بین الملل

جانم را بگیر؛ اسلحه‌ام را نه!

شکوه آمریکایی را با گزاره‌ای به نام «اسلحه داشته باش تا قدرتمند باشی» معنی کرده اند و جامعه آمریکا هویت خود را با حمل سلاح پیوند زده است. نگه داشتن یک اسلحه در داخل یک خانه آمریکایی باعث می‌شود که صاحب آن احساس امنیت بهتری کند و اکثر آنان این اعتقاد را دارند که ایمن‌ترند برای اینکه اسلحه دارند.
مالکیت سلاح در آمریکا یک سنت قدیمی است، سنتی که به اندازه تاریخ این کشور قدمت دارد. بحث درباره محدود کردن این سنت هم همواره از جنجالیترین موضوعهای اختلاف برانگیز بوده است. بعد از جنگ استقلال در برابر بریتانیا حق حمل اسلحه به شهروندان آمریکا داده شد که ایالت های مختلف قوانین متفاوتی نسبت به این موضوع دارند و دولت فدرال قوانین خاصی را برای مالکیت اسلحه وضع کرده است.

متمم دوم قانون اساسی ایالات متحده مربوط به آزادی اسلحه است که این قانون جزو حقوق شهروندی آمریکا محسوب میگردد. استدلال موسسان ایالات متحده در آن زمان برای آزادی اسلحه حفاظت از آزادیهای فردی بوده است. در اصل برای جلوگیری از خودکامگی حکومت این حق به شهروندان داده شد و موسسان ایالات متحده این اختیار را به مردم دادند تا با ایجاد گروههای شبه نظامی برای مقابله با خودکامگی احتمالی زمامداران و جلوگیری از ایجاد استبداد در این کشور بتوانند عکسالعمل نشان دهند. هنوز هم با همین استدلال این قانون برقرار است. البته ظاهر قشنگی دارد و الا دولت آمریکا اعتراضات ساده جنبش 99درصد را تحمل نکرد؛ چه برسد به اینکه اگر این جنبش در مخالفت با حکومت از سلاح استفاده می کرد.

آمار کشتار مردم آمریکا توسط اسلحه گرم

در آمریکا طبق آمارهای سال ۲۰۱۲ حدود ۲۷۰ میلیون اسلحه شخصی در اختیار مردم قرار داشته که قوانین نیمی از ایالات به افراد اجازه حمل آنها را در فضای عمومی می دهد. در آن سال هر روز به طور متوسط ۳۲ نفر در آمریکا به علت شلیک گلوله کشته شدند و بیشتر سلاحهای به کار گرفته شده، به طور قانونی تهیه شدهاند. این آمار در سال 2015 به 300 میلیون اسلحه رسیده است. در این سال هم 13286 نفر با سلاح گرم کشته و 26819 نفر مجروح شده اند.

برای خرید اسلحه فقط کافی است به یک فروشگاه مراجعه کنید و در عرض چند دقیقه اسلحه موردنظر را انتخاب و خریداری نمایید و شرایط اولیه آن چک سابقه متقاضی می باشد یعنی شما باید صلاحیت حمل اسلحه را داشته باشید، هیچ خلافی نکرده باشید و پرونده خشونت نداشته باشید. در بعضی ایالت ها مثل کالیفرنیا شما اسلحه خود را می­ خرید، اما بعد از ده روز تحویل شما می­ دهند؛ دلیلش این است که اگر شما از روی عصبانیت و یا درگیری با شخصی برای خرید اسلحه رفته باشید سلاح در آن لحظه در اختیار شما قرار نگیرد تا عصبانیت شما فروکش کند تا از روی عصبانیت برای خود و دیگران مشکل ساز نشوید. این قانون در تگزاس یک روز است و هر ایالتی قانون مخصوص به خودش را دارد.

