سیاسی

تلگرام ایرانی سخت اما ممکن

ایجاد یک پیام رسان داخلی در ایران آن هم در دنیای امروز که شبکه های خارجی موجود در کشور خدمات خوبی ارائه می دهند کاری سخت و رقابت با این شبکه ها و جلب نظر کاربران کاری سخت تر است.
دکتر صالح اسکندری- هر کشوری در دنیا بسته به اقتضاعات فرهنگی و اجتماعی خود تلاش میکند یک پیام رسان بومی را احداث کند تا مخاطبان و کاربران کشورش را به سمت این شبکه ملی بکشاند. ایجاد یک پیام رسان داخلی در ایران آن هم در دنیای امروز که شبکه های خارجی موجود در کشور خدمات خوبی ارائه می دهند کاری سخت و رقابت با این شبکه ها و جلب نظر کاربران کاری سخت تر است. در این رابطه ما نیاز به نو آوری های جدی در سطح تکنولوژی، گرافیک و حتی خدمات ارائه دهنده در این شبکه ملی داریم. نوآوری ها باید جذابیت و خدمات این پیام رسان ها را بالا ببرند.

از منظر آسیب شناسانه اتفاقی که برای چند پیامرسان داخلی مانند بیسفون ، ساینا ، فیس نما و سلام افتاد این بود که خدمات کافی و رایگان در اختیار مردم قرار نمیدادند. شبکه های اجتماعی خارجی در چند سال اخیر به دلیل مزایای اقتصادی و رایگان بودنشان مورد استقبال مردم قرارگرفتند، دلیل دیگر به روز رسانی درست و به موقع این نرم افزارها بود، در تمام برنامه های گوشی و رایانه ای ، بحث به روز رسانی بسیار مهم است. در زمینه به روز رسانی ها این شرکت های پیام رسان سعی می کنند دایره خدمات خود را گسترش دهند تا مخاطبان خود را از دست نداده و کاربران بیشتری را جذب کنند ولی ما در پیام رسان های داخلی چنین سیستمی را نداشتیم.

عمده نرم افزارهای داخلی مشکلات فراوانی از جمله سرعت پایین، ضعف نسبی بصرهای نرم افزاری و سختافزاری در حوزه های مختلف به خصوص در تلفن همراه دارند. در حال حاضر ما در شاخص آمادگی شبکه، رتبه جهانی بین 102-104 را داریم در صورتیکه کشورهایی همسایه ما مانند قطر رتبه 23 ،عربستان 32، امارات 24 ،عمان 40 ،ترکیه 51 و مصر 91 را دارند همه اینها در اینکه چرا شبکه های اجتماعی در کشور نتوانستند مخاطب را جلب و جذب کنند نقش دارند.

عدم توجه به عدم رویداد سازی هم یکی دیگر از دلایل جذب نشدن مخاطبان به شبکه های ملی است. وقتی یک شبکه اجتماعی تأسیس می شود باید اقدامات رسانه ای و غیر رسانهای برای معرفی یک پدیده انجام شود و تبلیغ هایی صورت بگیرد اما ما شاهد این اتفاق در رابطه با شبکه های داخلی نبودیم. زمانی که موج هجوم کاربران از شبکه وایبر به تلگرام رخ داد توانمندی شرکت خارجی تلگرام نمودار شد و نشان داد که تلگرام در رویداد سازی رسانه ایی و غیر رسانه ایی به منظور جلب مخاطب خیلی قوی تر عمل کرده است.
شبکه
های داخلی ما حتی تبلیغات فراگیر و درستی هم برای خود صورت ندادند چون فکر میکردند می توانند خود را در حد یک نمونه خارجی به مردم نزدیک کنند اما اشتباه میکردند.

مسئله مهم بحث اعتماد سازی است که یکی از این راه های اعتماد سازی بحث خصوصی سازی است. ما در شبکه اشتراک ویدئو تجربه خوبی داریم در آپارات که نسخه ایرانی یوتیوپ است ما شاهد این هستیم که به نسبت توانسته است جای خود را باز کند و در بین بخش هایی از مردم جا بیفتد . در خصوص پیام رسان های داخلی یا شبکه های اجتماعی پویا هم ما باید از این تجربه استفاده بکنیم و انقلابی راه بیندازیم تا همه از شبکه های پیام رسان ملی استفاده کنند.

https://shoma-weekly.ir/4pwh59