سیاسی

جایگاه تحزب مبهم و غیرقابل تکیه است

حمیدرضا ترقی: جایگاه تحزب مبهم و غیرقابل تکیه است و به همین خاطر احزاب طی سه دهه‌ی گذشته نتوانسته‌اند در ساختار قدرت جاپای مناسبی پیدا کنند.

معاون امور بین الملل حزب موتلفه اسلامی گفت: قانون احزاب دارای اشکال است ، این قانون باید زمینه حضور احزاب در قدرت را فراهم کند.
حمیدرضا ترقی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا در ادامه با بیان این‌که در قانون اساسی مردم از حضور در احزاب منع نشده‌اند، اما هیچ تشویقی هم در این خصوص صورت نگرفته است،خاطر نشان کرد: جایگاه تحزب مبهم و غیرقابل تکیه است و به همین خاطر احزاب طی سه دهه‌ی گذشته نتوانسته‌اند در ساختار قدرت جاپای مناسبی پیدا کنند. در این بین فقط احزاب دولتی برای چند صباحی جایگاه پیدا کردند که البته اینها نیز با کنار رفتن دولت‌ها از قدرت ،نقش خود را از دست دادند.
این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی همچنین اظهار کرد: یقیناً یک تحزب مطلوب براساس چارچوبی که در نظام جمهوری اسلامی قابلیت فعالیت دارد، می‌تواند نقش بسیار مفید و موثری را ایفا کند، ولی چنین تشکلی نیازمند کار است، هم اکنون آنچه مورد نیاز کشور است این است که احزاب بتوانند نقش راهنما و هدایت مردم را به سمت آرمان‌های انقلاب ایفا کنند که در این راستا تعداد محدودی از احزاب فعالیت دارند، اما احزابی مثل احزاب اصلاح طلب و چپ گراو غیره به این آرمان ها پایبندی ندارند، اگرچه در پرسش نامه خود،التزامشان به این موضوع را اعلام کرده‌اند.
وی همچنین گفت: متأسفانه تجلی نوع رفتارهای حزبی که هم اکنون مشاهده می شود این است که احزاب به دنبال کسب قدرت هستند و خدمت کردن و سبقت در این موضوع را مورد توجه قرار نمی دهند. این مسأله باید در رفتار و سیاست های احزاب تغییر داده شود و مردم تصور نکنند که احزاب فقط برای کسب قدرت به صحنه می آیند و اگر به صحنه نیامدند به تخریب بپردازند. وی با بیان این‌که مدل تحزب آن هم تحزب اسلامی هنوز خودش را به طور کامل در جامعه ما بروز و ظهور نداده است، تصریح کرد:‌بر اساس تجربه سی ساله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی می‌توان گفت که تحزب برای کادر سازی و هم چنین امر به معروف و نهی از منکر تشکیلاتی و ساماندهی قدرت نظارت مردم بر دستگاه‌های اجرایی، سیاسی و قانون گذاری کشور یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، ولی به هر ترتیب در کشور ما متأسفانه احزابی هستند که با گرایش‌های غربی که دارند، نمی توانند پایگاه و جایگاهی داشته باشد؛ چرا که در ایران باید معیارهای اسلامی مدنظر قرار بگیرد، در این صورت با در نظر گرفتن مدل تحزب اسلامی و تدوین آن بصورت کامل و شفاف شدن ابعاد آن برای مردم و جامعه این مدل می تواند مفید واقع شود .

https://shoma-weekly.ir/JLQOBT