بین الملل

جزئیات سناریوی دلخواه عربستان، قطر و اسرائیل در سوریه

یک پایگاه عرب زبان با اشاره به همسویی آمریکا، صهیونیستها و برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در خصوص سوریه، از تمایل دوحه و ریاض برای تشدید اقدامات تروریستی در سوریه پرده برداشت.

یک پایگاه عرب زبان با اشاره به همسویی آمریکا، صهیونیستها و برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در خصوص سوریه، از تمایل دوحه و ریاض برای تشدید اقدامات تروریستی در سوریه پرده برداشت.
پایگاه عربی پرس گزارش داد: رایزنی ها میان رژیم صهیونیستی، آمریکا، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و ترکیه برای توطئه علیه سوریه ادامه دارد.پایگاه فوق بیان کرد: این رایزنی ها در سطح رهبران امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و آمریکا است و منابع آگاه دیپلماتیک از همسویی مواضع اسرائیل، قطر و عربستان سعودی درباره بحران سوریه خبر داده اند.
این پایگاه می افزاید: اسرائیل، قطر وعربستان در تلاش هستند تا آمریکا را قانع کنند که سناریوی تشدید انفجارها و اقدامات تروریستی را مورد توجه ویژه قرار دهد این در واقع همان سناریویی است که ایهود باراک وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که ارتباطات گرمی با مسولان سعودی از جمله بندر بن سلطان دارد مطرح کرده است.
پایگاه مذکور بیان کرد: این کشورها می خواهند به هر قیمتی نظام بشار اسد را ساقط کنند، زیرا ادامه نظام کنونی سوریه به مفهوم خنثی شدن همه طرحهای آمریکا، اسرائیل و همپیمانانشان در کشورهای حوزه خلیج فارس است.
این پایگاه می افزاید: آنچه اسباب نگرانی قطر، سعودی ها، اسرائیل و ترکیه را فراهم کرده است، هوشیاری مردم سوریه و همبستگی و حمایت آنها از رهبرانشان است.
پایگاه فوق نوشت : همین هوشیاری مردمی سبب خنثی سازی توطئه های مستمر یک ساله علیه سوریه شده است و دوحه و ریاض نگران کاهش توجه آمریکا به سوریه همزمان با نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند
.مشکل دیگر بر سر راه دشمنان ملت سوریه افزایش شکاف و اختلاف داخلی در میان مخالفان دولت است.
حدود 14 ماه پیش که جرقه ناآرامی ها در سوریه زده شد، بسیاری از مخالفان دولت این کشور می پنداشتند که بشار اسد رییس جمهوری سوریه نیز همچون همتایان خود در تونس و مصر ظرف چند هفته سقوط خواهد کرد. گذشت زمان اما این آرزوی مخالفان را نقش برآب کرد.
گرچه سوریه هنوز شاهد درگیری های خشونت بار میان نیروهای دولتی و مخالفان است اما بسیاری از ناظران تحولات این کشور بر این نکته توافق دارند که مخالفان دولت، روز به روز از انسجامشان کاسته و تواناییشان در ساقط کردن دولت کمتر می شود.
نگاهی به وضعیت متشتت و نامنسجم 'شورای ملی سوریه' که اصلی ترین گروه مخالف دولت است این ادعا را اثبات می کند.
شورای ملی سوریه نیمه های سال گذشته همزمان با اوج گیری ناآرامی ها در این کشور تشکیل شد و هدف از آن جمع کردن نیروهای مخالف دولت زیر یک چتر و هماهنگ کردن اقدامات آنها بود.
اکنون که حدود هفت ماه از تاسیس شورای ملی سوریه می گذرد و مخالفان در عرصه عمل نتوانستند به هدف خود که سرنگونی بشار اسد بود، برسند و تنها تن به درگیری های بی نتیجه و فرسایشی با نیروهای دولتی داده اند، اختلاف ها و تنش های داخلی روز به روز در این شورا بیشتر می شود.
نقطه اصلی اختلاف، شخص برهان غلیون است. در حالی که برخی در شورا حامی غلیون و عملکرد چند ماهه او هستند، برخی دیگر اما به شدت منتقد عملکرد غلیون هستند و وی را متهم به ناکارامدی و تک روی در تصمیمات می کنند.
'کمیته های هماهنگی محلی داخل سوریه' یکی از گروه های عضو شورای ملی، پس از انتخاب مجدد غلیون به عنوان رییس شورا، تهدید به تعلیق عضویت خود و کناره گیری از این شورا کرد. این گروه غلیون را متهم می کند که از خواسته ها و رویکردهای آنچه 'انقلاب سوریه' خوانده شده، دور شده است.
 از سوی دیگر 'فواز تللو' یکی از اعضای مشهور شورای ملی سوریه، ساعاتی پس از انتخاب برهان غلیون به عنوان رییس این شورا، از عضویت در این شورا استعفا کرد.
بسیاری، مشکلات داخلی شورای ملی سوریه را ناشی از ترکیب ناهمگون آن و نبود ساز و کارهای دموکراتیک تصمیم گیری می دانند و از همین رو تردید دارند که حتی کناره گیری برهان غلیون از سمت ریاست بر شورای ملی سوریه، مشکلات و اختلاف های داخلی موجود در این شورا را حل کند.
کشورهای مخالف دولت سوریه نیز، گرچه تمایل به سقوط بشار اسد دارند اما در عین حال تردیدهای بسیاری را در مورد توانمندی گروه های مخالف دولت پس از سرنگونی فرضی دولت این کشور، در جهت اداره امور و بازگشت سوریه به ثبات و آرامش دارند.
محور عربی-غربی مخالف دولت سوریه، از سال گذشته همزمان با افزایش فشار و گسترش تحریم ها علیه دولت تلاش کردند تا شورای ملی را تحت حمایت خود قرار دهند تا بلکه بتواند جایگزین مطمئنی برای دولت کنونی این کشور شود. با این وجود اختلاف های داخلی و تردید در توانایی این گروه باعث شد که این کشورها، این گروه را به عنوان تنها نماینده رسمی و مشروع سوریه به رسمیت نشناسند و در این زمینه صبر را ترجیح دهند. حال به نظر می رسد با تشدید اختلاف های داخلی در میان گروه های مخالف، تردیدها و نگرانی های کشورهای مخالف دولت سوریه، بیش از پیش افزایش می یابد.


https://shoma-weekly.ir/lieQ94