطار سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت با دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار و گفت و گو کردند. جلیلی در این مراسم در پاسخ به سوالی درباره طرح های دشمنان برای از بین بردن توان هسته ای جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: توانمندی های ایران در زمینه فن آوری های صلح آمیز هسته ای کاملابومی و غیر قابل نابودی است و از خصلت های مهم مقاومت امروز توام شدن آن با پیشرفت روز افزون برای ملت ها است. مذاکره کننده ارشد کشورمان با 1+5 ادامه داد: برخی طرف های مذاکره نزد ما بارها تصریح کرده اند که مشکل ما با جمهوری اسلامی ایران توانمندی هسته ای نیست، بلکه پشتیبانی ایران از جریان مقاومت اسلامی و آرمان آزادسازی قدس است و ما هم همواره تاکید کرده ایم که به این سیاست افتخار می کنیم.

ایران از راه حل های تحمیلی خارجی به سوریه حمایت نمی کند
دبیر شورای عالی امنیت ملی بعد از لبنان راهی سوریه شد؛ جلیلی در بدو ورود به دمشق در جمع خبرنگاران با اشاره به بحرانی که در این کشور در جریان است، گفت: ایران از راه حل های خارجی که به سوریه تحمیل می شود، حمایت نمی کند و معتقدیم که مسیر جدیدی باید دنبال شود که در آن بر اساس گفت وگوهای ملی و داخلی این بحران به راه حلی برسد. وی با بیان اینکه ایران از همه ظرفیت های خود برای تحقق این موضوع استفاده خواهد کرد، یادآور شد: برای آزادی گروگان های ایرانی نیز تمام ظرفیت های خود را به کار خواهیم گرفت.وی اظهار کرد: کشورهای حامی گروه های تروریستی در سوریه باید پاسخگوی اعمال جنایتکارانه گروهک های تروریستی در سوریه باشند.
    

    آمادگی ایران برای کمک به سوریه
    جلیلی پس از ورود به دمشق، بلافاصله به دیدار بشار اسد، رییس جمهور سوریه رفت. در این دیدار جلیلی با اشاره به اهداف دشمنان در تمرکز بر سوریه اظهار کرد: نباید اجازه داد دشمنان انتقام شکست های خود از
 را از مردم سوریه بگیرند.جلیلی همچنین تاکید کرد: تنها راه حل موضوع سوریه دموکراسی و احترام به انتخاب مردم این کشور است و بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک های انسان دوستانه به مردم مقاوم و رنجدیده سوریه تاکید کرد.
    
استقبال اسد از دیدگاه های ایران
 بشار اسد، رییس جمهور سوریه نیز در این دیدار با استقبال از دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران دخالت برخی بیگانگان را که با ارسال سلاح از تروریسم در سوریه حمایت می کنند، غیرقابل قبول دانست و بر عزم دولت برای پاسخگویی به مطالبات مردم از مسیرهای دموکراتیک تاکید کرد.
    
دیدار با وزیر خارجه سوریه
دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین با ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه دیدار و گفت وگو کرد. جلیلی در این دیدار با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی ملت ها به حقوق سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خود، تصریح کرد: نبود حمایت جدی و عملی از روند دموکراسی در سوریه بیش از پیش ماهیت مدعیان دروغین دموکراسی را نزد ملت ها برملاکرده است. ولید معلم نیز با محکوم کردن اقدامات تروریستی در سوریه گفت: دولت سوریه از همه ظرفیت خود برای آزادی زائران ایرانی استفاده خواهد کرد.

سفر بروجردی به سوریه
هفته جاری رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در راس هیاتی پارلمانی به سوریه سفر کرد و با مقامات سوریه دیدار و گفتگو کرد.
بروجردی در دیدار با رئیس مجلس سوریه تأکید کرد:

ادامه حمایت ایران از دولت و ملت سوریه
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جریان سفر خود به دمشق،  با محمد جهاد اللحام رئیس مجلس سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.
بروجردی در این دیدار بر ضرورت توسعه بیش از پیش روابط و مناسبات بین تهران - دمشق در زمینه‌های مختلف از جمله روابط پارلمانی تأکید کرد.
رییس مجلس سوریه نیز در این دیدار از دولت و ملت ایران به خاطر حمایت از دولت و ملت سوریه در جریان بحران اخیر این کشور و مقابله با فشارهای غربی - عربی قدردانی کرد.

