سیاسی

جریان خزنده با نقاب فرهنگی درصدد براندازی سیاسی است

اگر دولت به شعاری که داده است، حقیقتاً پایبند باشد، طبیعی است کسانی را که اصول اعتقادات ما را زیر سئوال برده و با باورهای دینی مردم ما بازی کرده‌اند، نبایستی حتی امید پیدا کنند که در این دولتی که در رأس آن یک روحانی عالم متعهد به مبانی اسلامی قرار دارد، نفوذ یابند. توقع ما هم از دولت تدبیر و امید این است که با تدبیر، امید مردم را برای احیای اعتدال در کشور ناامید نکند.
چند روز پیش رئیس قوه قضائیه صحبتهایی را مطرح کردند و روی نکته مهمی انگشت گذاشتند که ذهن هر شنونده ای را مشغول می کرد. از جمله این که گفتند انگار فتنه نمیخواهد دامنش را جمع کند. این که فتنه دامنش گسترده از آنست که به این زودی ها جمع شود به جای خود. اما باید دید چه شده که این بار ریاست دستگاه قضا جدی تر از مرتبه های قبل هشدار می دهد. با حجت الاسلام و المسلمین ذاکری در این رابطه به بحث نشسته ایم.

***

مگر در این مدت اخیر چه فعالیتهایی صورت گرفته است که ریاست قوه قضائیه این بحثها را مطرح میکنند؟

بعد از روی کار آمدن دولت جدید، برخی از اصحاب فتنه تصور کردند فضای جدیدی در کشور برای آنها باز شده است، در صورتی که باز هم این گروه به خطا رفتند و این که مردم در این مقطع به رئیسجمهور جدیدی رأی دادند که شعارهایش مشخص بودند. شعاری که رئیسجمهور جدید مطرح کرد، اعتدال بود و مردم از افراط و تفریطی که در سالهای اخیر دیده بودند، خسته شدهاند. افراط از سوی اهل فتنه که نظام را به جایی رساندند که آسیبهای جدی به آن و مردم وارد شد و هم تفریطی که در دولت دهم دیدیم که به برخی از ارزشهای همین مردم خدشه وارد کردند.

حرکتهای بعدی آنها نشان داد هنوز دچار توهماتی هستند که سالهاست در آن سیر میکنند و با روی کار آمدن این دولت تصور کردند فضا برای آنها باز شده است و درصدد رفع حصر از کسانی برآمدند که به این نظام و ملت خیانت کردند و به سمتی رفتند که میشود آن را براندازی نظام تفسیر کرد و اگر رهبری داهیانه و هوشیارانه شخص مقام معظم رهبری نبود که این کشتی را در آن تلاطمات سنگین اهل فتنه با درایت به ساحل آرامش برسانند، معلوم نبود چه بر سر این مملکت میآمد. لذا کسانی که هنوز دم از حمایت از چنین خائنانی به این نظام، مردم و رأی مردم میزنند، نشان میدهد هیچ سنخیتی با آرمانها و اصول نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ندارند، لذا هشدار بهجا و بههنگام رئیس محترم قوه قضائیه که نشان از بصیرت این شخصیت بزرگوار دارد، حاکی است اهل فتنه باید بدانند تمام افعال آنها رصد میشود و ملت ما هم الحمدلله به سطح بسیار بالای هوشیاری و بصیرت رسیده است که افعال و احوال آنها را رصد کند.

ایشان گفتهاند یک جریان خزنده فرهنگی دارد با ابعاد سیاسیـامنیتی فعالیت میکند. چرا بر فعالیت این جریان خزنده را نام فرهنگی گذاشتهاند؟

در هشت سال دوره اصلاحات، گروههای مختلفی را که در قالب فعالیتهای فرهنگی و روشنفکرمآبانه و هنری مستقیماً بنیانهای فکری و اعتقادی مردم را هدف قرار داده بودند، به عینه دیدیم. یعنی در دولت اصلاحات فضا بهگونهای شد که زمینه بروز این نوع افکار خزندهای که تاکنون در لایههای مختلف انجام میشد، آشکار شود، لذا مباحثی که حلقه کیان مطرح میکرد، مطالبی که در خصوص حضرت سیدالشهدا(ع) و امام زمان «ارواحنا فداه»، ولایت فقیه، فلسفه عاشورا، حکومت اسلامی و... مطرح میشدند، نشان میداد این حرکت با یک نقاب فرهنگی به دنبال مقاصد سیاسی و براندازانه است. وقتی بنیانهای فکری یک جامعه متزلزل شد و به استوانههای اعتقادی یک ملت آسیب و خدشه وارد آمد، طبیعی است نظامی هم که بر این پایهها استوار است، فرو مینشیند، لذا این تعبیر، تعبیر صحیحی است و آن جریان باز به طمع افتاده و دنبال این است که فضا و میزان حساسیتها را بسنجد و امتحان کند تا بتواند گامهای بعدیاش را بردارد.

