سیاسی

جان باختن در محفل سوگواری حضرت زهرا پاداش خدمات صادقانه حبیبی بود

مختاری گفت: مرحوم نبی حبیبی عاقبت به خیر شد چون او صادقانه خدمت کرد و در دوره‌‌های مختلف قبل از انقلاب مسئولیت‌های مختلف داشت و پیوسته در رکاب ولایت بود تا اینکه درحالی‌ که در ایام فاطمیه در منزل خود مجلسی به عشق حضرت زهرا(س) بر پا کرد بعد از شرکت در مجلس حضرت زهرا جان به جان آفرین تسلیم کرد
این روزها شهرهای مختلفی در سراسر کشور شاهد برپایی مراسم بزرگداشت مرحوم محمد نبی حبیبی است و در کنار مراسم هفتم وی که در حسینیه سید الشهدای تهران با حضور دبیرکل جامعه روحانیت، نمایندگان ادوار مجلس و ... برگزار شد، اغلب استانها نیز مراسم بزرگداشت جداگانه ای برگزار کرده اند.

* استاد حوزه علمیه قم: حبیبی تا آخرین لحظه عمر ولایتمدار بود

یکی از قابل توجه ترین این مراسم، روز گذشته در شهر مقدس قم و با حضور علما و مدرسان حوزه علمیه برگزار شد.

حجت‌الاسلام علی نظری منفرد استاد حوزه علمیه قم در مراسم بزرگداشت مرحوم محمدنبی حبیبی که در حسینیه شهدا برگزار شد با بیان اینکه اعمال انسان در دنیا موجب رسیدنش به قرب الهی در روز قیامت می‌شود، افزود: اعمال صالح انسان در دنیا در قیامت بسیار تأثیرگذار است زیرا افرادی که مسیر را انحراف رفته‌اند به سزای اعمال خود می‌رسند.

وی گفت: اگر انسان کار نیک انجام دهد به سود خودش است و در مقابل اگر کار ناشایستی انجام دهد ضرر می‌کند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به لزوم تلاش انسان در دنیا، افزود: اعمال انسان در دنیا او را می‌سازد و منجر به سعادتش و یا سقوطش در آخرت می‌شود بنابراین باید مراقب اعمال خود باشد.

وی بیان کرد: ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد و خیلی موضوعات به چشم دیدیم، برخی افرادی که از فرانسه همراه امام راحل به کشور بازگشتند و قصد کمک امام خمینی(ره) را داشتند اما سپس در مقابل ایشان و انقلاب ایستادند و از مسیر مقام معظم رهبری فاصله گرفتند.

حجت الاسلام نظری منفرد در خصوص دبیرکل فقید حزب مؤتلفه اسلامی افزود: مرحوم حبیبی در نظام اسلامی مسئولیت‌های مختلفی داشت و از اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه بود و اقدامات بزرگ ایشان قابل تقدیر است.

وی با اشاره به خصوصیات اخلاقی مرحوم حبیبی عنوان کرد: این مرحوم ولایت‌مدار بود و با ولایت‌مداری از دنیا رفت و این موضوع حائز اهمیت است.

استاد حوزه علمیه همراهی مرحوم حبیبی با امام خمینی(ره) را از مهم‌ترین ویژگی‌های زندگی ایشان دانست و افزود: مرحوم حبیبی ۴۰ سال همراه امام راحل و انقلاب و مقام معظم رهبری بود و برای اسلام و انقلاب خدمات بسیاری داشت.

وی بیان کرد: زحمات و خدمات مرحوم حبیبی در زمینه‌های مختلف شایسته تقدیر است که باید مورد تأکید باشد.

* امام جمعه موقت بیرجند: مرحوم حبیبی دچار لغزش نشد

همچنین شامگاه سه‌شنبه مراسمی از سوی نماینده ولی فقیه و حزب موتلفه اسلامی در خراسان جنوبی برای گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم نبی حبیبی در محل مسجد امام حسین (ع) بیرجند برگزار شد.

امام جمعه موقت شهرستان بیرجند در این مراسم با بیان اینکه این محفل مانند بسیاری از مجالس یادآور مرگ است و به نوعی یادآوری می‌کند که باید همواره به یاد مرگ باشیم و در این راستا راه درست را انتخاب کنیم گفت: باید مراقب باشیم در عملکرد و انتخاب درست دچار غفلت نشویم چون ریشه بسیاری از گرفتاری‌ها غفلت از مرگ است.

