بین الملل

تهدید نظامی کره شمالی، کاخ سفید را غافلگیر کرد

کره شمالی از دو هفته قبل در پی رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی در شبه‌جزیره کره تهدیدات خود علیه واشنگتن و سئول را افزایش داد. پیونگ‌یانگ همچنین علیه کره جنوبی وضعیت جنگی اعلام کرده و خطوط مستقیم ارتباط دو پایتخت را نیز قطع کرد.

این روزها تنش در جزیره چشم بادامی ها به اوج خود رسیده است. امریکا که چندی پیش با کره جنوبی در مقابل چشمان کره شمالی مانور نظامی می داد، حالا به خود لرزیده است چرا که پیونگ یانگ، رهبر جوان کره شمالی به صورت عملی عصبانیت خود را می خواهد به منصه ظهور بگذارد. وی خاک امریکا و جزیره گوام و هاوایی را تهدید به حمله نظامی کرد. خبری که نه تنها مقامات امریکایی بلکه دیگر قدرت های جهان را نیز در بهت فرو برد. چنان که چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا می‌گوید واشنگتن تهدیدات کره شمالی را «جدی تلقی می‌کند» و هر کاری می‌کند تا اوضاع شبه‌جزیره را آرام کند. خبرگزاری رویترز گزارش داد؛ آمریکا قصد دارد به زودی سامانه پدافند هوایی پیشرفته‌ای در گوام مستقر کند.
از سوی دیگر یکی از مقامات چین در دیدار با سفرای ایالات متحده آمریکا و 2 کره  مراتب نگرانی شدید پکن را از افزایش تنش در روابط 2 کره اعلام کرد. همچنین نماینده ویژه وزارت امور خارجه روسیه در امور خاص نسبت به اظهارات و اقدامات تحریک آمیز برخی کشورها در مورد اوضاع پیرامون کره شمالی هشدار داده و بر عدم به‌کارگیری سناریوی نظامی در شبه جزیره تاکید کرد.
این درحالی است که ارتش کره شمالی واشنگتن را به اقدام نظامی با تسلیحات اتمی کوچک، سبک‌تر و متنوع تهدید کرده است. ارتش کره شمالی روز پنج شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «لحظه انفجار به سرعت در حال نزدیک شدن است.» این بیانیه هشدار می‌دهد که جنگ با ایالات متحده می‌تواند امروز یا فردا رخ دهد. این بیانیه ابراز می‌دارد که نیروهای کره‌ای اجازه یافته‌اند که با هرگونه تجاوزی با «پاتک‌های قدرتمند عملی» برخورد کنند. این هشدار آخرین تحول در سریال رد و بدل کردن تهدید بین کره شمالی و ایالات متحده است که حکایت از بدتر شدن شرایط دارد. هشدار اخیر بالاخص پس از آن صادر شد که پنتاگون اعلام کرد، در منطقه «گوام» در اقیانوسیه یک سیستم پدافند موشکی مستقر می‌کند.
به گفته هیگل، «برخی اقدامات چند هفته اخیر کره شمالی نشان‌گر خطری واقعی و واضح است.» هیگل مدعی شد که ایالات متحده تمام آنچه را که در توان دارد برای بهبود شرایط انجام می‌دهد. پنتاگون علاوه بر استقرار سیستم موشکی فوق، پیش‌تر بمب‌افکن‌های هسته‌ای رادارگریز به منطقه اعزام کرده بود.
کره شمالی از دو هفته قبل در پی رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی در شبه‌جزیره کره تهدیدات خود علیه واشنگتن و سئول را افزایش داد. پیونگ‌یانگ همچنین علیه کره جنوبی وضعیت جنگی اعلام کرده و خطوط مستقیم ارتباط دو پایتخت را نیز قطع کرد.


https://shoma-weekly.ir/TGljTm