سیاسی

جرائم عاملین فتنه 88

وقتی نامزد انتخاباتی به دروغ اعلام می کند که پیروز انتخابات است و هواداران خودش را تشجیع و ترغیب می کند که به خیابان ها بریزند و اموال آسایش عمومی و امنیت عمومی را سلب کنند طبیعتا این فرد متخلف و مجرم است
زین العابدین امیری- در سال 88 فتنهای رخ داد و به تبع آن افراد مجرم، محاکمه شدند و خیلی از آنها هم مدت زمان محکومیت خود را تاکنون سپری کردهاند؛ اما در مورد عوامل اصلی به مصلحت نظام تاکنون، محاکمهای صورت نگرفته است. این نکته سبب شده حامیان فتنه در روزگار فعلی، دست به عملی بزنند که اسمش «جرمزدایی» از عوامل فتنه است.در این خصوص با دکتر صالح اسکندری به گفتگو نشستیم.

جرائمی که در فتنه سال 88 رخ داد را چگونه میتوان دستهبندی کرد؟

اگر بخواهیم به لحاظ محدوده زمانی رخداد فتنه 88 را بررسی کنیم، مشاهده میشود در هر سه محدوده زمانی قبل از برگزاری انتخابات، حین برگزاری انتخابات و پس از برگزاری، یک سری از لوازم قانونی زیر پا گذاشته میشود و جرائمی شکل میگیرد از جمله مسئله تبلیغات زودهنگام قبل از برگزاری انتخابات بود که قریب به
9 ماه به انتخابات 88 زمان باقی بود که تبلیغات زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری 88 توسط برخی از گروه
ها و جریانات سیاسی شروع شد و حرکت مخربی هم از جانب برخی گروههای سیاسی در جهت تشکیک در سلامت انتخابات آغاز شد و متأسفانه پیش از برگزاری انتخابات در تبلیغات هم ما شاهد شکلگیری جرائم علنی تبلیغاتی بودیم، بالاخص به هیچ وجه خطوط قرمز تبلیغاتی رعایت نمیشد که حتی مورد اعتراض مقام معظم رهبری هم قرار گرفت مبنی بر اینکه برخی سلامت فضای انتخابات را به خطر انداختند و کار را به اهانت به همدیگر رساندند و کار را به جایی رساندند که به رئیس جمهور رسمی مملکت تهمت دروغگویی زده میشد و در مقابل به برخی از چهرههای سیاسی هم بیحرمتی سیاسی صورت میگرفت یعنی ما شاهد شکلگیری جرائم انتخاباتی بودیم که نمونه و مصداق عینی آن در جریان مناظرات انتخاباتی به منصه ظهور رسید. کاملا ما شاهد عبور از خطوط قرمز تبلیغاتی در مناظرات انتخاباتی بودیم. در حین برگزاری انتخابات در مجموعه قوانین انتخاباتی دنیا قانون سکوت کاندیدا چه در حین برگزاری و چه پس از برگزاری انتخابات یک اصل است یعنی نامزدها و کاندیداها باید سکوت انتخاباتی را حین و پس از برگزاری انتخابات رعایت کنند تا نتایج شمارش آرا مشخص شود. لکن ما شاهد بودیم که در همان روز انتخابات یکی از نامزدهای انتخاباتی کنفرانس مطبوعاتی ترتیب داد و قبل از شمارش آرا اعلام پیروزی کرد. خود این کار جرم است. مجموعه قوانین انتخاباتی دنیا را ببینید، بحث قانون سکوت کاندیدا حین و پس برگزاری وجود دارد.

آیا قانون ما در این زمینه سکوت کرده است؟

ما در این زمینه چیزی نداریم.

پس نمیتوانیم بگوییم این جرم است؟

متأسفانه در خصوص احزاب و گروههای سیاسی هم در فهرست جرائمی که در قوانین انتخابات جمهوری اسلامی ایران است، نکاتی از جمله سکوت احزاب چه حین برگزاری و چه پس از برگزاری انتخابات پیشبینی نشده است. پس از برگزاری نمازجمعه در 29 خرداد توسط مقام معظم رهبری، در 30 خرداد مجمع روحانیون مبارز فراخوان عمومی میدهد که مردم به خیابانها بریزند؛ در صورتی که در تمام قوانینی که بنده برخی از این فصول را خدمتتان عرض کردم که در جاهای مختلف دنیا که به همینها استناد میکنند، بحث قانون سکوت احزاب حین برگزاری انتخابات و پس از انتخابات الزام اولیه است یعنی احزاب هم مثل داوطلب ملزم هستند که این قانون سکوت را رعایت کنند. البته در حوزههای دیگری مثل حوزه نظارت، خود مجری، بحث تبلیغات، بحث امنیت، اینها میشود جرائمی را لحاظ کرد که در قوانین انتخابات جمهوری اسلامی ایران پیشبینی نشدهاند. به نظر من باید در گام اول با تدوین و تنظیم قانون جامع انتخابات اسلامی و ایرانی به توسعه ضمانت قانونی و اجرایی پیگیری از تخلفات بپردازیم یعنی ضمانتهای قانونی و اجرایی پیگیری تخلفات را توسعه دهیم و گامی هم به سمت شفافیت در فرهنگ سیاسی خودمان، شفافیت در فرایند رأیگیری و امکان نظارت عمومی بر فرایند اجرای رأیگیری، شمارش آرا، اعلام نتایج و در تمام مقاطع برویم و این شفافیت را از طریق تلویزیون و شبکههای اجتماعی و از طریق رسانهها تأمین کرد و در ادامه از نحوه احصاء جرائم و تعقیب قضائی مشخص بهعنوان عاملی قوی در پیشگیری از جرائم انتخاباتی غفلت نکنیم یعنی مبتنی بر تجاربی که سایر کشورها دارند به استناد به اسناد قانونی آنها در زمینه جرائم انتخاباتی واقعا پیگیریها خیلی جدی است. مثلا در همین قانون دولت فدرال در زمینه پشتیبانی از انتخابات در یکی از ایالات متحده آمریکا شرح مبسوطی از جرائم انتخابات و نحوه پیگیری قانونی و قضائیاش آمده است و حالا مبتنی بر ایالتهای مختلف هم دستهبندی کرده است، جرائم را متشکل از چهار نوع تخلف در انتخابات، جرائم امتیاز ویژه یا حمایت ویژه، جرائم مالی، جرائم حقوق مدنی، اینها را طبقهبندی کرده است و مشخص کرده یا در بخش 19 اعلامیه انتخابات کانادا جرائم انتخاباتی را در حقوق رأیدهنده، مسئولان رأیگیری، ثبتنام رأیگیری و کاندیداها و باز بینی لیست رأیدهندگان آمده است.