ابعاد سیاسیـامنیتی کار که ایشان اشاره کردند کجاست؟

تئوریسینهایی که در جبهه دشمن فعالیت میکنند و نسخههایی که برای براندازی این نظام الهی میپیچند، همه بر این مبنا استوار است که آنها به این نتیجه رسیدهاند که باید پایههای اعتقادی و بنیانهای فکری جامعه مسلمان و معتقد ایران را هدف قرار دهند. بارها بحث فلسفه عاشورا و انتظار مهدویت به عنوان عوامل مقوّم بنیانهای اصیل شیعی ایرانی و اسلامی ما و پویا بودن آن مورد هجمه قرار گرفتهاند. دشمن بهخوبی به این نکته واقف است که این دو، دو رکن اساسی تفکر شیعی هستند، یعنی قیام سیدالشهدا(ع) و آموزههایی که بر اساس این قیام استوار است، ظلمستیزی و دفاع از مظلوم برای طلب حق و قیام کردن و از آن سو امیدوار بودن به ظهور منجیای که همه آماده میشوند در رکاب او ظلم و فساد را از سطح عالم ریشهکن کنند.

جامعهای که این دو بنیان فکری و اعتقادی اصلی را با خود دارد، هیچوقت دچار سستی، رخوت و اتکال به دشمنان و یأس و ناامیدی نمیشود، بنابراین آنها بهدرستی تشخیص داده و نسخههایی را برای محو این دو پایه اصلی یک شیعه معتقد پیچیده و آنها را هدف قرار دادهاند. طبیعی است اذناب آنها در داخل که به هر حال تجربه قلم به دستان روزنامههای زنجیری در دوران اصلاحات را هم در کارنامه خود دارند، نشان داده است که این حلقهها نهایتاً به سرویسهای جاسوسی و اطلاعاتی بیگانه متصلاند و آبشخور فکری آنها هم به همان منجلابی برمیگردد که آنها در آن قرار دارند.

به هر حال فرار برخی از اینها به دامان استکبار و غرب و تبدیل شدن به نظریهپرداز و تحلیلگر مسائل کشور در رسانههایی که معاند نظام هستند، گواه همین مطلب است. بنابراین اینها هم مباحث سیاسی و هم بحث امنیتی را دنبال میکنند. در جامعه ما ایران پهناور اسلامی درست است که حکومت با شیعه اثنیعشری است، اما در کنار اهل سنت سالها برادرانه و در راستای اعتلای این سرزمین مقدس و اسلام عزیز تلاش کردهایم. عدهای از اینها برای این که به این اخوت، برادری و یکپارچگی خدشه وارد کنند، به مسائل اختلافی و اعتقادی بین ما و اهل سنت میپردازند و یا دیدگاههای برادران اهل سنت ما را تخریب میکنند و همین نشان میدهد پشت این اظهار عقیدهها موارد امنیتی هم وجود دارند. اخیراً مشاهده کردید درخصوص بحث غدیر، ولایت و مباحث اختلافی با اهل سنت را که باید در محافل علمی بحث شود، به رسانههای عمومی و روزنامهها کشاندند و همین نشان میدهد یک غرض امنیتی که همانا خدشه وارد کردن به مباحث قومیتی و فرقهای در کشور هست، وجود دارد.

فکر میکنید بازگشتی به دوران اصلاحات داشته باشیم؟

بازگشت؟

یعنی مسائل و افرادی که در آن دوره بودند بتوانند به جامعه و بخشهای فرهنگی و حتی دولت برگردند.

بستگی به عملکرد دولت ما دارد. اگر دولت به شعاری که داده است، حقیقتاً پایبند باشد، طبیعی است کسانی را که اصول اعتقادات ما را زیر سئوال برده و با باورهای دینی مردم ما بازی کردهاند، نبایستی حتی امید پیدا کنند که در این دولتی که در رأس آن یک روحانی عالم متعهد به مبانی اسلامی قرار دارد، نفوذ یابند. توقع ما هم از دولت تدبیر و امید این است که با تدبیر، امید مردم را برای احیای اعتدال در کشور ناامید نکند.

اگر نکتهای باقی مانده است بفرمایید.

به نظرم میرسد به عنوان یک طلبه و یک سرباز کوچک از حوزه علمیه، از مسئولین فرهنگی و کسانی که عهدهدار مباحث فرهنگی کشور ما هستند، بهویژه وزیر ارشاد که خودش عالمزاده است، این درخواست را بکنم که با مراجعه به نظر مراجع تقلید و علمای بزرگوار ما و حساسیتی که آنان به مباحث فرهنگی و دینی دارند و پشتوانهای که میتوانند برای شریعت و دین مبین اسلام باشند، به تذکراتشان دقت و توجه کنند. از دولت و مسئولین فرهنگی تقاضا میکنیم با کسانی که سابقه خوبی ندارند و چهرههای شناختهشدهای در زمینه تقابل با آرا و عقاید مردم هستند و شبهاتی را نه از نظر علمی، بلکه مباحث امنیتی و سیاسی دنبال میکنند، با جدیت برخورد کنند و بدانند ملت هم از آنها حمایت میکند.

https://shoma-weekly.ir/AcWRSS