بین الملل

تندترین سخنرانی سوسیالیستی یک اوباما!

برخلاف روایت های همیشگی آمریکایی از ساخته شدن این کشور توسط کمپانی ها و سرمایه داران بزرگ وی گفت: این کشور توسط کسانی ساخته شده هر روز صبح زود بیدار شده و در طول روز به سختی کار می کنند.
محمد صادق شیرازی - یازده روز بیشتر تا انتخابات آمریکا نمانده است. این دقیقا فرازی است که نقطه اوج  سخنرانی شب گذشته میشله اوباما را در مدرسه راهنمایی اور در شهر لاس وگاس ایالت کالیفرنیا تشکیل می داد. هرچند شعار نوشته شده بر روی تریبون و البته پلاکاردهای در دست مردم تنها کلمه «فورواردForward» را نشان می داد که به معنی دوباره به جلو فرستادن اوباماست.

اما صرف نظر از این دو شعاری که در ابتدا بیشتر جلب توجه می نمود عمده محتوای سخنرانی تندروانه میشله اوباما یعنی همسر رییس جمهور آمریکا را شعار های سوسیالیستی در بر می گرفت؛ که اصولا امکان تحقق بعضی از آنها در آمریکا زیر سوال است. نباید از یادبرد که آمریکا در عین اعلام آزادی هرگونه مذهب و عقیده در دهه های 50 تا 80 میلادی تدریس کتب سوسیالیستی را در دانشگاه ممنوع اعلام کرده بود و هنوز هم یافتن نسخه ای از آثار مارکس در این کشور کاربسیار دشواری است به طوری که  شاید بتوان گفت سوسیالیسم اگر تنها خط قرمز آمریکائیان در سالهای گذشته نبوده باشد قطعا بزرگترین خط قرمز این نظام سیاسی است.
 نظام سیاسی ای که مدعی لیبرال ترین فضای سیاسی و اقتصادی در جهان  است. اما چه شده که در چنین فضایی همسر اولین رییس جمهور سیاهپوست آمریکا با شعار رفع محدودیت بیمه های درمانی، عدم مصادره منازل مردم بخاطر تعئیق اقساط و دانشگاه رایگان برای همه می گوید؟

آیا اقتصاد آمریکا به حدی از بحران رسیده است که دیگر برای رای آوری باید از آرمان آمریکایی لیبرال ترین اقتصاد جهان گذشت؟ آیا 200 سال لیبرالیسم اقتصادی در آمریکا پاسخ منفی داده و یا اینها همه یک حربه تبلیغاتی حزب دموکرات برای بازآرایی توان سیاسی خود و خروج موقت اقتصاد کشور از شرایط موجود است .

البته نباید از یاد برد که نهضت اشغال وال استریت که دقیقا در یک سال قبل کلید خورد به طور رسمی یک به پاخیزی اجتماعی کامل در آمریکا علیه سرمایه داری و لیبرالیسم اقتصادی بود و بدیهی است که در جامعه ای با چنین تجربه ای استفاده یک کاندیدا از شعارهای سوسیالیستی بی منطق نخواهد بود.

میشله اوباما در حالی که از آشنایی کامل همسرش با رویایی آمریکایی سخن می راند به صراحت رویا های اقتصادی اروپای شرقی را مطرح ساخته و شرایط اقتصادی موجود آمریکا را به شدت زیر سوال می برد وی در بخشی از سخنانش این گونه گفت: ما به آمریکایی اعتقاد داریم که در آن وقتی کسی شغلش را از دست می دهد در قبال آن کسی خانه اش را از دست ندهد. ما به آمریکایی اعتقاد داریم که وقتی والدین فرزندی درآمد زیاد ندارند او از مدرسه مناسب محروم نشود. ما به آمریکایی اعتقاد داریم که وقتی کسی بیمار می شود کسی زیر فشار مالی قرار نگیرد. و کسی به خاطر پایان اعتبار مالی (پرداخت شده) در حق بیمه اشت از دریافت خدمات درمانی محروم نگردد.

میشله اوباما همچنین ریشه های بحران اقتصادی را به دولت وقبل نسبت داده و با ناکافی دانستن چهارسال برای حل یک بحران اقتصادی گفت: اوباما اقتصادی را تحویل گرفت که ماهانه 5000 شغل از دست می داد و ما تلاش برای خروج کشور از بحران را از درون این چاله آغاز کردیم.

برخلاف روایت های همیشگی آمریکایی از ساخته شدن این کشور توسط کمپانی ها و سرمایه داران بزرگ وی گفت: این کشور توسط کسانی ساخته شده هر روز صبح زود بیدار شده و در طول روز به سختی کار می کنند. البته خانم اوباما حتی در افراطی ترین نطق اقتصادی سیاسی خود با هوشمندی از بکار بردن اصطلاح طبقه کارگر خودداری کرد و به جای آن از عبارت بالا استفاده نمود که خود نشان دهنده اوج واکنش منفی مطبوعات آمریکا به مولفه های گفتاری سوسیالیسم است.

سایر محور های مورد تاکید میشله اوباما در این سخنرانی پرهیاجان که با استقبال شدید مخاطبین مواجه گردید عبارت بودند از: سلامتی و خدمات درمانی فراگیر، آموزش، حقوق زنان، کاهش مالیات مشاغل خرد، پایان دادن اوباما به جنگ عراق، پایان دادن وی به ماجرای بن لادن

خانم اوباما در پایان از حاضران خواست که برای یازده روز پایانی مانده به انتخابات سیاست تبلیغات زباین و سینه به سینه را در پیش بگیرند!

https://shoma-weekly.ir/Y6yNSw