گفتید قانون ما 24 ساعت قبل از انتخابات سکوت کاندیداها را خواسته است. اینکه کشورهای دیگر این را جرم میدانند و در قانون ما نیامده است چگونه میتوانیم اثبات کنیم که عوامل فتنه مرتکب جرم شدهاند؟

زمینه سازی برای یک خلاف و یک جرم، خودش جرم تلقی میشود؛ وقتی نامزد انتخاباتی به دروغ اعلام میکند که پیروز انتخابات است و هواداران خودش را تشجیع و ترغیب میکند که به خیابانها بریزند و اموال عمومی و آسایش عمومی و امنیت عمومی را سلب کنند، این فرد متخلف و مجرم است و باید به جرم او رسیدگی شود.

لکن تصریح جرائم انتخاباتی در قوانین انتخاباتی جمهوری اسلامی، خودش عامل پیشگیریکننده است. نکته دوم ایجاد ضمانت اجرایی برای پیگیری تخلفات است. اگر کسی تخلف انتخاباتی را چه قبل از برگزاری، چه حین برگزاری، چه پس از برگزاری انتخابات انجام داد به تخلف به صورت فوری رسیدگی شود. اگر لازم است صلاحیت فردی که بهعنوان نامزد انتخابات حضور پیدا کرده است سلب شود، این صلاحیت قبل از برگزاری انتخابات از این فرد گرفته شود، اگر لازم است فردی در حین برگزاری انتخابات اقدام به اغتشاش میکند، اقدام به ناامنی میکند یا اقدام به تشویق طرفداران خود به ناامنی میکند در هنگام برگزاری انتخابات با آن فرد برخورد قانونی لازم صورت گیرد و همه اینها مستلزم ارتقاء فرهنگ سیاسی در جمهوری اسلامی ایران و ضابطهمندی و قانونمداری نامزدها و هواداران آنها است.

علاوه بر اینکه تمام این بسترهای قانونی را هم مهیا کنیم، چه نکته دیگری را هم باید مدنظر قرار دهیم؟

نباید این را فراموش کنیم که خیلی وقتها علاوه بر تمام این بسترهای قانونی به علت دخالت بیگانگان مسیر به سمتی میرود که ساختارها و فرایندهای مورد پذیرش عمومی، زیر سؤال برود. اتفاقی که در جریان فتنه 88 رخ داد بخش معظمی به خارج از کشور و الگوبرداری از انقلابهای مخملی و نمونههایی که در اوکراین، گرجستان و جاهای دیگر مثل کشورهای بلوک شرق رخ داده بود، برمیگردد و این نشان میدهد که طراحی گستردهای برای حوادث سال 88 بهعنوان انقلاب مخملی با توجه به تمام آن متدهایی که امثال جی شارپ و سایرین در کتابهایشان نوشته بودند، همان متدلوژی و همان متدها دیکته میشد و در تهران به اجرا در میآمد و این نشان میداد که ما با هجمه خارجی و کودتای رنگین مستظهر به حمایت بیگانگان روبهرو هستیم. در واقع ما شاهد کودتایی علیه جمهوریت نظام در فتنه 88 بودیم و به بیانی میشود گفت که در فتنه 88 کودتای استعمار علیه جمهوریت نظام رخ داد و من فکر میکنم این تجربه عظیم تاریخی که به حمدالله با هدایتهای مقام معظم رهبری به بهترین شکل ممکن مدیریت شد و ما شاهد آن بودیم که این اتفاق یعنی همین انقلابهای مخملی با این فتنهای که مسیرهای مختلفی را به لحاظ بسترسازی فکری و گفتمانی طی کرد و دنبال این بود که جمهوری اسلامی تقلبی و کاریکاتوری را از انقلاب اسلامی ایجاد کند و دشمنی دشمنان انقلاب اسلامی را خط بزند و کمرنگ کند. کلیپی را دیدم که نوشته بود آمریکا شیطان بزرگ است و به مرور این شیطانش پاک شد و آمریکا بزرگ است، شد. این را ما در جریان فتنه 88 شاهد بودیم که به دنبال این بودند که مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا را خط بزنند و القاء کنند که شعارهای انقلاب کهنه شده است و باید شعارهای حضرت امام را به موزهها سپرد و دنبال این بودند که جابهجایی بین دوست و دشمن این ملت ایجاد کنند، انگلیسی که سابقه دشمنی، سابقه استعمار در این مملکت دارد، سابقه کودتا در این مملکت را دارد به یک باره خودش را مثل گرگی در لباس میش به ملت ایران معرفی میکرد و BBC فارسی میخواست در انتخابات سال 88 نقشآفرینی کند.

https://shoma-weekly.ir/Sxc0VP