بین الملل

جریان صهیونیستی کمر به تخریب نمادهای اسلامی بسته است

وزارت اوقاف فلسطین تخریب بیش از یکهزار و دویست مسجد را در سراسر فلسطین از زمان اشغال فلسطین در سال 1948 تاکنون به ثبت رسانده است که سی و چهار مسجد در حمله صهیونیست ها به غزه به طور کامل تخریب شد و حدود دویست مسجد نیز آسیب دید.
امیر صابری- بنا به در خواست جمهوری اسلامی ایران، بیست و یکم آگوست از سوی سازمان کنفرانس اسلامی بهعنوان «روز جهانی مسجد» نامگذاری شده است که متعاقب آن از این تاریخ، یک هفته - بیست و یکم تا بیست و هشتم ماه آگوست - هفته تکریم، تجلیل، اعزاز و اکرام مساجد است. دهه سوم آگوست 1969 ، مصادف با سالروز آتش‏سوزی عمدی مسجدالاقصی (قبله اول مسلمین) به‏وسیله صهیونیست‏های افراطی است. همچنین رضاخان در ایران نیز در چنین روزی به نمازگزاران مسجد گوهرشاد حمله کرد.

 

نگاهی به حادثه ناگوار به آتش کشیدن مسجد الاقصی توسط صهیونیست ها

رژیم صهیونیستی بعد از آنکه فلسطین را به اشغال خود در آورد، تونل های مختلفی را در اطراف مسجد الاقصی حفر کرد و همزمان با این حرکت رژیم صهیونیستی، «دنیس روهان» که یک یهودی استرالیایی تبار بود، در 21 آگوست 1969 ، مسجد الاقصی را به آتش کشید.

در همان روز آتش سوزی، شهردار رژیم صهیونیستی نیز دستور قطع آب مسجد الاقصی را صادر کرد و ماشین های آتش نشانی رژیم صهیونیستی پس از خاموش شدن آتش آمدند. مسئولان رژیم صهیونیستی علت آتش سوزی را اتصال سیم های برق عنوان کردند و چند روز بعد، جوشکاری در داخل ساختمان را علت اصلی این حادثه ناگوار عنوان ساختند که همین تناقضگوییهای صهیونیستها، حساسیت مسلمانان جهان و بهویژه فلسطین را برانگیخت و مسئولان و سران تلآویو مجبور شدند به کاری که «روهان» با همکاری آنها انجام داده بود، اعتراف کنند.

صهیونیست ها اعلام کردند که روز حادثه، فردی به نام «روهان» که به بیماری روانی مبتلاست، با ورود به مسجدالاقصی، بعد از آتش سوزی به یک محله یهودی نشین رفته، ولی بعد از مدتی پلیس وی را دستگیر کرده است. هر چند که دادگاه روهان برگزار گردید، اما در این دادگاه نیز صهیونیستها توانستند با عنوان کردن بیماری روحی و روانی روهان، وی را آزاد سازند.

در این حادثه به قبه الصخره واقع در قسمت دو ستون اصلی به همراه طاق سنگی بزرگ که در زیر گنبد مسجد قرار داشت و نیز گنبد چوبی داخل محراب با کاشی های رنگی دیواره جنوبی و تمام مرمرهای رنگی نصب شده بر روی آن و همچنین 48 پنجره آسیب جدی وارد گردید و منبر و محراب صلاح الدین ایوبی نیز به آتش کشیده شد.

 

سیاست های صهیونیست ها برای از بین بردن هویت اسلامی شهر قدس

در جریان جنگ اول اعراب و اسرائیل و نیز جنگ شش روزه رژیم صهیونیستی بر ضد کشورهای اسلامی رخ داد که طی آن، چندین‏بار شهر بیت‏المقدس به‏وسیله هواپیماهای آن رژیم بمباران شد. از دیگر جنایت‏های صهیونیست‏ها، باز کردن درهای مسجد بر روی جهانگردان پس از اشغال این شهر است که با سگ‏ها و لباس‏های خلاف عفت عمومی، وارد اماکن مقدس شدند و سبب هتک حرمت این اماکن مقدس گردیدند.

در شرایطی که در شهر قدس حدود چهل و هفت اثر مقدس مسیحی ثبت شده است شمار آثار مقدس اسلامی حدود هفتاد اثر اعلام شده است و اشغالگران تلاش می کنند این آثار را از بین ببرند. مسلمانان همواره تلاش می کنند از ورود اشغالگران به مسجد الاقصی یا برپایی مراسم مذهبی در آن به ویژه در مناسبت های دینی جلوگیری کنند. بخش زیادی از مساجد اسلامی در شرق قدس تخریب شده است و مساجد باقی مانده نیز هر روز در معرض خطر یهودی سازی قرار دارد. حتی صهیونیست ها برخی مساجد قدس را از عبادتگاه به میکده و باشگاه شبانه تبدیل کرده اند.

وزارت اوقاف فلسطین تخریب بیش از یکهزار و دویست مسجد را در سراسر فلسطین از زمان اشغال فلسطین در سال 1948 تاکنون به ثبت رسانده است که سی و چهار مسجد در حمله صهیونیست ها به غزه به طور کامل تخریب شد و حدود دویست مسجد نیز آسیب دید.حتی گورستان ها نیز از دست اشغالگران در امان نمانده است. گورستان الرحمه که چسبیده به مسجدالاقصی است و اجساد شماری از صحابه و تابعین بزرگ در آنجا دفن شده، هدف عملیات تخریب قرار گرفته است. صهیونیست ها اقدام به نبش برخی قبور کرده اند و در بخشی از این گورستان یک پارک یهودی ساخته اند.تاکنون بیش از سی و هشت مرحله حفاری در زیر مسجدالاقصی صورت گرفته است و این حفاری ها همچنان به بهانه یافتن معبد نخستین یهودیان ادامه دارد. به همین علت صهیونیست ها در طول تاریخ تلاش کردند نگاه مسلمانان را به جای مسجدالاقصی به سوی مسجد قبه الصخره منحرف و آن را به عنوان مسجدالاقصی معرفی کنند تا بتوانند در حفاری هایشان سومین جایگاه مقدس مسلمانان جهان را با خاک یکسان کنند.

https://shoma-weekly.ir/y5NHfN