بین الملل

تنها فرصت باقی مانده برای حل بحران سوریه

سلط جبهه مقاومت بر شهر القصیر که به اتاق عملیات و پشتیبانی استراتژیک و لجستیک تروریست‌ها تبدیل شده بود، معادله را در عرصه میدانی و سیاسی تغییر خواهد داد و ضمن کوتاه کردن عمر بحران سوریه شرایط را به سود حل و فصل سیاسی که نیروهای ملی سوریه آن را ترجیح می‌دهند تغییر می‌دهد.
امیر صابری- سلط جبهه مقاومت بر شهر القصیر که به اتاق عملیات و پشتیبانی استراتژیک و لجستیک تروریستها تبدیل شده بود، معادله را در عرصه میدانی و سیاسی تغییر خواهد داد و ضمن کوتاه کردن عمر بحران سوریه شرایط را به سود حل و فصل سیاسی که نیروهای ملی سوریه آن را ترجیح میدهند تغییر میدهد.

مدافعان نظام حاکم سوریه بر این باورند که ضربه سیاسی این پیروزی را آمریکایی ها در مذاکراتشان با روسیه و سازمان ملل متحد در ژنو بر سر آماده شدن برای برگزاری یک کنفرانس بین المللی صلح درباره سوریه، حس خواهند کرد.

جنگ داخلی در سوریه در حالی ادامه دارد که در پایان ماه میلادی جاری، ژنو میزبان بازیگران تأثیرگذار در بحران است و حاضرین قرار است راهکارهای پایان دادن به تراژدی سوریه را مورد بررسی قرار دهند.

ماجرای بازپس گیری القصیر توسط نیروهای سوری به کمک حزب الله لبنان به خاری در چشم اعراب و اروپاییهایی تبدیل شده است که تجهیز مخالفان بشار اسد را مباح دانسته اما حضور حزب الله در القصیر که منطقه مرزی با لبنان است برای دفع خطر تکفیری ها را ناثواب می دانند.

یکی از دلایلی که حزب الله در آزادسازی القصیر ایفای نقش کرد، ارتباط این منطقه با لبنان و تأثیری بود که تحولات آن و تجمع تروریست ها در آن، بر شهروندان لبنانی از یکسو و بر لبنانیهای ساکن در سوریه، در مجاورت مرز با لبنان، از سوی دیگر بر جای گذاشته بود. این شرایط امنیت شهروندان لبنانی را در دو سوی مرز با خطرات و تهدیدات و تلفات و خساراتی مواجه ساخته بود. بنابراین از مهمترین انگیزههای حزب الله، جایگاه و موقعیت القصیر در ارتباط با لبنان و شهروندان لبنانی و مسائل لبنان بوده است.

   چرا القصیر برای دوطرف درگیری مهم است؟

برای دولت اسد القصیر یعنی راه دمشق به دریا و کامل شدن حلقه اتصال کشور از خشکی به ساحل و اصلیترین راه ارتباطی تا کشور همسایه، لبنان و خصوصاً با دره بقاع جائیکه یکی از مقرهای اصلی حزب الله است و تاکنون چندین بار از سوی تروریستهای مستقر در القصیر مورد حمله خمپاره ای قرار گرفته است. برای شورشیان مسلح اما القصیر یعنی قطع کردن راه ارتباطی ارتش سوریه با ساحل و دره بقاع و بهترین مکان برای راهزنی و کمین زدن به نیروهای طرفدار اسد و حتی حزب الله لبنان. از این مهمتر القصیر برای تروریستها یعنی راهی امن برای رفت و آمد از لبنان به سوریه و بالعکس و دریافت تجهیزات از مخالفان دولت اسد در شمال لبنان. 

   بازدید غافلگیرکننده سیدحسن نصرالله از القصیر

روز قبل از آغاز عملیات بودکه سید حسن نصرالله در سفری به القصیر، توجه تمامی رسانه ها را به خود جلب کرد.

علی هاشم خبرنگار لبنانی که برای پوشش اخبار القصیر به این شهر سفر کرده بود، گفت: شنبه گذشته وسط خیابان اصلی شهر ایستاده بودم که خودرو بزرگ سیاه رنگی از کنارم رد شد، دیدم سیدحسن نصرالله در صندلی کنار راننده نشسته، عمامه به سر ندارد و لباس نظامی به تن کرده است. به من لبخند زد و سر تکان داد.

یک منبع نزدیک به حزبالله به من گفت: سیدحسن نصرالله در حدود نیم ساعت با فرماندهان اصلی خود درباره نبرد، انتظارات و اینکه چند روز طول میکشد تا جنگ پایان یابد، رایزنی و مشورت کرد.

من از این منبع پرسیدم که حسن نصرالله چگونه میتواند از بیروت به القصیر در سوریه برود و یا بعضی وقتها به ایران سفر کند در حالی که اسرائیل میگوید او پنهان شده است.

او جواب داد: این یک «قایمموشکبازی» است. دستگاه امنیتی نصرالله بهاندازه کافی حرفهای است که بداند چهزمانی و چگونه حرکت کند، هیچکس نمیداند آنها چهکار میکنند و چه اقداماتی در دست دارند، ما وقتی میدانیم که همهچیز پایان یافته است.

به گفته این منابع، آقای نصرالله همچنین یک بار هم پس از اینکه القصیر به تسخیر حزب الله و ارتش سوریه درآمد به این شهر و روستاهای اطرافش رفته و از نفرات حزب الله در آنجا بازدید کرده است.

   هشدار اسد درباره عواقب شکست ژنو 2

اسد طی یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد کنفرانس ژنو2 باید ایستگاهی مهم برای پیشبرد گفتگوها در سوریه باشد و ادامه داد: ما نباید به این مسئله بیتوجه باشیم که دولتهایی وجود دارند که علاقهای به موفقیت کنفرانس ژنو 2 ندارند. آنها دولتهایی هستند که از تروریستها در سوریه حمایت میکنند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد که یک راه حل سیاسی مبتنی بر این اصل است که از قاچاق تروریست و سلاح به سوریه جلوگیری به عمل آوریم. ما امیدواریم که کنفرانس ژنو شروع چنین روندی باشد.

اسد همچنین درباره عواقب شکست کنفرانس ژنو 2 هشدار داد و گفت: اگر بحران سوریه پایان نیابد به کشورهای دیگر سرایت خواهد کرد و شرایط بدتر می شود. اما مخالفان دولت سوریه که در خارج هستند در صورت موفقیت ژنو 2 پولهایشان هدر می رود. در همین حال در بیانیه پایانی هشت کشور صنعتی جهان، بهرغم توافق سران درباره تعیین دولت انتقالی سوریه در جریان نشست ژنو 2، درباره این مسئله که آیا مسئولان فعلی سوریه نیز در این دولت نقشی خواهند داشت یا خیر، توافقی حاصل نشده است.

در اینباره«دیوید کامرون» نخستوزیر انگلیس گفت: «اینکه پای میز گفتوگوهای نشست گروه هشت، نظرهای متفاوتی وجود داشت، یک راز پنهان نیست اما همه ما در مورد یک نکته اساسی اتفاق نظر داریم و آن پایان درگیریهای سوریه و کمک به مردم این کشور برای دستیابی به تغییراتی است که خواستار آن هستند.»

https://shoma-weekly.ir/eUyIdp