سیاسی

تنها الگوی علمی متناسب با نیازهای کشور

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان راهبردی خود در آغاز سال جدید در حرم رضوی به سه سئوال مهم در خصوص اقتصاد مقاومتی که امسال باید بر اساس سیاستهای ابلاغی عملیاتی شود، پاسخ دادند:

حمیدرضا ترقی- رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان راهبردی خود در آغاز سال جدید در حرم رضوی به سه سئوال مهم در خصوص اقتصاد مقاومتی که امسال باید بر اساس سیاستهای ابلاغی عملیاتی شود، پاسخ دادند:

چیستی اقتصاد مقاومتی

در تعریف چیستی این نوع اقتصاد معظم له به چند شناسه اشاره کردند.

اقتصادی پویا و پرتحرک و رشد یابنده است که:

1-اقتصادی که مقاوم است

2-با تحرکات و تکانههای جهانی و سیاستهای آمریکا و غیره زیر و رو نمیشود

3-اقتصادی که متکی به مردم است و مردم بنیاد است و بر محور دولت نیست

4-الگوی علمی متناسب با نیازهای کشور ماست

5-اقتصادی درونزاست و از دل ظرفیتهای خود کشور و خود مردم میجوشد

6-اقتصادی برونگراست و با اقتصادهای جهانی تعامل دارد و با قدرت مواجه میشود

7-اقتصادی دانشبنیان است و به پیشرفتهای علمی تکیه میکند و به تجربهها و مهارتهای صاحبان صنعت و کارگر و کشاورز

8-اقتصاد عدالت محور است و تنها به شاخصهای رشد ملی و تولید ناخالص ملی اکتفا نمیکند

* این اقتصاد ضمن اینکه ایجاد تحرک و پویایی کرده و شاخصهای کلان مثل رشد اقتصادی رشد تولید ملی، رشد اشتغال، رشد بهرهوری و رشد رفاه عموم را بهبود میبخشد در مقابل تورم و تبعیض و فاصله طبقاتی را کاهش میدهد. و طبعاً طبقات محروم از پیشرفت اقتصاد مقاومتی بهرهمند میشوند.

* مقاومت این اقتصاد در برابر عوامل تهدیدزای بیرونی و تکانههای اقتصادی دنیا بالا است چه رسد به تحریمها و فشارهای تخاصمی دشمن.

* اتکاء این اقتصاد به مردم که بر اساس تحقق سیاستهای اصل 44 نیز مورد تأکید است بدین خاطر است که تکیه اقتصاد به مردم و بها دادن به سرمایه و توان مدیریتی آنان در اقتصاد و میدان دادن به کارآفرینان و مبتکران و صاحبان مهارت و سرمایه موجب میشود این اقتصاد آسیب پذیری کمتری داشته باشد. لذا اقتصاد مقاومتی کار را به مردم واگذار میکند. البته بعد دیگر توجه به نقش مردم در اصلاح الگوی مصرف برمیگردد که مردم ضمن اینکه باید خود وارد سرمایهگذاری و مدیریت در اقتصاد شوند، در عرصه مصرف هم باید الگوی خود را تغییر داده و متناسب با سیاستهای اقتصاد مقاومتی عمل نمایند. البته این اصلاح باید از مسئولان و مدیران جامعه شروع شود و همه باید از اسراف و تبذیر و ریخت و پاش پرهیز نمایند.

* علت درونزا بودن این اقتصاد به خاطر وجود ظرفیتهای عظیم موجود در کشور است که نیاز ما را به بیرون به حداقل میرساند، نمونههای این ظرفیت عبارتند از:

1- 31درصد جمعیت کشور جوان هستند

2- دو میلیون دانشآموخته دانشگاهی داریم

3- پنج هزار شرکت دانش بنیان داریم با 17 هزار متخصص فعال

4- رتبه اول نفت و گاز در دنیا هستیم

5- برخورداری از معادن طلا و فلزات کمیاب و ارزشمند

6-. هزار میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی

7- داشتن سرمایههای زیربنایی، راه و ششصد سد آبی، تنوع اقلیمی و..

8-دسترسی به آبهای آزاد و موقعیت ترانزیتی کشور

اینها نمونهای از ظرفیتهای عظیم درونی ماست که قابل تکیهاند و ما را از بیرون بی نیاز میکند در حالی که کشور کره شمالی یک هزارم ظرفیت ما را ندارد ولی به دورن خود متکی است و به بیرون هیچ اتکایی ندارد.

انقلاب اسلامی از ابتدا در دوران امام راحل و اینک مقام معظم رهبری بر این باور بوده که رسالت انقلاب اسلامی این است که عدالت را به عنوان شاخصه اصلی نظام اسلامی در جامعه پیاده کند.

بنابر این رهبری فرمودند: «ما رونق اقتصادی کشور را بدون تأمین عدالت اجتماعی به هیچ وجه قبول نداریم و معتقد نیستیم». معظم له حتی اشاره نمودند که کشورهایی هستند که شاخصهایشان خیلی خوب است رشد خوبی دارند ولی چون عدالت نیست و تبعیض و اختلاف طبقاتی وجود دارد و از عدالت خبری نیست لذا با خواست و منطق اسلام و اهداف جمهوری اسلامی این نوع پیشرفتها همخوانی ندارد.

چون در اقتصاد مقاومتی به عدالت توجه جدی میشود، بنابر این فقرا وضع بهتری پیدا میکنند.

آیا اقتصاد مقاومتی تحقق پذیر است؟

رهبر معظم انقلاب اسلامی با تبیین کامل ظرفیتهای موجود کشور در عرصه مختلف اعم از نیروی انسانی و تحصیل کرده و جوان و نخبگان و دارندگان مهارتهای گوناگون فنی چرخهای و منابع طبیعی و زیرزمینی و روی زمینی کشور و بازار 370 میلیون نفری اطراف کشورمان تحقق این نوع اقتصاد امکان پذیر و میسر است و ملت ما نشان داده که علی رغم تحریمها و فشارهای غرب علیه ما قابل تحقق خواهد بود. البته این تحقق مستلزم خودباوری و عزم ملی و عدم تکیه به بیگانگان است.

الزامات اقتصاد مقاومتی چیست؟

رهبر معظم انقلاب اسلامی الزامات اقتصاد مقاومتی را در چند مورد خلاصه فرمودند:

1- حمایت مسئولان از تولید ملی، در حوزههای قانونی و قضایی و اجرایی

2- توجه صاحبان سرمایه و نیروی کار به تولیدگر و تولید ملی

3- صاحبان سرمایه فعالیتهای تولیدی را بر تجاری و دلالی ترجیح دهند

4- ترویج مصرف تولید ملی و داخلی و پرهیز از خرید جنس خارجی

5- پرهیز از اسراف و ریخت و پاش و زیادهروی در مصرف از بالا تا پایین جامعه

https://shoma-weekly.ir/jLZ45i