سیاسی

جناح مؤمن انقلابی و دغدغه امام خامنه‌ای

تمرکز دشمن بر روی تغییر فرهنگ را سال‌هاست که با نام «تهاجم فرهنگی» می‌شناسیم. فیلم‌های‌هالیوودی، کتاب، بازی های اینترنتی، اسباب‌بازی های وارداتی، کالاها‌و برندهای تجاری- فرهنگی مانند مک‌دونالد، باربی، مرد عنکبوتی، بتمن، شبکه‌های ماهواره‌ای، کتاب های آموزش زبان که منتقل‌کننده‌ سبک زندگی غربی به نوجوان است؛ همه نمونه‌هایی از لشگر فرهنگی غرب برای رخنه در جوامعی مانند ایران است. پروژه‌های تبلیغاتی اسلام‌هراسی، شیعه‌هراسی، ناامیدسازی مردم و... هم جزئی از اقدامات تبلیغاتی استکبار برای دست‌یابی به هدف «تغییر رفتار ایرانیان» است.

۱. «در عرصه فرهنگ، بنده به معنای واقعىِ کلمه، احساس نگرانی می کنم و حقیقتا دغدغه دارم. این دغدغه از آن دغدغههایی است که آدمیبه خاطر آن، گاهی ممکن است نصفِ شب هم از خواب بیدار شود و به درگاه پروردگار تضرّع کند. من چنین دغدغهای دارم.» این جملات را ۲۱ سال قبل، رهبر انقلاب در دیدار جمعی از افسران و فرماندهان جبهه فرهنگی انقلاب - که آنهارا به خاطر تاثیر و آثارشان بخش مهمی از «۳۱۳ نفر بدر روزگار» دانستند- بیان فرمودند.

نبرد در عرصه فرهنگ، به جایی رسید تا امروز بهصورت آشکار مشاور وزیر خارجه آمریکا در سخنانش میگوید: «سیاست آمریکا تغییر رفتار ایران است و نه براندازی که از اهداف اصلی سیاست خارجی دولت بوش بود.»این راهبرد از جنس همانچیزی است که رهبر انقلاب ۶ ماه پیش به آن اشاره کردند که «آنچه ما امروز در زبان مستکبرین و مخالفین مشاهده می کنیم که با «تغییر رفتار» از آن یاد می کنند - گاهی می گویند ما تغییر نظام را نمی خواهیم، تغییر رفتار را می خواهیم- تغییر رفتار با تغییر نظام هیچ تفاوتی ندارد؛ درست همان است؛ یعنی تغییر آن سیرت اسلامی؛ این معنای تغییر رفتار است. تغییر رفتار یعنی شما از آن چیزهایی که از لوازم قطعی و حتمیحرکت به آن سرمنزل است، دست بردارید؛ از آن کوتاه بیایید و نسبت به آن، اهتمام خودتان را از دست بدهید؛ این معنای تغییر رفتار است»(۹۳ /۱۲/۲۱)

۲. در این میان آنچیزی که کانون رخنه دشمن برای تغییر رفتار است؛ حوزه فرهنگ است. زیرا «فرهنگ، به معنای هوایی است که ما تنفّس می کنیم؛ شما ناچار هوا را تنفّس می کنید، چه بخواهید، چه نخواهید؛ اگر این هوا تمیز باشد، آثاری دارد در بدن شما؛ اگر این هوا کثیف باشد، آثار دیگری دارد. فرهنگ یک کشور مثل هوا است...» به دلیل همین تاثیرگذاری فرهنگ بر رفتار است که «تمرکز دشمنان بر روی فرهنگ بیشتر از همه جا است.» که اگر «نفوذ فرهنگی» رخ دهد، «مقدمه نفوذ سیاسی و نفوذ اقتصادی دشمن است؛ و دشمن امروز به همین نفوذ دلبسته است. فرهنگ جای شوخی و بیملاحظگی نیست و رخنههای فرهنگی نیز به آسانی قابل ترمیم نیست.»(۹۳/۱۲/۱۵)

تمرکز دشمن بر روی تغییر فرهنگ را سالهاست که با نام «تهاجم فرهنگی» میشناسیم. فیلمهایهالیوودی، کتاب، بازی های اینترنتی، اسباببازی های وارداتی، کالاهاو برندهای تجاری- فرهنگی مانند مکدونالد، باربی، مرد عنکبوتی، بتمن، شبکههای ماهوارهای، کتاب های آموزش زبان که منتقلکننده سبک زندگی غربی به نوجوان است؛ همه نمونههایی از لشگر فرهنگی غرب برای رخنه در جوامعی مانند ایران است. پروژههای تبلیغاتی اسلامهراسی، شیعههراسی، ناامیدسازی مردم و... هم جزئی از اقدامات تبلیغاتی استکبار برای دستیابی به هدف «تغییر رفتار ایرانیان» است.

۳. آرایش صحنه و جبههبندی که بین نظام سلطه و محور مقاومت بهوجود آمده، حکایت از منازعهای سخت دارد. نبردی که برنده به دو مولفه مهم احتیاج دارد: «کار و ابتکار» و آنکه میتواند و باید در مقابل این نفوذ و رخنه فرهنگی، محکمتر از همیشه جبههآرایی کند و بایستد، جناح فرهنگی مومن و انقلابی است. اما لازم است در این کارزار فرهنگی، علاوه بر شناسایی طرح نفوذ دشمن به چند نکته مهم توجه شود:

الف. در مقابل این آرایش در جبهه دشمن حرکتهای فردی جواب نمیدهد.

ب. «حفظ وحدت» در این جبهه و «عدم غفلت از نقشه دشمن» دو شرط لازم تحرک در این نبرد است.

ج. «در مقابل فرهنگ مهاجم، بدترین، زشتترین و خسارتبارترین کار، انفعال است. منفعل شدن و پذیرفتن تهاجم دشمن، خطایی است که بایستی از آن پرهیز کرد.»(۹۲/۹/۱۹)

د. هدفگذاری ما این باشد که «همه اسلام - اسلام به کامله، به تمامه - در جامعه ما تحقّق پیدا کند.»(۹۳/۱۲/۲۱) در پایان جوان مؤمن و انقلابی باید بداند که تجربه انقلاب نشان داده است «گسترش کار فرهنگی او نقش بسیار زیادی را در پیشرفت این کشور و در ایستادگی در مقابل دشمنان این ملّت، ایفا کرده است.» (۹۳/۱/۱)

منبع: پایگاه اطلاع رسانی امام خامنه ای

https://shoma-weekly.ir/AzeTNR