بین الملل

تونس به گذشته باز نمی‌گردد

در حال حاضر ۶۹ کرسی که چیزی در حدود ۳۰ درصد از کرسی‌های پارلمان تونس را تشکیل می‌دهد در اختیار جریان النهضه است که تشکلی اخوانی به شمار می‌رود؛ بنابراین نباید از نقش اخوان المسلمین در تونس به راحتی عبور کرد.
گفتگو: مهدی کاشی- مردم تونس این هفته پای صندوق رأی رفتند تا از میان «باجی قائد السبسی» رئیس حزب ندای تونس و «منصف المرزوقی» رئیسجمهور کنونی این کشور، یکی را به عنوان رئیس جمهور تونس انتخاب کنند. نتیجه انتخابات نشان داد که عزم مردم تونس به تغییر در این کشور و روی کار آمدن السبسی به عنوان رئیس جمهور حرکت کرده است. میزان مشارکت مردم در انتخابات ۵۹ درصد بود که از این میان باجی السبسی ۶/۵۵ آرا را به خود اختصاص داد. بعد از پایان انتخابات منصف المرزوقی نتایج انتخابات را پذیرفت و به رقیبش تبریک گفت تا همه منتظر آغاز دوران جدیدی در آینده سیاسی تونس باشند. شخصیتهای مختلف سیاسی دنیا از جمله اوباما، السیسی و مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان این انتخاب را به السبسی تبریک گفتند. باجی السبسی نیز با اعلام اینکه منصف المرزوقی در صحنه سیاسی تونس باقی خواهد ماند از زحمات وی قدردانی کرد و اعلام کرد که تونس به وی نیاز دارد. تحولات این هفته تونس بهانهای شد تا به سراغ حسین رویوران تحلیلگر مسائل خارمیانه برویم و نظر وی را در این خصوص جویا شویم:

حسین رویوران در گفتگو با «شما» در خصوص پیامدهای انتخابات ریاست جمهوری تونس اظهار کرد: انتخابات تونس آغاز یک دوره جدید در تاریخ تونس است و این نظریه که نتایج آن بازگشت به گذشته را برای مردم این کشور تداعی میکند، به هیچ وجه قبول ندارم.

وی افزود: احتمال استمرار رژیم گذشته تونس کاملاً از بین رفته است، برخی از چهرههای رژیم گذشته در قالب حزب پیروز انتخابات یعنی حزب ندای تونس حضور دارند، اما شرایط با گذشته کاملاً متفاوت است.

دلیل پیروزی ندای تونس در انتخابات ریاست جمهوری

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه دلیل پیروزی حزب ندای تونس را جمع شدن تفکرات مختلف در این حزب دانست و تصریح کرد: چندین جریان چپ و راست و کارگری و همچنین سرمایهداری در قالب حزب ندای تونس گرد هم آمده بودند و همین مسئله شرایط را برای پیروزی این حزب فراهم کرد.

رویوران با بیان این مطلب که «ناهمگونی حزب ندای تونس آینده سیاسی این حزب را تحت شعاع قرار میدهد» بیان کرد: ادامه حیات ندای تونس با وجود ناهمگونیهای فراوان سؤالات بسیاری را مطرح کرده و به عبارت دیگر ممکن است سهم خواهی، رقابت درون حزبی و احتمال انشعاب آینده سیاسی این حزب را تحت شعاع قرار دهد.

وی با اشاره به فرایند دموکراتیک انتخابات تونس گفت: فرایند انتخابات تونس کاملاً براساس دموکراسی شکل گرفته است و این فرایند به معنای بازگشت به گذشته نیست، هرچند که برخی از افراد وابسته به نظام گذشته تحت عنوان اتحادیه صنعتگران که شامل سرمایه داران تونس میشوند و در چارچوب حزب ندای تونس با تقبل هزینههای تبلیغاتی بیشترین نقش را داشتند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به این سؤال که «آیا با پیروزی حزب ندای تونس خواستههای آمریکا و رژیم صهیونیستی برآورده شد یا خیر» بیان کرد: نمیتوان به راحتی از برآورده شدن خواستههای آمریکا و صهیونیستها در نتایج انتخابات تونس سخن به میان آورد؛ زیرا پیروزی این حزب نتیجه اشتباهات نظام حاکم در سه یا چهار سال گذشته است.

رویوران ادامه داد: دولت قبل بسیاری از افراد از جمله سرمایهداران را ممنوع الخروج کرد بدون اینکه اتهامی در خصوص دزدیکردن آنها را به اثبات برساند یا اگر آنها بیگناه هستند، مشکلاتشان را برطرف کنند.

وی بر همین اساس گفت: این مسائل نشان میدهد که با دشمن تراشی و رفتارهای حذفی نمیتوان در قدرت باقی ماند و در پیروزی حزب ندای تونس نباید تنها خواست آمریکا و رژیم صهیونیستی را مدنظر قرار داد، بلکه عوامل داخلی نقش مؤثرتری را ایفا کردند.

نفوذ اخوان المسلمین در تونس

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه در پاسخ به این سؤال که «آیا اخوان المسلمین توانایی نفوذ گسترده در تونس مانند مصر را دارد یا خیر خاطر نشان کرد: » در حال حاضر ۶۹ کرسی که چیزی در حدود ۳۰ درصد از کرسیهای پارلمان تونس را تشکیل میدهد در اختیار جریان النهضه است که تشکلی اخوانی به شمار میرود؛ بنابراین نباید از نقش اخوان المسلمین در تونس به راحتی عبور کرد.

رویوران در پایان گفت: اخوان المسلمین چه به دلیل قدرت پارلمانی و چه به دلیل احتمال ائتلاف حزب ندای تونس نقش قابل توجهی را در آینده سیاسی تونس طی سالهای پیش رو ایفا خواهد کرد.

https://shoma-weekly.ir/ygxsbl