سیاسی

تنها حامی خوارج نوین شیطان و دلارهای سعودی

انحراف های موجود، برداشت های بسیار سطحی از اسلام دارند. او با بیان اینکه عدم رعایت چهار شرط اجتهاد در فتاوای گروه های تکفیری موجب دامن زدن به اختلافات و انحرافات شده است گفت: برای عبور از این بحران، باید به تعالیم اصیل اسلامی بازگشت، بر اشتراکات پافشاری کرد و خواص و افراد تاثیرگذار مانند علما، سیاسیون، حکام و رسانه ها وظیفه خود را به درستی انجام دهند.

یک عضو حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه انحراف خوارج که انسان هایی به ظاهر عاقل و اهل عبادت اما دچار تعصباتی بی منطق بودند، در همه دوره ها از جمله امروز  وجود دارد، اظهار کرد: انحراف های موجود، برداشت های بسیار سطحی از اسلام دارند. او با بیان اینکه عدم رعایت چهار شرط اجتهاد در فتاوای گروه های تکفیری موجب دامن زدن به اختلافات و انحرافات شده است گفت: برای عبور از این بحران، باید به تعالیم اصیل اسلامی بازگشت، بر اشتراکات پافشاری کرد و خواص و افراد تاثیرگذار مانند علما، سیاسیون، حکام و رسانه ها وظیفه خود را به درستی انجام دهند.

تبعیت از هوای نفس و بدعت گذاری، انحراف ها را در اسلام به وجود آورده است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد خرسند، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به سخن امیرالمومنین (ع) که در آن آغاز همه انحرافات را هوا پرستی، نوآوری و بدعت گذاری ها در احکام آسمانی می دانند، به خبرنگار شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) گفت: بر این اساس ریشه همه انحرافات به وجود آمده در تاریخ اسلام، تبعیت بشر از هوای نفس به جای تبعیت از خدا، رسول خدا، امام بر حق و جانشین رسول خدا و  مطرح کردن نوآوری هایی است که حتی با کتاب خدا نیز مخالفت دارند. به تعبیر قرآن  هنگامی که به آنها گفته شود چرا روی زمین فساد می کنید و اختلاف می اندازید؟ می گویند ما برای اصلاح و پیشرفت آمده ایم اما اینها در حقیقت دنبال فساد هستند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: در تاریخ اسلام نیز به همین صورت بوده است. با وجود اینکه برخی از این افراد، از صحابه پیامبر(ص) بودند، دلیل اصلی اختلافات و فتنه هایی که پس از پیامبر(ص) به وجود آمد، تبعیت از هوای نفس و قدرت طلبی بود. پس از آن در زمان امیرالمومنین(ع) و قاسطین و مارقین و ناکثین، انحراف هایی مانند جمل، صفین و خوارج به وجود می آید و هر چه از زمان وقوع آن می گذرد، نوآوری هایی در آن ایجاد می شود.

خوارج، انسان های به ظاهر عاقل و اهل عبادت اما دچار نوعی تعصبات خشک و بی منطق بودند

امام جمعه کازرون با بیان اینکه انحراف خوارج، انسان های به ظاهر عاقل و اهل عبادتی بودند و  خود را بسیار مقید به انجام واجبات می دانستند، تصریح کرد: با این وجود به دلیل اینکه محوریت امامت و رهبری جامعه را نپذیرفته بودند، دچار نوعی تعصبات خشک و بی منطق بودند. در صورتی که خوارج، ولایت و امامت را به معنای واقعی باور کرده و در برابر تشخیص ولی خدا مقلد بودند و نوآوری و اجتهاد نمی کردند، این انحراف شامل حال آنها نمی شد. ریشه کار نیز به هوای نفس باز می گردد و اینکه این افراد، خود را هم ردیف امام(ع) می دانستند و مقلد نبودند. شیطان نیز به دلیل عبادت هایی که انجام می دادند، آنها را دچار عجب کرده بود، به طوری که گمان می کردند دین، تنها به معنای همین نماز و روزه است. این مسایل، انحراف خوارج را به جایی رساند که حاضر شدند امیرالمومنین(ع) را به شهادت برسانند.

انحراف خوارج در همه دوره ها و امروز هم وجود دارد

او با بیان اینکه انحراف خوارج در همه دوره ها وجود دارد، اظهار کرد: امروز هم کسانی که دین را تنها همین ظواهر می دانند، وجود دارند. تفسیر سلفی ها و وهابی ها از دین چگونه است؟ وهابی ها دین را به برداشت محمدبن عبدالوهاب از ظاهر آیات، تفسیر می کنند و هر کسی این برداشت را نداشته باشد، کافر است و ریختن خون آن را واجب می دانند. برای این گروه ها شیعه یا اهل سنت، مطرح نیست بلکه همه مسلمان ها غیر از خود را کافر می دانند. اولین مخالفان دیدگاه این فرد در زمان خود او، پدر، برادر، اقوام و دوستانش بودند. این انحراف بعد از مدتی به جریان قدرت و ثروت که آل سعود بودند متصل و از حمایت سیاسی انگلیسی ها برخوردار شدند.