حجت‌الاسلام مختاری با اشاره به شخصیت مرحوم نبی حبیبی افزود: وی فردی متدین، ولایت‌مدار و انقلابی بود و هم در زمان امام خمینی(ره) هم و در زمان رهبری پیوسته در مسیر انقلاب بود.

وی گفت: یادمان باشد در این دنیا ماندگار نیستیم و باید برای آن دنیا خود توشه برداریم و مرگ از نزدیک به همه ما چشم دوخته است و باید بر توشه تقوا تکیه کنیم.

امام جمعه موقت شهرستان بیرجند افزود: امشب گرد هم آمده‌ایم تا ارتحال شخصیتی متدین، انقلابی و ولایتمدار که در این مسیر پایدار، استوار و پیوسته در مسیر انقلاب بود را گرامی بداریم و امیدواریم خدا به ما توفیق دهد بتوانیم این راه را دنبال کنیم.

مختاری بیان کرد: مرحوم نبی حبیبی عاقبت به خیر شد چون او صادقانه خدمت کرد و در دوره‌‌های مختلف قبل از انقلاب مسئولیت‌های مختلف داشت و پیوسته در رکاب ولایت بود تا اینکه درحالی‌ که در ایام فاطمیه در منزل خود مجلسی به عشق حضرت زهرا(س) بر پا کرد بعد از شرکت در مجلس حضرت زهرا جان به جان آفرین تسلیم کرد و باید دعا کنیم تا ما هم با کارنامه درخشان از دنیا برویم و اگر کسی صادقانه و مخلصانه گام بردارد خدا مرگ این گونه نصیب‌شان می‌کند.

وی اظهار داشت: امام خمینی با حکومت دندان مسلح طاغوت مبارزه کرد و تا پای جان در این مسیر دست بر نداشت و عده‌ای دیگر هم در این چهل سال مقاومت کردند با وجود گلایه از عملکرد برخی مسئولان همچنان صبورانه تا پای جان به پای انقلاب ایستاده اند.

امام جمعه موقت شهرستان بیرجند اظهار داشت: ننگ است برخی مسئولان با منت‌کشی و التماس پیش دشمن رفتار می‌کنند، برخی جریان‌ها و افراد به دنبال سازش با دشمن بوده تا مشکلات کشور را با گره خوردن با دشمن برطرفکند اگر ما باورمان این باشد موفقیت نصیب‌مان نمی‌شود.

* در مراسم بوشهر: حبیبی حضور چشمگیری در جبهه فرهنگی داشت

در جنوب کشور نیز مراسم بزرگداشت مرحوم محمد نبی حبیبی دبیر کل حزب موتلفه اسلامی به همت دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، شورای هیات های مذهبی استان بوشهر و حزب موتلفه اسلامی استان بوشهر با حضور چهره های سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا و مردم همیشه در صحنه بوشهر برگزار شد.

حجت الاسلام جمالی در این مراسم به تبیین شخصیت والای مرحوم حبیبی پرداخت و گفت: مرحوم حبیبی یک لحظه از مسیر ولایت خارج نشده و با وجود اینکه زندگی فراز و نشیب های زیادی دارد و افراد مختلفی از مسیر اصلی انقلاب فاصله گرفته اند این مرحوم همیشه در مسیر ولایت قدم برمی داشت و فعالانه در تمامی عرصه هاحضور پر رنگی داشت.

مدیر دفتر آستان قدس رضوی در بوشهر به تشریح فعالیت ها و موضع گیری های سیاسی مرحوم پرداخت و عنوان کرد: مرحوم حبیبی با علم به اینکه خیلی ها بدنبال تفرقه افکنی و ایجاد فتنه در کشور هستند، هیچ موقع از آرمانهای انقلاب دست بر نداشته و همچنین در جبهه های فرهنگی نیزحضور چشمگیری داشته اند.

وی به بیانات رهبری در خصوص مرحوم حبیبی اشاره کرد و اظهار داشت: در پیام تسلیتی که رهبر معظم انقلاب در خصوص مرحوم حبیبی داشته اند؛ حبیبی را از کارگزاران خدمتگزار نظام و فعالان صدیق عرصه‌های سیاسی و اجتماعی انقلاب خطاب کردند که نشان از شخصیت والای آن مرحوم و خدمات ارزنده وی به نظام و انقلاب می باشد.

