سیاسی

تقدس‌گرایی رمز عملیات حذف روحانیت از صحنه سیاسی کشور است

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گرفتارشدن به مسائلی همچون ملاحظه کاری را برای تداوم انقلاب و حوزه مضر توصیف کرد و گفت: دشمن تلاش می‌کند به اسم تقدس‌گرایی، روحانیت را کنار بزند.
حجتالاسلام محمد خرسند امام جمعه کازرون در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «رسا»، انقلاب اسلامی ایران را محصول تفکر انقلابی در حوزههای علمیه دانست و گفت: عوامل محدثه، عوامل مبقیه انقلاب هم هست؛ حوزه و روحانیت مبدأ خیزش مردم بوده است و حفظ و تداوم انقلاب هم با تداوم روحانیت و حوزه انجام میشود.

امام جمعه کازرون تصریح کرد: حوزه و روحانیتی که انقلابی باشد میتواند انقلاب را حفظ کند، روحانیت و حوزه نباید درگیر ملاحظهکاری و مسائل دیپلماتیک شود؛ رهبر معظم انقلاب هم فرمودند «من دیپلمات نیستم بلکه انقلابی هستم» امام هم انقلابی بود وگرنه نمیتوانست این انقلاب را به ثمر برساند.

حجتالاسلام خرسند ابراز داشت: دشمن تلاش میکند که روحانیت را نسبت به مسائل انقلاب سست کند و به اسم تقدسگرایی، روحانیت را از صحنههای مدیریت کشور کنار بزند و به مرور کسانی سر کار بیایند که بتوانند اهداف دشمنان را محقق کنند.

وی گفت: این تأکید رهبر معظم انقلاب برای حراست از روحیه انقلابی حوزویان نشان از دوراندیشی و شناخت ایشان نسبت به مسائل کشور و انقلاب و اهمیت نقش حوزههای علمیه در استمرار انقلاب اسلامی است؛ اگر حوزههای ما روحیه انقلابی خود را از دست بدهند، اساتید و طلاب ما از مسیر اصلی انقلاب خارج خواهند شد.

امام جمعه کازرون تصریح کرد: اگر حوزههای علمیه انقلابی نباشند، غیر از انقلاب به خود حوزهها هم لطمه میخورد چون اداره حوزههای علمیه امروز نیز روحیه جهادی و انقلابی لازم دارد؛ مدیریت حوزههای علمیه امروز با پنجاه سال پیش متفاوت است، نیازهای امروز جامعه و پاسخهای حوزههای علمیه اقتضا میکند که حوزه روحیه انقلابی داشته باشد.

حجت الاسلام خرسند حوزههای علمیه را شامل تمامی مراکز زیر مجموعهاش توصیف کرد و گفت: این مراکز و مؤسسات باید هشدار رهبری را جدی بگیرند؛ کار گروهها و نشستهایی برای این کار برگزار شود، ریشهیابی شود که چه عواملی میتواند روحیه انقلابی را در حوزهها تقویت کند و چه مواضعی میتواند روحیه محافظهکارانه را تقویت کند.

وی ادامه داد: مدیریت حوزهها و شورای عالی مدیریت حوزه باید در این زمینه سرمایهگذاری کند، از نیروهای انقلابی با سواد حوزه باید استفاده کنند؛ مدیریت مراکز حوزوی، تحقیقاتی و تخصصی باید به افرادی جوان، با روحیه انقلابی که از علمیت خوبی برخوردار هستند سپرده شود.

امام جمعه کازرون با اشاره به ریشهیابی تضعیف یا تقویت روحیه انقلابی در بین طلاب گفت: باید مشخص شود که طلاب چه کارهایی را انجام دهند و چه کارهایی را انجام ندهند؛ مراقبت شود که طلاب به واسطه ورود به مسائل سیاسی مانند انتخابات انسجام خود را از دست ندهند.

حجت الاسلام خرسند تصریح کرد: در انتخابات اخیر شاهد آن بودیم که شیطنتهایی در انتخابات خبرگان از سوی دشمنان خارجی و فریبخوردگان داخلی آنها انجام شد تا فضای حوزه را که همیشه دارای اختلافات طبیعی اجتهادی است، به فضای دو قطبی دارای اختلافات عمیق بدل کنند و حوزویان را در جناحبندیهای سیاسی قرار دهند.

