سیاسی

تنها راه آمریکا و اروپا دست برداشتن از روش‌های استکباری است

میرسلیم راه رفتار اروپا و آمریکا با ایران را دست کشیدن از زورگویی تعبیر کرد و گفت:«چهل سال تجربه برخورد ایذائی با ایران در زمینه‌های نظامی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی نشان داده است که نمی‌توان با ایران از موضع قلدری وارد شد و حق را خفه کرد. تنها راه برای آمریکا و اروپا، کاهش تنش و دست برداشتن از روش‌های استکباری است.»
برجام، معاهده‌ای که می‌توان آن را به بازی پر پیچ و خم غرب تعبیر کرد، هنوز هم ادامه دارد و این معاهده با بدعهدی آمریکا و تعلل اروپا و متعهد ماندن ایران گره خورده است.

۱۶ تیرماه، همزمان با پایان یافتن مهلت ۶۰ روزه ایران به کشورهای اروپایی، نشست "اعلام اقدامات ایران در گام دوم کاهش تعهدات برجامی” با حضور سخنگوی دولت، عباس معاون سیاسی وزارت خارجه و سخنگوی سازمان انرژی اتمی آغاز شد.در این نشست اعلام شد که از این روز ایران از میزان ۳/۶۷ غنی‌سازی اورانیوم عبور خواهد کرد و میزان غلظت بر اساس نیاز خواهد بود و امروز این موضوع به طور رسمی اتفاق خو‌اهد افتاد.

اما این کار به مزاج معطل مانده اروپا و همواره تلخ آمریکا خوش نیامد و آمریکا در ۱۹ تیرماه برای بررسی اقدامات ایران درخواست برگزاری جلسه‌‌ای ویژه کرد و خبرگزاری فرانسه به نقل از یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که شورای حکام این نهاد دهم ژوئن (چهارشنبه ۱۹ تیر) بنا به درخواست آمریکا جلسه ویژه‌ای درباره ایران تشکیل خواهد شد.

بنابراین ۱۹ تیرماه جلسه شورای حکام حدود ساعت ۲:۳۰ به وقت ایران پشت درهای بسته پایان یافت‌؛ اما غروب همان روز خبر آمد که این کشورها نتوانستند هیچ بیانیه‌ای را تنظیم کنند، قانون رای گیری شورای حکام بر مجموع آرا است اما گویا هیچ کدام به نظری مشترک نرسیدند و آمریکا همان طور که دست خالی از برجام خارج شد و در رصد مطبوعات آن را پاره کرد این بار اما پشت درهای بسته به روی مطبوعات دست خالی‌تر از همیشه به کشورش بازگشت؛ این عدم نظر مشترک بین شورای حکام نشان از این است که سخنان سران آمریکا دیگر توجیه کننده کارهای وقیحانه و بدون فکرشان نیست و کسی چشم بسته از آنها پیروی نمی‌کند،‌ حال اما ایران طرف‌های برجام را به برداشتن گام سوم کاهش تعهدات برجام تهدید کرده است که اگر اروپا تعهدات خود را عملی نکند گام سوم را اجرایی خواهد کرد.

چندی بعد از شروع گام دوم برجام، آژانس بین المللی انرژی اتمی عبور غنی‌سازی اورانیوم ایران از مرز ۳/۶۷ را تایید کرد؛‌ اما معنای عبور از این عدد چیست؟ عبور از مرز ۳/۶۷ درصد غنی سازی یعنی ایران از حالت غنی سازی سبک خارج شده و به محدوده پنج تا هفت درصد غنی سازی یعنی غنی سازی سنگین اورانیوم وارد شده است و این دو مرز از لحاظ فنی و دیپلماتیک متفاوت هستند.

سیدمصطفی میرسلیم، رییس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و عضو مجمع تشحیص مصلحت نظام درمورد گام دوم برجام ضمن تاکید به ایران با این کار نشان داد به دلیل چند تحریم اقتصادی در موضع ضعف نیست و به «رسالت» گفت:«گام دوم برجام نشان دهنده جدی بودن ما و حرکت به سمت احقاق حق مان است. این حرکت می‌توانست زودتر شروع شود تا آمریکا و اروپا این برداشت اشتباه را نداشته باشند که ایران بر اثر چند تحریم اقتصادی در موضع ضعف قرار گرفته و دست از حق خود بر می‌دارد.»

وی با اشاره به رفتار حقیرانه اروپایی‌ها، افزود:«پس از این جدیت، اروپا متوجه حقارت خود در برابر آمریکا خواهد شد و آمریکا هم ناچار می شود در یاغی‌گری سیاسی خود تجدید نظر کند. موضوع جنگ نظامی نشان دهنده نهایت حماقت شروع کننده آن است.»

میرسلیم راه رفتار اروپا و آمریکا با ایران را دست کشیدن از زورگویی تعبیر کرد و ادامه داد:«چهل سال تجربه برخورد ایذائی با ایران در زمینه‌های نظامی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی نشان داده است که نمی‌توان با ایران از موضع قلدری وارد شد و حق را خفه کرد. تنها راه برای آمریکا و اروپا، کاهش تنش و دست برداشتن از روش‌های استکباری است.»

عضو مجمع تشحیص مصلحت علت عدم اعلام دقیق غنی سازی اورانیوم از سوی مقامات وزارت خارجه را ضروری دانست و گفت:«عدم اعلام درصد غنی سازی کاملا ضروری است و دلیلی ندارد ما جزئیات اقدامات خود را فاش کنیم هرچند آنها به راحتی متوجه می شوند که ما در اقدام خود اهل مجامله نیستیم.»

وی درپایان با اشاره به تعبیر برخی رسانه‌های خارجی مبنی بر بسته شدن مسیر دیپلماسی ایران بعد از آغاز غنی سازی بیش از ۳/۶۷ درصد غنی سازی، خاطرنشان شد:«اقدام ایران راه را برای مذاکره سیاسی از موضع برابر باز می کند. آمریکا باید فراموش کند که کدخدای دنیا است و باید پذیرای حق باشد؛ این پذیرش هرچه زودتر انجام گیرد به نفع خود آمریکا و همه جهان است.»

https://shoma-weekly.ir/w5wf6k