بین الملل

جان کری: باید صبور بود

فردای پایان مذاکرات وزیر امور خارجه آمریکا که به ترکیه سفر کرده بود در سخنانی عنوان کرد «درها برای مذاکره با ایران در خصوص موضوع هسته ای همچنان باز هستند.»
فردای پایان مذاکرات وزیر امور خارجه آمریکا که به ترکیه سفر کرده بود در سخنانی عنوان کرد «درها برای مذاکره با ایران در خصوص موضوع هسته ای همچنان باز هستند.»

وی ادامه داد: این یک روند بی پایان نیست. به رغم آنکه ایران در ماه ژوئن شاهد انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود اما «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا متعهد به ادامه روند دیپلماتیک است.

   اسرائیل: نه تحریم کافی است، نه مذاکره

یووال اشتاینیتس، وزیر امور استراتژیک اسرائیل دیروز با تأکید بر ضربالاجل علیه ایران از آمریکا و کشورهای دیگر خواسته که اجازه ندهند ایران همچون کره شمالی به تهدید اتمی تبدیل شود. کره شمالی در روزهای اخیر در واکنش به مانورهای مشترک آمریکا با کره جنوبی و ژاپن در شرق آسیا، تهدید کرده که مواضع آمریکا را در منطقه مورد هدف قرار خواهد داد.

وزیر امور استراتژیک اسرائیل گفت که برای ایران نه تحریم کافی است و نه مذاکره. بنابراین جامعه جهانی باید برای ایران خط قرمز تعیین کند و ما بر این اعتقاد هستیم که بدون یک تهدید قابل توجه و ملموس محال است که ایران فعالیتهای هستهایاش را کنار بگذارد.

 

  خوشظنی انگلیس به مذاکرات

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، در بیانیهای که بعد از دور دوم مذاکرات هستهای در آلماتی منتشر کرد، مدعی شد: انگلیس در حالی به قزاقستان رفت که آماده بود همراه با شرکای سیاسیاش با خوشظنی با ایران مذاکره کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیگ در بیانیه خود آورده است: مذاکراتی طولانی درباره برخی مسائل صورت گرفت ولی هنوز شکاف بزرگی بین طرفین مذاکرات وجود دارد. موضع فعلی ایران خیلی از آنچه برای دستیابی به یک راهحل دیپلماتیک است، فاصله دارد.

 

  روسیه: مذاکرات یک گام به جلو بود

نماینده روسیه در دور دوم مذاکرات آلماتی نیز گفته است که هرچند این مذاکرات نتیجه روشنی در بر نداشته، اما قطعاً یک گام به پیش بوده است.

به گزارش ریانووستی، معاون وزیر خارجه روسیه، سرگئی ریابکوف، پس از این مذاکرات دو روزه به خبرنگاران گفت که این مذاکرات، تفصیلی و با جزئیات بوده است اما در عین حال طرفین مذاکرات نتوانستند به زمینه مشترکی برسند.

در ارزیابی نهایی نتایج گفتوگوهای آلماتی 2 میتوان گفت که اکنون به صورت قطع، توپ در زمین گروه 1+5 است و اشتون تصریح کرده که بر اساس مذاکرات مذکور، گفتوگوهایی را با گروه 1+5 انجام خواهد داد و متعاقب آن، نشستی را با دکتر جلیلی برگزار خواهد کرد.

اینکه محورهای این گفتوگو دارای جنبه ماهیتی بوده یا تنها ناظر بر توافق برای ادامه مذاکرات در نشستهای بعدی و تعیین زمان آنها باشد، مسئلهای است که متعاقب اطلاع رسانی و اعلام نظر اشتون از جمعبندی مذاکره با گروه 1+5 معلوم خواهد شد.

https://shoma-weekly.ir/WOBCiR