بین الملل

تماس اوباما با تل آویو پیش از گفتگو با روحانی

اوباما پیش از گفتگوی تلفنی با روحانی، مقامات اسرائیل را در جریان گذاشت.» رئیس جمهور امریکا هم در بیانیه خود پس از گفت‌گو با رئیس‌جمهور ایران تأکید کرد دولت وی ضمن تلاش برای همکاری با ایران، همکاری نزدیکی با اسرائیل خواهد داشت. به نظر می رسد رییس جمهور ایالات متحده مجبور است در مسیر کاهش تنش ها با امریکا، رژیم صهیونیستی را متقاعد کند
فاطمه صناعی- روزنامه هاآرتص جمعه نوشت: «اوباما پیش از گفتگوی تلفنی با روحانی، مقامات اسرائیل را در جریان گذاشت.» رئیس جمهور امریکا هم در بیانیه خود پس از گفتگو با رئیسجمهور ایران تأکید کرد دولت وی ضمن تلاش برای همکاری با ایران، همکاری نزدیکی با اسرائیل خواهد داشت. به نظر می رسد رییس جمهور ایالات متحده مجبور است در مسیر کاهش تنش ها با امریکا، رژیم صهیونیستی را متقاعد کند.

تماس تلفنی بین روسای جمهور ایران و امریکا که از 24 ساعت گذشته به بمب خبری رسانه های جهان تبدیل و حتی سبب بهت مقامات بلندپایه دو کشور شده است، اگرچه در وهله اول با رضایت سطحی از توافق دو طرف برای حل مشکلات فی مابین در روابط دوجانبه و حل مسئله هسته ای و تحریم ها همراه بود، اما زمان برای این خوش بینی ها طولانی نبود. آن طور که رسانه های معتبر صهیونیست ها مطرح کرده اند، اوباما پیش از تماس با روحانی صهیونیست ها را در جریان گذاشته است. تلاش اوباما برای جلب رضایت صهیونیست ها و به نوعی متقاعد کردن آنها در برقراری ارتباط مستقیم با ایران در بیانیه ای که کاخ سفید بلافاصله پس از تماس تلفنی وی منتشر کرد، آشکار بود. رئیسجمهور آمریکا در بیانیه خود پس از گفتگو با رئیسجمهور ایران تأکید کرد دولت وی ضمن تلاش برای همکاری با ایران، همکاری نزدیکی با اسرائیل خواهد داشت. با این وجود پایگاه خبری دیلی بست از مخالفت کنگره با مذاکره مستقیم اوباما با روحانی خبر
می دهد که اکثریت آن را جمهوری خواهان تشکیل می دهند. پایگاه رول کاب هم نوشته است، برخی از نمایندگان با صرف نظر از توافقات هسته ای، حاضرند پیش از اینکه توافقی میان امریکا با ایران در مذاکره مستقیم شکل بگیرد، به سمت این توافق ها اژدر بفرستند.

 

تلاش برای متقاعد کردن صهیونیست ها

اما هاآرتص در گزارشش به نقل از یک مقام بلندپایه آمریکایی گفت که دولت اسرائیل حق دارد درباره ایران هر شک و تردیدی داشته باشد. این مقام امریکایی می گوید؛ سوزان رایس، مشاور امنیت ملی کاخ سفید پیش از تماس تلفنی اوباما با روحانی با «یاکوف آمیدو» صحبت کرده و همتای اسرائیلی اش را از تصمیم اوباما مطلع کرده است. آمیدو همچنین از جریان ملاقات ظریف و کری نیز مطلع شده است. ما همچنان به تماس هایمان با اسرائیل برای بروز کردن جریان ارتباطی با ایران ادامه می دهیم. این مقام ادامه داد: ما معتقدیم حل و فصل دیپلماتیک مسئله هسته ای ایران، امنیت اسرائیل را هم تامین می کند. مشاور امنیت ملی آمریکا تأکید کرده است: امروز تاحدی شگفتانگیز، از جانب آنها (هیئت ایرانی) با ما تماس برقرار شد که بگویند روحانی تمایل دارد تا با باراک اوباما تماس تلفنی در مسیر برگشت به فرودگاه داشته باشد و ما توانستیم این تماس تلفنی را برقرار کنیم و یک مکالمه سازنده برقرار شد.

 

جزییات منتشرنشده گفتگوی تلفنی

جزئیات دیگری از گفت گوی تلفنی اوباما و روحانی را پایگاه خبری المانیتور منتشر کرده است. به نوشته این پایگاه خبری که این سخنان را از توئیتر نیمه رسمی حجتالاسلام حسن روحانی نقل میکرد «آقای اوباما در این گفت گو احترام خود را به مردم ایران ابراز کرد و گفت که مطمئن است روابط بین ایران و امریکا تأثیر زیادی بر منطقه خواهد گذاشت. اگر ما بتوانیم در پرونده هستهای پیشرفت کنیم موضوعات دیگری مانند سوریه نیز اثرات مثبتی از این موضوع خواهند پذیرفت.» به نوشته این پایگاه خبری رئیس جمهور آمریکا در پایان این گفت گوی تلفنی گفت: «برای شما سفر امن و خوشایندی را آرزو میکنم و اگر در نیویورک با ترافیک روبرو هستید، معذرت میخواهم.» اوباما در پایان به زبان فارسی گفته است: «خداحافظ».

 

بلر: از تغییر لحن ایران استقبال میکنیم

تونی بلر نخست وزیر سابق انگلیس و نماینده کنونی کمیته بین المللی چهارجانبه در روند صلح خاورمیانه پس از این گفتگوی تلفنی گفت: غرب نه بر اساس سخنان مقامات ایرانی بلکه بر اساس عملکردشان درباره آنها قضاوت می کند. بلر در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی العربیه درباره تغییر لحن ایران گفت: لحن سخنان تغییر کرده است و شاید تصمیم به گفتگو گرفته شده است. من از این اقدام استقبال می کنم و معتقدم اوباما حق دارد که بگوید اگر شما آماده گفتگو باشید ما هم آماده ایم. ولی گفتگو باید واقعی باشد. گفتگو کار خوبی است. ولی به عنوان مثال به زودی نشستی در وین بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی برگزار می شود، باید ببینیم نتیجه چه می شود.

محمد البرادعی مدیر کل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی و معاون سابق رئیس جمهوری مصر در امور خارجی هم در اظهار نظری جالب پس از گفتگوی تلفنی روحانی و اوباما گفت: گفتگوی میان آمریکا و ایران معامله بزرگی محسوب می شود و مذاکره میان این دو کشور کلید برقراری ثبات و امنیت در خاورمیانه است. 


https://shoma-weekly.ir/AjGVmy