گره بحران سوریه تنها به دست مردم این کشور گشوده می‌شود
علاءالدین بروجردی در دیدار با صبحی ابوشامات رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان سوریه، در سخنانی خواستار توسعه بیش از پیش همکاری‌ها ومناسبات پارلمانی میان دو کشور ایران و سوریه شد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اعلام آمادگی کشورهای مستقل وعلاقه‌مند برای برگزاری نشست حل بحران سوریه، تصریح کرد: بیشترین عامل فشار بر سوریه امروز به دلیل مواضع حمایتی این کشور از مقاومت است.سوریه سال‌های طولانی از مقاومت حمایت کرده و یکی از عوامل فشار بر این کشور، رژیم صهیونیستی است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس با اشاره به بحران اخیر سوریه تأکید کرد: بهترین راه‌کار برای حل آن خود مردم سوریه هستند.
وی ادامه داد: سوریه این توانمندی را دارد که مشکل خود را حل کند و اجلاس سران کشورهای موافق سوریه در تهران نیز می‌تواند به این موضوع کمک کند.
همچنین رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس سوریه در این نشست با اشاره به ترکیب افراد مسلح که در سوریه درحال درگیری هستند، گفت: انتظار دمشق از تهران، ادامه حمایت‌های معنوی برای خروج سوریه از بحران کنونی است.
صبحی ابوشامات افزود: پیروزی سوریه و خروج این کشور از بحران، به منزله پیروزی ایران بلکه فراتر از آن پیروزی اردوگاه شرق وهمه کشورهای مقاوم و پایدار است.

بشار اسد: هرگز اجازه نمی‌دهیم توطئه‌ها علیه سوریه عملی شود/بروجردی: امنیت سوریه امنیت ایران است  
علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با رییس جمهوری سوریه دیدار و گفتگو کرد. بشار اسد‌ در دیدار با علاء‌الدین بروجردی اظهار داشت: سوریه در عملکرد خود در زمینه دفاع از حقوق مشروع ملت‌ها هر چقدر هم که همکاری میان کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه‌ای برای بازداشتن آن از مواضعش زیاد باشد، ثابت قدم است.
اسد با تاکید براینکه ملت سوریه هرگز اجازه نخواهد داد که این طرح به اهداف خود برسد، تصریح کرد: آنچه که در حال حاضر در سوریه رخ می‌دهد تنها علیه سوریه نیست بلکه علیه کل منطقه‌ای است که سوریه نقش اصلی در آن دارد. از این رو گروه‌های خارجی برای تکمیل طرح و نقشه‌های خود در کل منطقه سوریه را هدف قرار داد‌ه‌اند.
بروجردی نیز به نوبه خود به منافع مشترک سوریه و ایران اشاره و تاکید کرد: امنیت سوریه همان امنیت ایران است.
وی ادامه داد: همانطور که ایران از تروریسم رنج برد و از این مرحله دشوار عبور کرد سوریه نیز قادر است این مرحله را پشت سر بگذارد و ایران آمادگی کامل برای تامین فضایی مناسب جهت انجام مذاکرات با مخالفان با مشارکت دولت سوریه را دارد، ایران اعتقاد دارد راه حل بحران سوریه راه حلی سیاسی است چرا که راه حل نظامی عملا به بن بست رسیده و کسانی که از راه حل سیاسی استقبال می‌کنند هر روز تعدادشان بیشتر می‌شود و موافقت دولت سوریه با این طرح گامی مثبت است.ما از مخالفان سوری می خواهیم سلاح خود را کنار بگذارند و در راه حل سیاسی مشارکت کنند.
رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم تصریح کرد: طرح ایران در زمینه تشکیل گروه تماس شامل ایران، ترکیه، مصر و عربستان در جریان نشستی ویژه در حاشیه اجلاس سران جنبش عدم تعهد به منظور فراهم کردن زمینه لازم برای انجام مذاکرات سیاسی و دستیابی به آتش‌بس در سوریه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

راه‌حل‌های خروج سوریه از بحران در دیدار بروجردی و فاروق‌الشرع
‌ علاءالدین بروجردی در محل دفتر کار فاروق الشرع معاون اول رئیس‌جمهوری سوریه حاضر شد و با وی درباره گسترش روابط دوجانبه و نیز بحران این کشور گفت‌وگو کرد.
نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در این دیدار، راه‌های گسترش روابط دوجانبه و نیز ابعاد بحرانی که در ماه‌های اخیر دامن‌گیر سوریه شده است را با معاون اول رئیس‌جمهوری سوریه بررسی کرد.
اهمیت دیدار بروجردی و الشرع به این علت است که رسانه‌های هم‌گام با غرب و برخی کشورهای عربی حامی تروریست‌ها،‌ از کناره‌گیری معاون اول رئیس‌جمهوری سوریه و پیوستنش به صف معارضان مسلح خبر داده بودند که دیدار بروجردی با وی، نقشه‌های استکبار را نقش بر آب کرد.

