بین الملل

تغییر لحن تنش آمیز آمریکا

با گذشت نزدیک به شش ماه از آغاز به کار دولت، تغییر لحن آمریکایی‌ها روز به روز واضح‌تر می‌گردد، چرا که طی 5 ‌ماه از آغاز دولت یازدهم که با شعار تعامل با دنیا بر سرکار آمد و اتفاقا مورد توجه طرف‌های غربی نیز قرار گرفت، بار‌ها از طرف مقامات آمریکایی به ویژه اوباما و جان کری تهدید تحریم و حمله نظامی شده است.

کارنامه دولت آمریکا در چند سال اخیر پس از پیروزی انقلاب در قبلا کشورمان، کارنامهای تاریک مملو از بیاعتمادی ایران نسبت به سیاستهای واشنگتن است که این بیاعتمادی بارها به مرحله اثبات رسیده است. این فضای بیاعتمادی نسبت به آمریکاییها در فضای داخلی ایران بیشتر و ملموستر شده است.

با گذشت نزدیک به شش ماه از آغاز به کار دولت، تغییر لحن آمریکاییها روز به روز واضحتر میگردد، چرا که طی 5 ماه از آغاز دولت یازدهم که با شعار تعامل با دنیا بر سرکار آمد و اتفاقا مورد توجه طرفهای غربی نیز قرار گرفت، بارها از طرف مقامات آمریکایی به ویژه اوباما و جان کری تهدید تحریم و حمله نظامی شده است.

به عنوان مثال، پس از توافق بر سر نحوه و زمان اجرایی شدن توافق ژنو با وجود تمامی امتیازاتی که ایران برای اعتماد سازی به طرف غربی داد، اکنون تغییر لحن و مواضع آمریکاییها به وضوح قابل رویت است.

هرچند طرح ایران و متن مذاکرات منتشر نشده و محرمانه مانده است ولی به نظر میرسد که به هر حال مسئله تحریمها یکی از مسائلی است که در مذکرات مطرح شده است.

بر اساس توافق نامهای که ایران با کشورهای ۱+۵ در ژنو داشتند، اعمال هر گونه تحریم جدید علیه ایران باید متوقف شود و اعمال تحریمهای جدید آمریکا علیه شرکتهای ایرانی کاملا بر خلاف این توافق نامه است.

در روزهای آغازین توافق ژنو، دنیا امیدوار بود با اجرای این توافق آمریکا تا حدی از سیاستهای خصمانه خود فاصله میگیرد، اما تندروهای آمریکایی مدعی بودند، تک صدایی از سوی ایران وجود ندارد. از این رو برخی سناتورها در کنگره آمریکا آغاز به تهدیدهای اقتصادی ایران کردند. از سوی دیگر، دولت اوباما به شدت در تلاش برای بازداشتن کنگره از تصویب تحریمهای جدید علیه ایران بود و معتقد بود وضع تحریمهای جدید تنها در صورت شکست مذاکرات هستهای و یا خودداری ایران از عمل به تعهدات خود از یک سال دیگر وضع و به اجرا گذاشته شوند.

اینطور به نظر میرسید که به زعم آنها تصویب تحریمهای جدید موجب عصبانیت ایران میشود و این فشارها بر خلاف روح مذاکرات و یا چیزی شبیه آن است.

اما اخیرا، وضع تحریمهای جدید از سوی دولت اوباما کلید خورده و تاکنون دوبار توسط وزارت خزانه داری و بازرگانی آمریکا به صورت مستقیم شرکتهای ایرانی مورد تحریم امریکا قرار گرفتهاند. اگرچه دولت آمریکا مدعی شد که اعمال این تحریمهای جدید علیه ایران منافاتی با توافق ژنو نداشته و نخواهد داشت، اما در عین حال، وندی شرمن، سرپرست مذاکره کنندگان آمریکایی در موضوع هستهای ایران، تاکید کرد کنگره میتواند بدون به کار بردن کلمه هستهای تحریمهای جدیدی را علیه این کشور وضع کند.

شرمن افزود: تنها تعهدی که ما در این توافق دادهایم این است که تحریم جدیدی در ارتباط با پرونده هستهای وضع نکنیم.

اخیرا نیز، مقامات آمریکایی با توجه به استقبال گسترده شرکتهای غربی از سرمایه گذاری در ایران دست به کار شده و با تهدید آنها و مقامات سیاسی کشورشان درباره سرمایه گذاری تجاری در ایران هشدار دادهاند.

اگرچه دلیل عصبانیت آنها تا حد زیادی مشخص است؛ ترک خوردن ساختمان تحریمها و تلاش هیئتهای تجاری برای ورود و سرمایه گذاری به منظورعادی سازی روابط تجاری ایران و غرب. اگرچه واشنگتن تلاش داشته که رفع تحریمها علیه ایران محدود و هدفدار باشد اما اعزام هیئتهای تجاری خارجی به ایران، از جمله هیئت تجاری فرانسوی و سفر آینده هیئت آلمانی نشانه شکست تلاش آنان است.

اما این اظهارات پس از توافق ژنو صرفا مربوط به تحریم اقتصادی نبوده و این روزها تندترین انتقادات را به ایران وارد میکنند. از قرار گرفتن دوباره تمام گزینهها بر روی میز گرفته تا صحبت در مورد مسائل دفاعی ایران و لزوم گفتگو درباره محدود کردن توان موشکی ایران.

اگرچه در واکنش به تهدیدهای و تغییر لحن غربیها طی ماههای گذشته، سخنرانی حسن روحانی در مراسم ۲۲ بهمن امسال را میتوان پاسخ به این اظهارات تلقی کرد.

او در این سخنرانی تهدید علیه ایران را بیارزش و کودکانه توصیف و گفت: اگر کسانی در توهم هستند بر روی میز ایران تهدیدی علیه ایران وجود دارد. من به صراحت به آنها میگویم که نیاز به عینک جدید دارند و بر روی هیچ میزی در جهان تهدید نظامی علیه ملت ایران وجود ندارد.

در آستانه آغاز نشستهای مقدماتی برای توافق نهایی برنامه هستهای کشورمان با توجه به مذاکرت صورت گرفته در ژنو طرف غربی باید بداند ایران، همانگونه که رهبر انقلاب در سخنان اخیر خود فرمودند: «اظهارنظرهای بیادبانه مقامات آمریکایی برای همه، مایه عبرت است و ملت ایران باید مذاکرات اخیر و صحبتهای آمریکاییها را با دقت نظارهگر باشد» این اظهارات را زیر نظر داشته و بایستی با تغییر رویکرد خود به مذاکرات نهایی وارد شوند.

مذاکراتی بیتردید سخت و دشوار که با تغییر لحن آمریکا باید دید چه تاثیری در روند مذاکرات نهایی خواهد داشت.

https://shoma-weekly.ir/fgjzmt