بین الملل

تقابل فیل‌ها و الاغ‌ها در پرونده هسته ای ایران

حالا که سنا به عنوان مجلس بالا دستی فعلا در اختیار دموکرات ها است و سناتورهای دموکرات کم و بیش از نظرات اوباما پیروی می‌کنند، کاخ سفید درصدد است تا پیش از به سر آمدن مهلت تعیین شده و همچنین تا زمانی که ترکیب سنا همین ترکیب فعلی است توافق هسته‌ای با ایران را به سرانجام برساند.
امیر صابری- فیلهای آمریکایی توانستند با تسخیر کرسیهای لازم، کنترل سنای آمریکا را نیز به دست گیرند تا بدین ترتیب طی دو سال آتی قوه مجریه آمریکا در اختیار دموکراتها باشد و قوه قانونگذاری در اختیار جمهوریخواهان قرار گیرد.

این اولین بار از سال ۲۰۰۶ است که جمهوریخواهان کنترل هر دو مجلس نمایندگان و سنا را به دست میگیرند. تمام روسای جمهوری آمریکا پس از رونالد ریگان، در حالی کاخ سفید را ترک کردند که حزب رقیب، اکثریت کرسیها را در کنگره در اختیار داشت.

عدم قابلیت دموکراتها در مهار ناراحتی عمیق مردم از کاخ سفید به دلیل خشم و سرخوردگی آمریکاییها از سیاستهای اوباما باعث شده بود تا از هفتهها پیش تمام گمانه زنیها و نظرسنجیهای معتبر، پیروزی جمهوری خواهان را توقع داشته باشند.

دموکراتهای دلسرد از نتایج انتخابات، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا را مقصر مستقیم این باخت میدانند. به زعم آنها، رای دهندگان آمریکایی معتقد بودند کشور در مسیر اشتباهی در حرکت است و نیمی از آنها نیز از عملکرد اوباما ابراز نارضایتی کردهاند.

انتخاباتی که انجام شد از آن جهت برای بسیاری از مسائل مطرح در جهان دارای اهمیت است که سرنوشت بسیاری از بحثها به نتایج آن گره خورده بود.

موضوع مهم موضوع مذاکرات هستهای با ایران و مهلت تعیین شده تا تاریخ ۲۴ نوامبر برای رسیدن به توافق جامع هستهای یکی از آن موارد مهمی بود که از سوی تندروهای داخل آمریکا و صهیونیستها دنبال میشد.

فردای اعلام رسمی نتایج انتخابات پایگاه خبری «لوبلاگ» در گزارش اختصاصی خود افشا کرده بود یک لابی اسرائیلی نزدیک یک میلیون دلار برای تبلیغات انتخاباتی «کاتن» هزینه کرده است. کاتن از نمایندگان بسیار تندرو حامی تحریمهای ایران است که در سال ۲۰۱۳ با پیشنهاد اضافه کردن یک متمم قانونی به لایحه تحریمهای ایران خواستار محکومیتهای سنگین تا ۲۰ سال حبس برای خویشاوندان درجه سوم ناقضان تحریمهای ایران شده بود.

با پیروزی جمهوری خواهان در بحث مسائل سیاست خارجی آمریکا، این اسرائیل و لابیهای آن هستند که به واسطه تندرو بودن نمایندگان جمهوری خواه دارای مشابهتهای فکری بیشتری با یکدیگر هستند.

حالا که سنا به عنوان مجلس بالا دستی فعلا در اختیار دموکرات ها است و سناتورهای دموکرات کم و بیش از نظرات اوباما پیروی میکنند، کاخ سفید درصدد است تا پیش از به سر آمدن مهلت تعیین شده و همچنین تا زمانی که ترکیب سنا همین ترکیب فعلی است توافق هستهای با ایران را به سرانجام برساند.

البته جدای اینکه اوباما میتواند تا تغییرات نهایی در سنا بر روی نمایندگان سنا حساب کند، توجه به این نکته مهم است که قدرت اجرایی وی در کاخ سفید میتواند تا حدی تحریمها را در قبال ایران تا مدتها در تعلیق نگه دارد و نیازی به اجازه کنگره و سنا نخواهد داشت.

ضمن آنکه وی میتواند در توافق هستهای دولت وی با ایران، تحریمهای سازمان ملل علیه تهران را لغو کند بدون آنکه خود را موظف به پاسخگویی به مجلس نمایندگان بداند. چرا که ۵ عضو دائم شورای امنیت از اعضای اصلی ۱+۵ هستند و اگر چنین چیزی اتفاق بیفتد کنگره منزوی خواهد شد.

اما عکس آن نیز میتواند رخ دهد، اینکه توافقی میان دوطرف انجام نشود و آن موقع است که کنگره آمریکا میتواند روند تحریمها را تشدید کرده و سنا نیز رئیس جمهوری را برای انجام دقیق آن تحت فشار بگذارد.

دقیقا دو سال تا نوامبر ۲۰۱۶ وقت باقی مانده است و از همین امروز برنامههای جمهوری خواهان برای تصاحب ریاست جمهوری آغاز خواهد شد.

https://shoma-weekly.ir/7lkPvh