سیاسی

تقلیل صادرات فرش به یک ششم مطابق سیاست اقتصاد منهای نفت نیست

سالهاست می خواهیم وابستگی خود را به فرش دستبافت بیشتر کنیم ، لذا اگر توجه مسولان بر این باشد که منهای نفت هم صادرات فرش را توسعه بدهند یقیقنا قدرت بالقوه ما در این حوزه بالاست ونه تنها فرش بلکه در صنایع دستی هم می توان صادرات را افزایش داد
عضو هیات نظارت حزب موتلفه اسلامی گفت: هرزمان که قیمت نفت کاهش می یابد صادرات فرش دستباف را یاد می کنیم.

رییس اتحادیه صادرکنندگان و تولید کنندگان فرش دستباف ایران افزود : متاسفانه سیاست ما باعث شده ما همچنان به صورت تک محصولی باقی بمانیم وهر موقع که قیمت نفت کاهش پیدا می کند وبه مشکل برمی خوریم مسوولان به فکر صادرات فرش دستباف و محصولات غیر نفتی می افتند .

احمد کریمی اصفهانی در گفتگو با مهام نیوز تصریح کرد: سالهاست می خواهیم وابستگی خود را به فرش دستبافت بیشتر کنیم ، لذا اگر توجه مسولان بر این باشد که منهای نفت هم صادرات فرش را توسعه بدهند یقیقنا قدرت بالقوه ما در این حوزه بالاست ونه تنها فرش بلکه در صنایع دستی هم می توان صادرات را افزایش داد.

وی تاکید کرد : متاسفانه این چند ساله با افت خیزهای فراوان صادرات فرش دستباف روبرو بودیم، ما در سال 74 نزدیک به یک میلیارد و 740 میلیون دلار صادرات فرش داشتیم در حالی که امروز این رقم به 280 تا سیصد میلیون دلار رسیده است .

کریمی درباره اینکه کل حجم صادرات فرش دستباف در دنیا چقدرمی تواند باشد وما دراین بازار چه قدر می توانیم سهم داشته باشیم ، گفت: فرش دستباف با کالاهای دیگر متفاوت است و اینطور نیست که بعد از مصرف نتوان از آن استفاده کرد . فرش دستباف ایرانی به صورت نو ودست دوم هم می توان صادر کرد ، منتها به این شرط که در نگهداری آن آموزش کافی داده شود ،در این صورت این کالا صدرصد صادراتی است.

وی درخصوص اینکه چه قدرمی توانیم در این حوزه اشتغالزایی ایجاد کنیم و اینکه چرا تا کنون میسر نشده ، گفت : اگرما میان این 70 میلیون جمعیت کشورمان فرهنگ سازی کنیم وبه استفاده از فرش دستباف ایرانی را در بین مردم ترویج نماییم می توانیم حداقل 20 میلیون متر فرش تولید وبه 7 میلیارد نفر از جمعیت جهان صادر کنیم.

کریمی درباره اینکه چرا ما بازارها را در حوزه صادرات فرش دستباف از دست داده ایم ، گفت:متاسفانه هر وقت در زمینه ارز و مسایل مختلف با مشکل مواجه می شویم به فکر افزایش صارات فرش دستباف ایران می افتیم درحالی که فرش یک کالایی است که نزدیک به 80 درصد آن اشتغال زا است و در زمینه ارزآوری از جایگاه ویژه ای برخوردار است . ما می توانیم برای 2 تا 3 میلیون نفر از راه بافندگی فرش دستباف ایجاد اشتغال کنیم و این رقم قابل ملاحظه ای است.

وی افزود : فرش دستباف ایران هنوز رتبه اول دنیا را دارد اما به دلیل تبلیغات محدود آن در بسیاری از کشورها از فرش دستباف ایرانی خبری نیست ، یعنی به درستی معرفی نشده ایم .

وی تصریح کرد : رقبای ما رقبای قابل حسابی نیستند فرش دستباف سکه اش به نام ایران خورده است .

وی درخصوص اینکه افزایش صادرات گلیم و جاجیم نمی تواند نشانه تغییر سلیقه در بازارهای خارجی باشد، گفت: آنچه مهم است یافتن بازارهای جدید است ، درحال حاضر چین یکی از بهترین مصرف کننده های فرش دستباف ایران است ولی ما هنوز سهم کمی از بازار را به خود اختصاص داده ایم.

وی تاکید کرد : ما با تبلیغات بیشتر در این حوزه می توانیم اشتغالزایی که هم اکنون یکی از معضلات جامعه است را مرتفع کنیم ، تشویق صادرکنندگان فرش دستباف دو سال است که تاخیر داشته دولت باید به وعده های خود مبنی بر تشویق از فعالان این حوزه عمل کند.

وی درباره این موضوع که آیا برای حمایت از بافنده ها و بیمه آنان کاری شده است، گفت: سال های قبل 5/1 درصد از فروش حاصل از صادرات فرش دستباف را از صادرکننده های فرش برای بیمه کردن فرش باف ها از آنها دریافت می کردند اما دو سال است مجلس تصویب کرده حق ندارند این هزینه را ازصادرکنندگان بگیرند .

https://shoma-weekly.ir/HxtrfS