تفکرات انحرافی، برداشت های بسیار سطحی از اسلام دارند

خرسند ادامه داد: این دو عامل قدرت و ثروت در پشت سر آنها قرار گرفتند و این انحراف را توسعه دادند. امروز هم قدرت و ثروت سعودی ها از این تفکر حمایت می کند. فجایعی که در سوریه، مصر، عراق و پاکستان رخ می دهد، ریشه در همین تفکرات دارد. انحرافات خوارج در زمان امیرالمومنین (ع)، امروز هم وجود دارد. این انحراف ها برداشت های بسیار سطحی از اسلام دارند و روح استکبار ستیزی در آنها وجود ندارد.

فاصله با شاخص دین موجب انحراف است

او دین را دارای شاخص و فاصله با آن را موجب انحراف خواند و افزود: در قرآن گفته شده است «اطیعو الله و اطیعو الرّسول و اولی الامر منکم»، به هر چه پیامبر برای شما آورد، عمل کنید و از هر چه شما را نهی کرد، دوری کنید، پس اطاعت از خدا، رسول خدا و جانشین رسول خدا، شاخص و محور ولایت و امامت است. فاصله گرفتن از این شاخص، انحراف ایجاد می کند. با گذشت زمان، این انحراف، شکل های جدیدی پیدا می کند و در زمان های مختلف به شکل های مختلف جمل، صفین، خوارج، مبارزاتی که با امام مجتبی انجام دادند و زمانی در کربلا رخ می نماید. امروز هم همین است و این گروه ها از محوریت و شاخص دین فاصله گرفته اند. هنگامی که فردی اسلام را با برداشت های سطحی خود تفسیر کند، از منبع فاصله بگیرد و از سرچشمه آب ننوشد، آب را آلوده می کند. وقتی که آب، آلوده شد، هرکسی در مسیر رودخانه از این آب می نوشد، آب آلوده را نوشیده است.

این فعال سیاسی تفسیر پذیر بودن اسلام را امتیازی برای آن دانست و بیان کرد: اجتهاد، محدوده دارد و اجتهاد با رعایت این چهار شرط یعنی کتاب خدا، سنت پیامبر، اجماع و عقل، اجتهاد است در غیر این صورت تبعیت از هوای نفس خواهد بود.

عدم رعایت چهار شرط اجتهاد در فتاوای صادره در گروه های تکفیری

او با اشاره به فجایع رخ داده در منطقه، بر لزوم رعایت چهار شرط اجتهاد تاکید کرد و گفت: کجا کتاب خدا مسلمان کشی را آن هم در ماه رمضان اجازه می دهد؟ کجا پیامبر(ص)، اجازه داد مسلمانی، مسلمان دیگر و گوینده لا اله الا الله را به قتل برساند؟ عقل سلیم کجا به چنین مسایلی اجازه می دهد؟ و کجا اجماع علمای اسلام این کار را اجازه داده است؟ چند مفتی جیره خوار و وابسته به دلارهای نفتی سعودی و قطر هستند که این فتواهای تکفیری و الحادی را صادر می کنند و اجماعی صورت نگرفته است بلکه تمام علمای اسلام از شیعه تا سنی، چنین اعمالی را محکوم می کنند.

ریشه تمام مکاتب انحرافی، هوای نفس و برداشت ها و نوآوری هایی به نام اجتهاد است

خرسند ادامه داد: اسلام این امتیاز اجتهاد را دارد و این برای به روز بودن و دلیل پویا بودن اسلام و به ویژه مذهب شیعه است اما این اجتهاد چارچوب دارد که خروج از این چارچوب، هوای نفس است نه اجتهاد. ریشه تمام مکاتب انحرافی در طول تاریخ تا امروز در ابتدا هوای نفس یا برداشت ها و نوآوری هایی به نام اجتهاد بوده است.

او با بیان اینکه به وجود آمدن این مکاتب انحرافی به عنوان نمونه وهابیت، ریشه در قدرت سیاسی و مراکز قدرت و ثروت دارد، اظهار کرد: وهابیت که سابقه چندانی ندارد در زمان فردی به نام محمدبن عبدالوهاب به وجود می آید و نوآوری ها و اجتهادی از اسلام را ارائه می دهد که هیچ عالم اسلامی آن را تایید نمی کند. قدرت در آن زمان در دست انگلیسی ها بوده است، وهابی ها در ابتدا به انگلیس و در نهایت به  آل سعود متصل می شوند. پیوستن به آل سعود و بهره مندی از  قدرت و ثروت های نفتی، موجب توسعه این انحرافات شد. بنابراین در تمام این انحرافات متصل شدن به مراکز قدرت و ثروت جهانی یکی از دلایل اصلی وقوع آنها به شمار می رود. افرادی که این فتنه ها را ایجاد می کنند، به صورت آگاهانه عمل می کنند اما پس از انتشار این تفکر، عده ای نیز ناآگاهانه یا تقلید گونه، آن را می پذیرند.

