گفتوگو در خصوص رصد رسانههای فارسی زبان بیگانه با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه به صورت تلفنی گفتگو کرد.
علیرضا داودی ایجاد نارضایتی را دارای دو پایه روانی و پردازش و داده کاوی محیطی دارد، گفت: حوزه اقتصاد در اغتشاشات اخیر یکی از مهمترین پایههایی بود که در حوزه داده کاوی ذهنی قرار گرفت. در حقیقت فشار اقتصادی و دادههای ذهنی اجتماعی به صورت همزمان به مخاطب باعث میشود او احساس کند نه آرامش ذهنی و نه آسایش اقتصادی دارد.
وی با بیان اینکه رسانههای بیگانه در حوزه اقتصاد روی چند جنبه کار میکنند، عنوان کرد: بازی کلامی با قیمتها یعنی اعداد و ارقام یکی از جنبههای فعالیت رسانههای معاند در حوزه اقتصاد است. بی بی سی وقتی میخواهد راجع به اقتصاد صحبت کند نمودار و جدول نشان میدهد و اعداد را بالا و پایین میکند زیرا این اعداد و جداول توسط مخاطب قابل راستی آزمایی نیست اما ذهن مخاطب به باور کردن روند فزاینده آن است.
این کارشناس مسائل رسانه در مصاحبه تلفنی با ذکر نمونهای ادامه داد: بی بی سی برای تحلیل قیمت سکه، نمودار قیمتی آن را از کمترین زمان که متعلق به چند سال پیش است تا به امروز را به مخاطب نشان میدهد تا ذهن مخاطب درگیر افزایش قیمت شود. وقتی ذهن مخاطب آماده شد، اعلام میکند کارشناسان پیش بینی میکنند قیمت سکه تا چند برابر افزایش پیدا میکند.
وی افزود: در مسائل اقتصادی، رسانههای بیگانه تلاش دارند مخاطب نسبت به آینده دچار اضطراب شود و نسبت به حال هم ترس و نگرانی داشته باشد. در چنین شرایطی ذهن مخاطب مغشوش میشود و در نتیجه نمیتواند وقایع و شرایط را تجزیه و تحلیل کند.
داودی درباره دستور کار اینترنشنال توضیح داد و بیان کرد: این شبکه مدعی میشود ۷۰ درصد کسانی که در اغتشاشات حضور داشتند نه تنها در حوزه آزادی، به مباحث اقتصادی نیز اعتراض داشتند. اینترنشنال این کار را با این هدف انجام میدهد که نسبت بین میدان و اقتصاد باقی بماند. البته شرایط برای تداوم میدان وجود ندارد اما زمینه برای افزایش اغتشاش ذهنی در مخاطب فراهم میشود.
