سیاسی

توهم لغو تحریم‌ها در سبد انتخاباتی اصلاحات

طبق شنیده‌ها برخی از آقایان خواستار تمدید یک‌ماهه مهلت آژانس با اذعان به مختومه بودن پرونده مذکور شده‌اند که متأسفانه گروسی دست از ادعا و باج‌خواهی وقیحانه خود نکشیده است. تمدید مهلت یک‌ماهه هیچ کمکی به لغو تحریم نمی‌کند و توهم لغو تحریم‌ها به‌عنوان یک امتیاز در سبد تبلیغاتی انتخابات اصلاح‌طلب برای مقابله با اصولگرایان بماند و از فرصت سوزی برای لغو تحریم‌ها با ادعای واهی بگریزند
علی آرش رناسی- مهلت سه ماه ایران به آژانس روز اول خرداد به پایان رسید، اعطای مهلت مجدد ضروری نبود، آمریکا نهتنها تحریمها را لغو نکرد بلکه ادامه ادعاهای ترامپ است. بر اساس توافق قبلی و در راستای اجرای مصوبه مجلس، دولت موظف به توقف ارائه دسترسی آژانس به تأسیسات و اطلاعات هستهای است اما متأسفانه بهجای عدم اجرای توافق الحاقی و موارد فرا پادمانی مهلت یکماهه به آژانس داده شد، سؤالی که مطرح میشود این است که قرار است چه اقدامی در اینیک ماه انجام شود که در طی سه ماه انجام نشد و علت مهلت یکماهه چیست؟!

آمریکا بدون توقف

تنها علت ممکن خرید فرصت برای انتخابات است. خواسته ما مبنی بر عمل آمریکا به تعهدات خود در قبال برجام و لغو کامل تحریمها و فعالیتهای اقتصادی ایران است و این بسیار شفاف بود اما بعد از مهلت سه و یکماهه باز شاهد ادعای آنتونی بلیکن وزیر خارجه آمریکا هستیم که میگوید نشانهای از سوی ایران درزمینه بازگشت به تعهدات هستهای نبودهایم، خواسته آمریکا حد یقفی ندارد. وی در برنامه تلویزیونی دیگری نیز ادعای مشابه داشت این در حالی است که ایران بارها اعلام کرده ناقض توافق آمریکاست و باید همه تحریمها را لغو کند و بعد از راستی آزمایی تهران اقدامات خود را انجام خواهد داد.

بازگشایی یک پرونده مختومه

اخیراً توطئهای در حال شکلگیری توسط آمریکا و آژانس است. رافائل گروسی که پس از مرگ مشکوک آمانو جانشین وی شد اکنون پروندهای مختومه به نام pmd ( ابعاد نظامی احتمالی ) را با این ادعا که ایران قصد ساخت بمب اتم دارد به روی میز آورده این در حالی است که این پرونده با تأکید آمانو مبنی بر عدم فعالیت مشکوک هستهای ایران بعد از 2009 مختومه شد. این پرونده سرآغاز توطئهای تازه است و دولتمردان ما باید اسیر این بازیها در نزدیکی انتخابات نشوند و منافع ملی را در این عرصه قربانی نکنند.

توهم تحریم زدایی

طبق شنیدهها برخی از آقایان خواستار تمدید یکماهه مهلت آژانس با اذعان به مختومه بودن پرونده مذکور شدهاند که متأسفانه گروسی دست از ادعا و باجخواهی وقیحانه خود نکشیده است. تمدید مهلت یکماهه هیچ کمکی به لغو تحریم نمیکند و توهم لغو تحریمها بهعنوان یک امتیاز در سبد تبلیغاتی انتخابات اصلاحطلب برای مقابله با اصولگرایان بماند و از فرصت سوزی برای لغو تحریمها با ادعای واهی بگریزند.از وین خبرهایی میرسد که طرف آمریکایی با رفع بخشی از تحریمهای جزئی علیه ایران، نظام را وادار به بازگشت به برجام و نظارت کامل آژانس کند. پنجمین دور کمیسیون مشترک برجام پس از یک هفته گفتگوهای فشرده در سطوح مختلف از هفته گذشته در وین شروع شد تا اینکه ظاهراً به انتشار متنی رسیدند و برای نگارش این متن روسای عضو برجام مقرر شد به کشورهای خود برگردند و همه با اظهار خرسندی تا حصول نتیجه ابراز امیدواری کردند و توافق شد دور جدید مذاکرات21 خرداد آغاز شود.

بازی تازه طرف غربی

یکی از سیاست پیشگان آمریکا به نام میتی آنتونی اعلام کرد اگر آمریکا برای حسن نیت و مذاکرات برخی تحریمها خصوصاً آنها که مرتبط با حقوق بشر است را لغو کند بایدن با موج مخالفت و انتقاد مخالفین مواجه میشود و کنگره نباید احساس کند خیانت بایدن به منافع ملی است. این به معنای آن است که آمریکا دست پیش را میگیرد. پس گدایی حقی که در برجام برای ما قائل شدند و ذبح منافع ملی باگذشتهای بیمورد خیانت به منافع ملی ایران است. طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریمها تصویب شد دریکی از بندها به غنیسازی اورانیوم 20 درصد اشارهشده بود در حال حاضر گروسی مدعی شد که ایران از سقف مجاز بیشتر اورانیوم ذخیره دارد.خرابکاری اسرائیل در تأسیسات نطنز، غنیسازی اورانیوم در اقدامی حرفهای از 20 درصد به 60 درصد ارتقاء یافت و ایران موضع خود را در مذاکرات وین ارتقاء داد همه اذعان دارند آمریکا توانایی حذف ایران را ندارد و استراتژی آمریکا مبتنی بر عدم لغو تحریمهای ایران است و مذاکرات وین و ترفندهای قابل و غیرقابلمذاکره بهترین جا برای مقصر جلوه دادن ایران است.

مردم برجام گزیده شدند

مردمفریب بازیهای سبک دولت در برجام را نمیخورند؛ زیرا از برجام گزیده شدهاند، با خوشبینی نمیتوان با قضایا روبرو شد، آمریکا بهراحتی با ما مصالحه نمیکند و امیدوارم دولت به دنبال ایجاد تعهد و دردسر برای دولت بعد نباشد.

https://shoma-weekly.ir/eE6hA1