سیاسی

تفریح در اسلام هدفمند است

تفاوت دیدگاه اسلام نسبت به تفریح و نشاط و شادی در مقایسه با سایر مکاتب در این باشد که در اسلام علاوه بر اینکه شادی و نشاط به عنوان بحثی که یک استفاده روحی از آن مطرح می‌شود شادی و نشاط به عنوان یک محرّک برای کار و انجام فعالیت و وظایف لحاظ می‌شود.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، نشست الگوی «تفریح سالم در اسلام» امروز (چهارشنبه 23 تیرماه) با همکاری سازمان بسیج طلاب و روحانیون در خبرگزاری فارس برگزار شد.

در این نشست لاله افتخاری رئیس شورای مشورتی سازمان بسیج طلاب و روحانیون، معصومه سادات صادقی مدیر حوزه علمیه الزهرا(س)، نسرین کاظمی مقدم مدیر حوزه علمیه کریمه اهل بیت(ع) و دمیرچی مسئول امور خواهران بسیج طلاب و روحانیون و برخی از دیگر کارشناسان حوزوی حضور داشتند.

لاله افتخاری عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در ابتدا اظهار داشت: خداوند در آیات قرآن با بیان عبارت «قل سیروا فی‌الارض» از انسان‌ها دعوت می‌کند که بروید و در زمین گردش کنید و در یک جا محدود نشوید و در واقع از ویژگی اولیای الهی این است که حزن ندارند و شهدا هم به واسطه آنچه خداوند به آنها عطا کرده است خوشحال هستند؛ «فَرِحینَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِن فَضلِهِ».

وی تصریح کرد: ما شادی را در اسلام، ممنوع نمی‌دانیم و در سیره بزرگان است که یک برنامه گشت و گذار ولی هدفمند با دوستانی که بتوانند هم‌افزایی داشته باشند، داشته باشیم.

در بخش دیگری از این نشست،‌کاظمی عنوان کرد: اساس تفریح کردن، هم محرّک است هم تجدید قوا. خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: اگر چشم‌هایت خسته شد به سبزه نگاه کن، اگروحت خسته شد به فضای آزاد برو، اگر بدنت کوفته است آن را به آب بزن.

وی تصریح کرد: بحث شنا، تیراندازی، اسب‌سواری و کوه‌نوردی به خوبی در آیات و روایات به آنها توصیه شده است و ما باید برای الگویسازی تفریح سالم در جامعه اسلامی‌مان یک بسته عملیاتی داشته باشیم.

صادقی مدیر حوزه علمیه الزهرا(س) در خصوص ضرورت پرداختن به مسئله شادی و نشاط در زندگی و اینکه آیا اسلام به این موضوع پرداخته است یا خیر، گفت: با بررسی آیات و روایات معصومان و سخن‌ بزرگان به این نتیجه می‌رسیم که داشتن نشاط و شادی و تفریح از ضروریات و از مسائل اساسی زندگی است.

وی اظهار داشت: شاید تفاوت دیدگاه اسلام نسبت به تفریح و نشاط و شادی در مقایسه با سایر مکاتب در این باشد که در اسلام علاوه بر اینکه شادی و نشاط به عنوان بحثی که یک استفاده روحی از آن مطرح می‌شود شادی و نشاط به عنوان یک محرّک برای کار و انجام فعالیت و وظایف لحاظ می‌شود.

این کارشناس حوزوی خاطرنشان کرد: در قرآن کریم لفظ شادی 25 مرتبه با واژه‌‌های، فرحین، فرح، تفرحون، فرحون به کار رفته است در باب روایات، بابی به عنوان «ادخال السرور»، داریم که عنوان می‌کند چگونه می‌توانید سرور و شادی را در میان خودتان، خانواده و در میان جامعه گسترش دهید.

وی ادامه داد: حدیثی از پیامبر اکرم (ص) داریم که می‌فرماید «ان فی الجنه داراً یقال له دارالفرح» بهشت، خانه‌ای دارد که اسم این خانه «دار الفرح» است چه کسانی وارد این خانه می‌شوند «لا یدخلها الامن فرح الصبیان» که کودکان را شاد کنند و در جای دیگر آمده است کسانی وارد این خانه می‌شوند که به ایتام کمک می‌کنند
https://shoma-weekly.ir/Q841rq