بین الملل

جان کری در ریاض چه می‌خواست؟

جان کری به ریاض رفته است تا ابتدا زمینه را برای نشست سران که قرار است هفته آینده برگزار شود فراهم سازد و همچنین پرونده بحران یمن را بررسی کند و زمینه را برای دیدار دیگری با همتایان خود از کشورهای خلیج فارس در پاریس در روز پنجشنبه یا جمعه آینده فراهم کند.
حسن پاکزاد- خبرگزاری اسکای نیوز در تحلیلی درباره علت سفر جان کری به عربستان، نوشت: وزیر خارجه آمریکا به ریاض سفر کرده تا با مقامات عربستان پروندههای مختلف منطقه بهویژه بحران یمن و توافق هستهای با ایران را بررسی کند. هر دو کشور آمریکا و عربستان امیدوارند این سفر به نقاط مشترکی منتهی شود که تفاهم بیشتری بین دو طرف ایجاد کند.

این در حالی است که سفر جان کری به عربستان در آستانه نشست سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و رئیسجمهور آمریکا در کمپ دیوید انجام میگیرد.

بعد از حمایتهای گستردهای که فرانسوا اولاند رئیسجمهور فرانسه از کشورهای خلیج فارس در دیدار با سران این کشورها در نشست مشورتی با آنان در ریاض داشت، هم اکنون شمارش معکوس برای برگزاری نشست سران این کشورها با رئیسجمهور آمریکا در کمپ دیوید و واشنگتن آغاز شده است.

از این رو، جان کری به ریاض رفته است تا ابتدا زمینه را برای نشست سران که قرار است هفته آینده برگزار شود فراهم سازد و همچنین پرونده بحران یمن را بررسی کند و زمینه را برای دیدار دیگری با همتایان خود از کشورهای خلیج فارس در پاریس در روز پنجشنبه یا جمعه آینده فراهم کند.

آمریکا اخیرا طرح ایجاد سامانه موشکی گنبد آهنین را برای کشورهای خلیج فارس در برابر حملات احتمالی ایران به این کشورها مطرح کرده است؛ اما ظاهرا انتظار کشورهای خلیج فارس از هم پیمانبودن با آمریکا بیشتر از این طرح است بهویژه اینکه همکاریهای نظامی آنها با پاریس افزایش یافته است.

در نتیجه این سوال منطقی در اینجا مطرح میشود که آیا طرح سامانه موشکی گنبد آهنین دلیلی بر مطمئننبودن آمریکا از رسیدن به راه حلی در مذاکرات هستهای با ایران است؟

این در حالی است که مواضع کشورهای خلیج فارس پس از عملیات «عاصفه الحزم» (توفان قاطعیت) در یمن بسیار تغییر کرده است و هم اکنون بهطور علنی از جلوگیری از نفوذ ایران در یمن و عراق و سوریه و لبنان سخن به میان میآورند. پس هم اکنون باراک اوباما چه چیزی برای کشورهای عربی مهیا کرده است؟ به ویژه اینکه تفاهم هستهای دست ایران را پس از لغو تحریمها، بازتر خواهد گذاشت.

همه کشورهای عربی نگران نفوذ ایران در این کشورها هستند و نفوذ ایران را چالشی برای این کشورها میدانند. از این رو، اعراب به اعتمادسازی با هم پیمان آمریکایی خود نیاز دارند و شاید هم از آمریکا میخواهند موضع روشنی در زمینه منطقه و هم پیمانشدن آن با کشورهای منطقه اتخاذ کند. این در حالی است که آمریکا هم اکنون در آستانه بهبود روابط خود با کشور ایران است؛ کشوری که همواره آن را شیطان بزرگ مینامید.

https://shoma-weekly.ir/gXukvJ