سیاسی

تورم و عدم امنیت حاصل انتخاب بد است/ حزب می‌تواند محل رجوع مردم برای پیگیری مطالبات باشد

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: اگر مردم شناختی بر رأی دادن خود نداشته باشند به انتخاب بد و غلط رهنمون می‌شوند و در اثر همین امر تورم، نقص مدیریت، عدم آینده‌نگری، درخطر افتادن امنیت و منافع کشور و غیره بر کشور اعمال می‌شود و اصل انتخاب درست که هدف دموکراسی است را در هاله‌ای از ابهام فرومی‌برد.
امیر نظیفی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در خصوص ضرورت تحقق وعدهها در دولت حزبی با گریزی به دموکراسی در ایران خاطرنشان کرد: در نظامهای مختلف حکومتداری در دنیا، دموکراسی یا حکومت مردم بر مردم الگوی موردپذیرش است. در این مدل مردم از طریق همهپرسی حاکمان را انتخاب میکنند، حق تعیین سرنوشت در این مدل و پاسخگویی منتخب به مردم و پذیرش مسئولیت انتخابکنندگان در قبال تصمیم انتخاب خود مطرح است.

وی افزود: آنچه در بسیاری از جوامع دیده میشود رأی دادهشده در این الگو بر مبنای منطق اقتصادی و سیاسی و اجتماعی خاصی نیست و این امر به دلیل آگاهی عمومی و تبلیغات است. یکی از شاخصهای تعیینکننده در انتخابات تبلیغ است.

نظیفی اصل تبلیغات را تعیینکننده در رأی مردم دانست و گفت: محور تبلیغات بر اساس پنهانسازی حقیقت است؛ بنابر این در تبلیغات انتخابات نیز باید فرمول تبلیغات رعایت شود ناآگاهی مردم عادی سبب میشود که نتیجه انتخابات در اثر تبلیغات درست از آب درنیاید و فردی که شایستگی لازم برای اداره حکومت را دارد ممکن است انتخاب نشود و بهجای او فردی انتخاب شود که از ناآگاهی مردم استفاده کرده و تبلیغات وسیعی داشته و درنهایت چیزی که باب میل مردم باشد را بیان کند.

وی بابیان استفاده برخی از شخصیتها از حربههای پوپولیستی در انتخابات تصریح کرد: اگر مردم شناختی بر رأی دادن خود نداشته باشند به انتخاب بد و غلط رهنمون میشوند و در اثر همین امر تورم، نقص مدیریت، عدم آیندهنگری، درخطر افتادن امنیت و منافع کشور و غیره بر کشور اعمال میشود و اصل انتخاب درست که هدف دموکراسی است را در هالهای از ابهام فرومیبرد.

این عضو شورای مرکزی حزب را مرجع پاسخگویی به مطالبات مطرحشده از سوی دولتهای حزبی در دنیا دانست و ادامه داد: نیازهای سیاسی باید توسط مرجع خود تعریف و تأمین شود و در جامعه نیاز به این مرکز وجود دارد که در ابتدا فرد برای آموزشهای لازم به این مرجع ورود کند و محل ارجاع سایرین نیز باشد. در برخی از کشورهای دنیا که احزاب برای آموزشوپرورش نیروهای سیاسی به شکل چارچوب دار عمل میکنند.

نظیفی افزود: در ابتدای جمهوری اسلامی حزب جمهوری یک حزب عمومی با مدیریت شهید بهشتی بود اکنون در کشور ما افرادی که شعارهای رأی آور میدهند انتخاب میشوند و پس از قرار گرفتن در جایگاه، با مشکلاتی مواجه میشود که نمیتوانند آن را حل کنند مسائلی نظیر مفاسد اقتصادی گویای این امر هستند، فرد منتخب چارهای جز حل تعارضات بهگونهای دارد که محبوبیتش از بین نرود درنتیجه مشکلات بیشتری پیش میآید بهطور نمونه مسائل دلار، مرغ و گوشت ناشی از همین امر است.

وی در پایان گفت: فردی که در رأس جایگاه قرارگرفته بدون پذیرش تعهدات خود باهدف رأی آوری وعده میدهد و پس از انتخاب مجموعهای وجود ندارد که مردم برای پیگیری مطالبات خود به آن رجوع کنند این در حالی است که احزاب و کاندیدای حزبی، به دلیل شناخت توان مدیریتی و وعدهها میتواند محل رجوع مردم واقع شود و در بحث دموکراسی و انتخاب باید اصلاحی در این زمینه در کشور اتفاق بیافتد.

https://shoma-weekly.ir/XdX9Gp