وی با منع دوباره ورود مسائل سیاسی به حوزه و مدارس علمیه کشور گفت: از سخنان رهبر معظم انقلاب باید پند گرفت؛ برخی فکر میکنند که با حمایتهای زبانی و تعریف و تمجید از سخنان رهبر معظم انقلاب ایشان را تأیید کرده و حمایت میکنند؛ در حالی که حمایت از ایشان باید با کاربردیکردن فرمایشات و مطالبات ایشان در عرصههای مختلف اجتماع از جمله حوزه شکل گیرد.

امام جمعه کازرون در ادامه گفت: سخنان رهبر معظم انقلاب باید کاربردی شود و راههای کاربردیشدن آن با صدور فراخوان و برگزاری همایش در نشستهای علمی مورد بررسی قرار گیرد؛ اجراییکردن این سخنان باید با برنامهریزی دقیق، کوتاه، میان و بلندمدت در دستور کار قرار گیرد.

همچنین حجتالاسلام محمد خرسند در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی «نما»، در خصوص چگونگی عمل مسئولین و مردم به شعار سال 94 گفت: با توجه به شرایطی که کشور در آن قرار داشت و دو موضوع مهم مذاکرات هستهای و انتخابات را پیش رو داشتیم، عبور موفقیتآمیز از این عرصهها، در فضای همدلی و همزبانی مردم و دولتمردان میسر میشد؛ لذا این نامگذاری از روی حکمت و با حساب و کتاب صورت گرفت.

وی افزود: آنجایی که حضور مردم در صحنهها ضرورت پیدا کرده است، مردم اجابت کردهاند و همدلی و همزبانی خودشان را با نظام اسلامی و دولتمردان نشان دادهاند و در این رابطه مردم کم نگذاشتهاند. در عرصههای مختلفی چون راهپیمایی 22 بهمن و روز قدس و آزمون مهم انتخابات با مشارکت بالای 60 درصدی خودشان نشان دادند که پای نظام اسلامی ایستادهاند و تقویت نظام جمهوری اسلامی را یک وظیفه و تکلیف برای خودشان میدانند؛ اما اینکه مسئولین هم توانسته باشند به اندازه مردم در این زمینه موفق باشند و همت به خرج داده باشند، به نظر من چنین نبوده است.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه ما انتظار داشتیم در این فضای همدلی و همزبانی، امسال مشکلات کشور از جمله تورم، اشتغال و رکود به نتایج قابل لمسی برسد و به اقتصاد مقاومتی توجه ویژهای صورت بگیرد، اظهار داشت: متأسفانه این امر محقق نشد و باید همت بشتری از سوی مسئولین میدیدیم. متأسفانه برخی مسئولین این شعار را خیلی جدی نگرفتند؛ همچنان که نامگذاریهای سالهای قبل نیز چنین بود و بیشتر به صورت شعاری با آنها برخورد شد.

خرسند در خصوص نقدپذیری دولت در سال همدلی و همزبانی با ملت بیان کرد: لحن آقای رئیسجمهور حاکی از استقبال ایشان از نقد نیست؛ معمولا ایشان خیلی زود عصبانی میشوند و بعضا جملات و کلمات نامناسب به کار میبرند و برخی مواقع، منتقدین را تند و افراطی مینامند و حتی حواله به جهنم میدهند. خب این نشان میدهد که دولت خیلی رویِ بازی به نقادی نشان نمیدهد. البته دولت، دستگاههای گوناگونی را شامل میشود و برخی مسئولین با متانت و حوصله بیشتر و برخی دیگر با کم حوصلگی و عصبانیت با نقد برخورد میکنند، اما آن چیزی که بهعنوان پیشانی دولت شناخته میشود؛ شخص ریاست محترم جمهوری است که معمولا با عصبانیت و عتاب برخورد میکنند که این یکی از نقاط ضعف دولت است. حالا شاید برخی از انتقادات نسبتبه دولت هم تند و غیرمنصفانه بوده باشد؛ اما این دلیل نمیشود ما بخواهیم با تندی و عصبانیت برخورد بکنیم.

وی با بیان اینکه پس از گذشت دو سال و نیم از روی کارآمدن، اکنون دولت در مرحلهای قرار دارد که باید پاسخگوی عملکرد خود در حوزههای مختلف و وعدههایی که به مردم داده شده باشد، تصریح کرد: این پاسخگویی را به نحو مطلوب نمیبینیم و هنوز بعضی از اظهارات گویا از موضع تبلیغات انتخاباتی بیان میشود تا پاسخگویی به برخی عملکرد. دولت الان در مقام رقابتهای انتخاباتی نیست؛ بلکه باید در مقام پاسخگویی باشد.

https://shoma-weekly.ir/rk10Cs