امنیت سوریه را امنیت خود می دانیم
علاء الدین بروجردی در جریان سفر به سوریه با ولید معلم وزیر خارجۀ سوریه نیز دیدار و گفتگو کرد.
وی در این دیدار، با تأکید بر ادامه حمایت ایران از دولت و مردم سوریه، گفت: ما امنیت سوریه را امنیت خود می‌دانیم.
در مقابل، ولید معلم نیز گفت، تا زمانی که کشور از وجود شورشیان پاک نشده، مذاکره با مخالفان امکان نخواهد داشت.
بروجردی در بازگشت از سوریه:

 اقدامات ایران برای حل بحران سوریه مورد تأیید مقامات این کشور است
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در بازگشت از سفر دو روزه به سوریه گفت: با توجه به اینکه در آستانه اجلاس مهم سران جنبش عدم تعهد بودیم و این موضوع برای دولت سوریه هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود، مذاکرات مفصلی با آقای بشار اسد رئیس جمهور، آقای فاروق الشرع معاون رئیس جمهور و نیز رئیس مجلس مردمی ، وزرای ارتباطات و امور خارجه و دیگر مقامات تراز اول سوریه داشتیم.

بروجردی اجلاس تهران را محور مهم این مذاکرات خواند و افزود: اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد می‌تواند در حل بحران سوریه مؤثر باشد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: فعلاً ایده‌ای که وجود دارد و جدیدترین خبردر عرصه تلاش‌ها برای حل بحران سوریه به شمار می‌رود ، استفاده از تروئیکای جنبش عدم تعهد است به این معنا که رئیس فعلی جنبش ، رئیس قبلی که مصر بود و رئیس بعدی که ونزوئلاست و همسایگان سوریه که عضو این جنبش هستند یعنی عراق و لبنان ، در ترکیبی که می‌تواند به نوعی دربر گیرنده پیشنهاد آقای مرسی رئیس جمهور مصر هم باشد تلاش‌هایی صورت خواهد گرفت.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان سخنانش در مجموع نتایج سفر به سوریه را خوب توصیف کرد و گفت: در این سفر در خصوص روابط دوجانبه مفصل بحث و این پیشنهاد مطرح شد که مجلس شورای اسلامی با استفاده از ظرفیت خود میزبان رؤسای مجالس کشورهای دوست سوریه برای کمک به حل بحران این کشور باشد.

جنبش عدم تعهد قادر به حل بحران سوریه به شکل سوری-سوری است
حسین شیخ الاسلام سفیر سابق ایران در سوریه درباره پیشنهاد ایران مبنی بر حل بحران سوریه با حضور پنج کشور مصر، ایران، ونزوئلا، عراق و لبنان، گفت: جنبش عدم تعهد بر اساس اصولی چون احترام به حق حاکمیت کشورها و تمامیت ارضی، حق تعیین سرنوشت مردم بر اساس اراده ملت‌ها و عدم دخالت در امور داخلی کشور و حل و فصل اختلافات از راه‌های مسالمت‌آمیز، ‌استقلال و جلوگیری از دخالت خارجی تشکیل شده است.
 مشاور رئیس و مدیرکل امور بین الملل  مجلس شورای اسلامی افزود: گروه راهبر جنبش عدم تعهد متشکل از ایران، ‌مصر، ونزوئلا و همسایگان سوریه که عضو جنبش عدم تعهد هستند می‌توانند پیگیر حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه شوند.
سفیرسابق ایران در سوریه گفت: مصر، ایران، ونزوئلا، عراق و لبنان با حمایت از راه حلی سوری-سوری، می‌توانند مشکل سوریه را حل کنند.
شیخ‌الاسلام تاکید کرد: همسایگان سوریه برای جلوگیری از دامن‌گیر شدن آتش منازعات سوریه به سایر کشورها باید به بحران این کشور ورود کنند.

https://shoma-weekly.ir/jBMIV1