برای حمل اسلحه باز هم قوانین در ایالات مختلف متفاوت می باشد؛ اما در بیشتر ایالات این قانون وجود دارد که شما باید گواهی استفاده آن را داشته باشید. یعنی یک کلاس باید گذرانده باشید تا نحوه استفاده آن را بدانید.

در سال ۱۹۹۴ قانون فدرال ممنوعیت سلاح ­های تهاجمی تصویب شد که در آن مالکیت سلاح ­های نیمه خودکار با ظرفیت خشاب بیشتر از ۱۰ گلوله را محدود می­ شد. اما این قانون در سال ۲۰۰۴ تمدید نشد و منقضی گشت!

طبق بررسیهای انجام شده، در ایالاتی که قانون آنها در مورد اسلحه ضعیف میباشد، دو برابر ایالاتی که قانونی قوی دارند ابراز خشونت با اسلحه وجود دارد.

علت موافقت مردم با این قانون چیست؟

نکته قابل تامل این است که با این اوضاع و آمار فاجعه آمیز تیراندازی و کشتار در آمریکا تقریبا اکثر مردم این کشور موافق قانون آزادی سلاح می باشند. برخی از طرفداران مالکیت اسلحه از این امر به عنوان حق ذاتی یاد کرده و آن را بخشی اساسی از تاریخ و میراث آمریکا میخوانند.

سلاح با فرهنگ آمریکایی عجین شده و با تاریخ آمریکا درهم تنیده است. چون در سالهای اولیه در جامعه تازه تاسیس آمریکا ناامنی شدیدی حکمفرما بوده و به علت جنگهای داخلی و حوادث اجتماعی و سیاسی مانند تبعیضهای گسترده و سیستماتیک علیه سیاهپوستها، داشتن سلاح ضرورتی اجتناب ناپذیر بود. در حقیقت تبعیض و تنش به علت بیثباتی، حمل سلاح را در آمریکا ضروری میکرد. دفاع از زمینهای کشاورزی که در بیشتر مواقع با جنگهای وحشیانه و به عنوان غنایم جنگی در دست صاحبان آن میافتاد نیز ضرورتی دیگر برای این موضوع بود. در واقع اسلحه به عنوان یک ضرورت برای بقا تبدیل شده بود.

صنعت رسانه آمریکا هم بر فرهنگ اسلحه آمریکا تاثیر مستقیم و بسزایی دارد. حق داشتن اسلحه به عنوان یک حق فردی بسیار تبلیغ میشود. گردانندگان صنعت رسانه آمریکا از حامیان قدرتمند دسترسی آسان به اسلحه و مخالف سرسخت قوانین کنترل اسلحه در آمریکا هستند.

خشونت با اسلحه و کشتار یکی از تمهای اصلی و تکرار شونده در موسیقی، تلویزیون، بازیهای رایانهای و سینمای آمریکا است. در واقع این رسانهها مروج این کنش ضد اجتماعی میباشند. هالیوود با فیلمهای گانگستری و وسترن که در آنها اسلحه یکی از شخصیتهای اصلی و همیشگی بود، متولد شد و رشد کرد.

بازیهای رایانهای گرچه دیرتر به صنعت رسانه آمریکا ملحق شدند اما استعداد ذاتی این پدیده در انتقال و ترویج فرهنگ اسلحه و کشتار با اسلحه بینظیر بود که جامعه آمریکا میتوانست به وسیله آن کشتار با اسلحه را با آن مشق کند.

شکوه آمریکایی را با گزارهای به نام «اسلحه داشته باش تا قدرتمند باشی» معنی کرده اند و جامعه آمریکا هویت خود را با حمل سلاح پیوند زده است. نگه داشتن یک اسلحه در داخل یک خانه آمریکایی باعث میشود که صاحب آن احساس امنیت بهتری کند و اکثر آنان این اعتقاد را دارند که ایمنترند برای اینکه اسلحه دارند.

https://shoma-weekly.ir/dKDe9J