سیاسی

تکنیک جابه‌جایی پنجره افکارعمومی در حادثه منا

رسانه های غربی از تکنیک‌ «جابه‌جایی پنجره افکار عمومی» علیه فاجعه منا استفاده کردند.
رئیس مرکز مطالعات ژرفا با اشاره به بیکفایتی عربستان درباره فاجعه منا، گفت: رسانه های غربی از تکنیک «جابهجایی پنجره افکار عمومی» علیه فاجعه منا استفاده کردند.

دکتر صالح اسکندری در خصوص عملکرد رسانههای غربی در انتشار اخبار فاجعه منا، اظهار داشت: تحلیلهای رسانهای در 10 روز گذشته در دو طیف خوشبینی و بدبینی است، در حالت خوشبینی برخی رسانهها تلاش کردند نشان دهند این فاجعه اتفاقی بوده و حادثهای است که به دلیل ازدحام جمعیت ممکن است در هر کشور دیگری رخ دهد و کاملاً طبیعی است.

وی ادامه داد: همچنین رسانه‌‌‌های عربستان نیز تلاش میکردند با مقایسه آمار کشتهشدگان در این فاجعه با آمار کشتهشدگان حج در سالهای گذشته آن را اتفاقی طبیعی نشان دهند.

اسکندری تصریح کرد: اما در حالت بدبینی طیف دیگر، شاهد توهم توطئه بودیم که بدون مدارک مستدل میخواهند وانمود کنند این فاجعه ناشی از انتشار گاز سمی بوده و برخی دیگر مسائل داخلی و سیاسی عربستان را مطرح میکردند که هر یک ممکن است درست باشد و تا زمانی که کمیته حقیقتیاب آن را بررسی نکند نمیتوان قضاوت کرد اما آنچه خیلی واضح بود بیکفایتی و سوءتدبیر سعودیها در اداره و تأمین امنیت حجاج و بیمسئولیتی در مقابل مجروحان فاجعه منا بود.

وی افزود: یکی از اتفاقاتی که در رسانههای غربی رخ داد استفاده از یکی از تکنیکهای جنگ روانی به نام جابهجایی پنجره افکار عمومی بود یعنی دیدگاه مخاطب را از یک نقطه به نقطه دیگر جابهجا میکنند، رسانههای غربی و عربی تلاش کردند افکار عمومی را از بیکفایتی مسئولان عربستانی به حجاج انتقال دهند و بگویند حجاج افریقایی برخی قوانین را رعایت نکردند که بیکفایتی را تحت شعاع قرار دهند.

اسکندری در گفتگو با بسیج پرس خاطرنشان کرد: یکی از اتفاقات رسانهای در این مدت دامن زدن به شکاف اهل سنت و شیعیان بود و در برخی موارد متأسفانه کار به جایی میکشید که خود دینداری هم مورد لطمه قرار میگرفت و پیامی تولید میشد که به جای حج به یتیمان کمک کنید. موضوع دیگر دامن به شکاف بین عرب و عجم و دامن زدن به شایعات، انتشار دروغ و کذب بود.

https://shoma-weekly.ir/5TXE5y