* ترقی: حبیبی بر خرد جمعی و کار تشکیلاتی تأکید داشت

در مهدیه مشهد مقدس نیز مراسم بزرگداشت زنده یاد مرحوم محمد نبی حبیبی استاندار اسبق خراسان و دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با حضور عموم مردم ، علما و روحانیون ، استاندار خراسان رضوی، فرمانده سپاه امام رضا علیه السلام، اعضای شورای شهر مشهد، فرماندار مشهد و نمایندگان آیت الله علم الهدی و رئیسی ، مدیر کل کمیته امداد استان و... برگزار شد.

در این مراسم حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی و دبیر استان خراسان رضوی با اشاره به خصلتهای مرحوم حبیبی، یاد وی را گرامی داشت.

ترقی گفت: حبیبی حدود ۲۰ سال بود که در سمت های دبیر اجرایی و قائم مقامی و دبیر کل حزب موتلفه سکاندار سیاسی حزب در کشور را داشتند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به حضور فعال حزب موتلفه در جبهه پیروان امام و رهبری افزود: نقش حبیبی در جبهه اصولگرایان و وحدت اصولگرایان و انسجام آنها برای کنش سیاسی مطلوب بسیار موثر بود، وی دارای ویژگی شخصیتی سعه صدر و روحیه کار جمعی بود.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در دوره پنجم تصریح کرد: حبیبی دارای رفتار تشکیلاتی بود و در تبعیت از جامعه روحانیت جامعه مبارزه و جامعه مدرسین مقید بود و این ویژگی تاثیرات خوبی را در تحکیم و انسجام اصولگرایان برجا گذاشته بود.

وی گفت: حبیبی نگاهی مبتنی بر برنامه داشت و معتقد بود که حزب باید متکی بر سیستم باشد نه فرد به همین جهت تمام تلاش خود را کرد تا بتواند حزب را از اتکا به شخصیت ها و فرد خارج کند و متکی به سیستمی کند که با امدن و رفتن افراد تاثیری بر روند کار تشکیلاتی پیش نیاید و تشکیلات به طور خودکار کار خود را مبتنی بر مدیریت تشکیلاتی و حزبی ادامه دهد.

دبیر خراسان رضوی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه حبیبی توفیقات خوبی با این نگاه در حزب موتلفه ایجاد کرد، ادامه داد: آخرین کنگره حزب دستاورد این تلاش همت حبیبی بود و‌ موجب شد جوان‌ گرایی در حزب موتلفه اسلامی رشد قابل توجهی پیدا کند و گردش نخبگان بدون افراط و تفریط محقق شود و با فضای باز و در واقع با نقد پذیری زمینه رشد حزب موتلفه در ابعاد سیاسی فراهم شود.

ترقی خاطر نشان کرد: حبیبی در دوران فعالیت خود قبل و بعد از انقلاب تجربیات زیادی در حوزه اجرا و سیاسی داشت و این تجربیات توانسته بود از وی عنصری موثر در تعاملات سیاسی میان احزاب و روحانیت و علما و جریان های سیاسی پدید آورد و کمتر کسی بعد از مرحوم عسگراولادی با این روحیه می توانست در زمینه ایجاد انسجام و همگرایی و تعامل، همکاری میان احزاب ایفای نقش کند.

نماینده مردم مشهد در دوره پنجم مجلس شورای اسلامی یادآور شد: حبیبی روحیات خاصی در جمع گرایی و فعالیت جمعی و تکیه بر خرد جمعی و مشورت پذیری داشت و همچنین تواضع و فروتنی در اعمال مدیریت داشت و این ویژگی‌ها از وی موجب شد تا بتواند با نیروهای بسیار جوان و مسن کار کند و از ظرفیت های آنها در پیشبرد اهداف حزبی و تشکیلاتی استفاده کند.

وی گفت: نقش وی در تشکیل بنیاد غدیر را نمی توان نادیده گرفت. وی در بنیاد غدیر از زمان مرحوم آیت الله خزعلی و آیت الله صدیقی نقش مهمی در ارتقاء معنویت و بینش ولایی در جامعه داشته است و با توجه به قائم مقام این دو بزرگوار در بنیاد غدیر، تلاش حبیبی نیز در بنیاد غدیر در جهت گسترش فرهنگ غدیر و ولایت مبتنی بر اعتقاد و باورهای دینی و ولایی وی بود که اثار و برکات آن در داخل و خارج کشور مشهود بود.

https://shoma-weekly.ir/Es6bWg