بین الملل

تقویت شکاف تهران - واشنگتن در سایه اختلافات داخلی امریکا

مجلس نمایندگان آمریکا 3 روز به تحلیف رئیس جمهور جدید ایران با اکثریت آرا لایحه تحریم‌های جدید علیه ایران را به تصویب رساند. نمایندگان با رد درخواست‌هایی که اخیراً ایجاد فرصتی برای رئیس جمهور جدید ایران را خواستار بودند، این اقدام را گامی حساس برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران تعبیر کردند.
علیرضا یزدانی- مجلس نمایندگان آمریکا 3 روز به تحلیف رئیس جمهور جدید ایران با اکثریت آرا لایحه تحریم‌های جدید علیه ایران را به تصویب رساند. نمایندگان با رد درخواست‌هایی که اخیراً ایجاد فرصتی برای رئیس جمهور جدید ایران را خواستار بودند، این اقدام را گامی حساس برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران تعبیر کردند.
نمایندگان کنگره با 400 رأی موافق در برابر 20 رأی مخالف به لایحه‌ای که به قانون "جلوگیری از ایران هسته‌ای‌ "مشهور شد رأی دادند. زمان تصویب این لایجه درست 3 روز مانده به انجام مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب ایران که یک روحانی میانه‌رو و مذاکره کننده سابق هسته‌ای ایران بود که پیشتر اعلام کرده بود دنبال تنش‌زدایی بین ایران و آمریکا است.
هدف از این مصوبه، کاهش مجدد صادرات نفت ایران به میزان یک میلیون بشکه در روز در مدت یک سال است.انتظار می رود در مرحله بعد، کنگره نیز به راحتی آن را تصویب کند. رئیس جمهوری آمریکا نیز باید آن را امضا کند تا اجرائی شود.
مجلس نمایندگان آمریکا در حالی لایحه تحریم‌های جدید علیه کشورمان را تصویب کرد که در هفته اخیر تعدادی از نمایندگان همچنان تعویق رای گیری و استفاده از فرصت مذاکره با دولت روحانی را خواستار شده بودند.
منتقدان این طرح بر این باور بودند که تصویب چنین طرحی در زمان حاضر پیام اشتباهی به رئیس جمهورجدید  ایران خواهد فرستاد؛ همچنین شکاف سیاسی بین کنگره و کاخ سفید را نمایان خواهد کرد. دولت اوباما هفته گذشته با انجام حرکتی که بوی آشتی هرچند ضعیف از آن به مشام می رسید, تحریمهایی که فروش تجهیزات پزشکی به ایران را ممنوع می کند سبک کرد.

دودستگی در مجلس آمریکا بر سر زمان رای گیری طرح ضدایرانی
در هفته اخیر، گروهی از نمایندگان لیبرال دموکرات با امضای نامه‎ای خواستار به تعویق افتادن تصویب این تحریم‎ها شده بودند زیرا آنها دارای "تاثیر معکوس" و "غیرمسئولانه" هستند.
یکی از منابع نزدیک به مجلس نمایندگان اعلام کرده بود برخی نمایندگان خواسته بودند تا رای‌گیری به ماه آگوست و پس از بازگشت از تعطیلات موکول شود.
در نامه این گروه آمده است: ما معتقدیم که این امر می تواند پیش از تحلیف رئیس جمهور جدید ایران نتیجه ی عکس و غیرمسئولانه ای داشته باشد. در ادامه این نامه آمده بود: راه حل دیپلماتیک همچنان بهترین ابزار ممکن برای حصول اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای است و کنگره نباید فرصتی بالقوه برای دستیابی به نتیجه در خصوص ایران را از دست دهد. تصویب تحریم های جدید در بدترین زمان صورت می گیرد. حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ایران که از بهبود روابط با غرب سخن گفته دو هفته دیگر پست ریاست جمهوری را تحویل می گیرد.این نمایندگان همچنین خواستار تغییر لحن آمریکا در قبال ایران شده اند.
امضاء کنندگان نامه تاکید کرده‌ بودند  لایحه تحریم‌های جدید قبل از آنکه رئیس جمهور ایران تصدی امور را به دست بگیرد غیرسازنده و غیرمسئولانه است و راه حل دیپلماتیک بهترین گزینه برای تضمین صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران است.
این نمایندگان علاوه بر تعویق لایحه خواستار آن شده بودند تا بخشی از این لایحه را نیز در آخرین لحظات تغییر دهند:« در لایحه HR850 محدودیت‌های زیادی برای رئیس جمهور برای انصراف از تحریم ها در صورت توافق با ایران آورده شده است. درخواست داریم در لایحه به رئیس جمهور اختیارات کامل برای تضعیف یا حذف تحریم ها داده شود.»
تریتا پارسی، رئیس شورای ملی ایرانی آمریکایی در این باره گفته بود:«سوال این است که چرا طرفداران لایحه تاکید دارند اکنون رای‌گیری کنند؟ من واقعا مشکوک شده ام که آنها قصد دارند این فرصت به وجود آمده برای گفتگو را از بین ببرند.»
مسئله تحریم‌ها موجب افزایش شکاف بین کنگره و کاخ سفید شده است. در یک طرف اوباما و دولت او برخی تحریم ها را اخیرا کاهش داده اند و به دنبال رسیدن به تفاهمی با دولت حسن روحانی، رئیس جمهور میانه رو ایران در مذاکرات آتی هسته‌ای هستند؛ درسوی دیگر مجلس نمایندگان آمریکا است که با اکثریت جمهوری خواه به دنبال اعمال تحریم های شدیدتر بر صاردات نفت ایران است.
در هفته های اخیر به طرز بی سابقه ای بیش از یک سوم  نمایندگان کنگره در نامه ای به اوباما خواستار اتخاذ رویکرد دیپلماتیک در رابطه با دولت جدید ایران شدند.  پیشتر نیز 29 مقام سابق آمریکا خواستار استفاده از فرصت به دست آمده برای حل و فصل مسالمت آمیز برنامه هسته ای ایران شده بودند.


https://shoma-weekly.ir/zRMNNg