بین الملل

توافق ایران و عربستان، سر آغازی برای مناسبات منطقه ای است

دکتر حسن لاسجردی، کارشناس مسائل منطقه در گفت وگو با «رسالت» به تشریح تاثیر توافق ایران و عربستان بر مناسبات منطقه ای پرداخت و دراین باره اظهار کرد: به سبب آنکه ایران و عربستان دوپایه مهم و تاثیرگذار در منطقه هستند، توافقشان نیز بسیار اثرگذار خواهد بود. این توافق از منظر بازیگری و نقش آفرینی در منطقه بسیار حائز اهمیت است. از طرفی دیگر نوع نگاهی که کشورهای عربی و غیرعربی به تحولات ایران و عربستان دارند نیز دارای اهمیت ویژه است.

وی افزود: بسیاری از تحولات منطقه تابع بازیگری و نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران و عربستان می باشند. به طور مثال در حوزه مربوط به کشورهای عربی همچون اختلافات و سوابق تاریخی، اقتصادی و گردشگری همواره ایران نقش اثرگذار داشته است. بنابراین اگر روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان بهبود بخشیده شود، نوع رفتارها، رویکرد و میزان تبادلات نیز تغییر پیدا خواهد کرد و شکل دیگری به خود خواهد گرفت.

لاسجردی تصریح کرد: هم زمان با اعلام توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان بسیاری از کشورهای منطقه استقبال خود را عنوان کردند. مهم ترین دلیل استقبال سایر کشورها، توافق دو کشور مهم و بزرگ همچون جمهوری اسلامی ایران و عربستان است.

کارشناس مسائل منطقه همچنین خاطرنشان کرد: به طورحتم سایه توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان بر دیگر مسائل منطقه خواهد افتاد. دراین راستا می توان این توافق را امری اثرگذار بر مناسبات منطقه ای تلقی کرد.

او متذکر شد: برخی نسبت به ضمانت های اجرایی این توافق احساس نگرانی دارند. به نظر می رسد با حضور چین که قدرتی نوظهور و جدید است، این نگرانی رفع شود چراکه چینی ها در منطقه منافع بسیاری دارند و سرمایه گذاری قابل توجهی انجام داده اند.

وی در پایان این گفت وگو یادآور شد: با ورود چین به توافق ایران و عربستان می توان نسبت به ضمانت های اجرایی و پایداری این توافق امیدوار بود.

https://shoma-weekly.ir/p7WlVY