قدرت رسانه ای از عوامل سرعت گسترش تفکرهای انحرافی است

عضو حزب موتلفه اسلامی در توضیح دلایل پذیرش این مکاتب در میان مسلمانان و تسلیم شدن آنها در برابر سیاست ورزی های غرب، بیان کرد: امروز عصر ارتباطات است و سرعت انتشار فکر افزایش یافته است. امکانات امروزی در گذشته وجود نداشت و برای انتقال فکر و اندیشه ای از یک مکان به مکانی دیگر، باید با عامل انسانی جا به جا می شد اما امروز رسانه ها این کار را انجام می دهند و نباید آنها را دست کم گرفت. جنایاتی که امروز صورت می گیرد با حمایت رسانه ها انجام می شود. هزینه می کنند شبکه هایی مانند العربیه و الجزیره ایجاد می کنند و این رسانه ها در ابتدا با وانمود کردن بی طرفی و انتشار همه اخبار، جایگاهی در  کشورهای عربی اسلامی پیدا می کنند اما مشاهده می شود پس از آن مثلا در برخورد با بیداری اسلامی کاملا جهت دار عمل می کنند.

او با بیان اینکه استکبار برای مهار بیداری اسلامی، اختلاف را داخل مسلمان ها آورد،  تصریح کرد: یکی از مواردی که می توانستند به آن امیدوار باشند، به اختلافات مذهبی موجود بین مسلمان ها و بی بصیرتی برخی علمای اسلام است که متاسفانه مصلحت امت اسلامی را نمی بینند، مسایلی زودگذر را مورد توجه قرار می دهند. با دادن فتاوا و نظرات خود این انحراف را دامن می زنند. قدرت رسانه ای که متصل به عوامل قدرت، ثروت و استکبار جهانی هستند، نقش بسیاری در انتشار این اختلافات دارند.

خرسند ادامه داد: این عدم آگاهی، همواره حتی در زمان پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) نیز در عوام مردم وجود داشته است اما ابزار تبلیغاتی و امکانات رسانه ای که به انتشار آن سرعت می بخشد، همواره در اختیار دشمنان بوده است. آنها از این قدرت بیشتر استفاده می کنند، تقوا نیز در آن رعایت نمی شود و اردوگاه حق همیشه از این امکانات، بهره کمتری داشته است. آنهایی که دم از آزادی بیان می زنند، به  بدترین شبکه های مستهجن که هیچ بشری آن را تایید نمی کند، اجازه پخش برنامه می دهند، به چه دلیل، شبکه های تلویزیونی بین المللی جمهوری اسلامی را تحریم می کنند؟ زیرا اخباری منتشر می کنند که برخلاف جهت رسانه ای آنهاست.

عدم وظیفه شناسی رسانه ها، علما و سیاستمداران، دلایل خشونت های منطقه هستند

او با بیان اینکه این شبکه ها با دعوت به تجمعات خیابانی، تقابل، قتل و غارت در حال ایجاد یک جنگ داخلی در مصر هستند، اظهار کرد: همینطور برای اتفاقات سوریه و عراق. شبکه های متعددی در حال حمایت از تروریست های سوری هستند که می توانند بر افکار عمومی اثر گذار باشد. هنگامی که رسانه ها، علما و سیاستمداران، وظیفه خود را به خوبی انجام ندهند و حکام، وابسته باشند، نباید وضعیتی بهتر از آنچه امروز مشاهده می شود، انتظار داشت.

باید به تعالیم اصیل اسلامی بازگشت و بر اشتراکات پافشاری کرد

خرسند در پایان با تاکید بر لزوم بازگشت همه گروه ها به تعالیم اصیل اسلامی و سنت رسول الله گفت: باید بر مشترکات امت اسلامی یعنی قرآن، محبت به پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) و سنت رسول الله، تکیه کرد. پافشاری بر این اشتراکات که مورد پذیرش همه مسلمانان است موجب دوری از اختلافات و مدنظر قرار دادن مصالح امت اسلام خواهد شد. باید این باور بین جامعه مسلمانان به وجود آید که دشمن، اصل اسلام را هدف قرار داده است و نه شیعه یا سنی بودن. برای رسیدن به این وضعیت، خواص و افراد تاثیرگذار مانند علما، سیاسیون، حکام و رسانه ها باید به وظیفه خود خوب عمل کنند. اگر این انجام وظیفه، خوب باشد قطعا مشکلات کمتر خواهد شد و از این مرحله نیز عبور خواهیم کرد.


https://shoma-weekly.ir/6NI2VC