بین الملل

تغییر رنگ بان کی مون؛ قطعه ای از پازل دشمنی امریکا علیه ایران

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در گزارشی درباره اثر تحریمهای وضع شده علیه ایران آورده است که تنها اثر این تحریم ها آسیب به زندگی مردم عادی بوده است.
بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در گزارشی درباره اثر تحریمهای وضع شده علیه ایران آورده است که تنها اثر این تحریم ها آسیب به زندگی مردم عادی بوده است.
بان کی مون همچنین گفته که تحریم ها اثر چشمگیری بر زندگی مردم داشته و عملیات بشردوستانه را در ایران با مشکل روبرو کرده است.
وی افزایش تورم، رشد قیمت کالاها و بالارفتن نرخ بیکاری را از جمله اثرات تحریم ها بر ایران دانسته است.
در ادامه دبیرکل سازمان ملل دلیل اصلی وضع تحریم ها را جدی نبودن ایران در حل مساله هسته ای ذکر کرده است.
مساله ای که با واکنش نماینده کشورمان در نشست کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد روبرو بود.
نماینده کشورمان به این گزارش انتقاد کرده و گفته: در این گزارش که کاملا سیاسی و مغرضانه نوشته شده، نقطه نظرات و پاسخ های ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی منعکس نشده است.
در حالی که تحریم های وضع شده علیه ایران مربوط به پرونده هسته ای نیست و این تحریم ها از گذشته یعنی از زمان انقلاب اسلامی در ایران وجود داشته است.
نکته قابل توجه درگزارش های بان کی مون این است که وی مهرماه گذشته در گزارشی که در تاریخ 22 آگوست خطاب به 193 کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل نوشت یادآور شده بود: به نظر می‌رسد تحریم‌ها کمک‌های انسانی در ایران را هم تحت تأثیر قرار می‌دهند.

وی گفته بود که حتی کشورهایی که مجوزهای ضروری برای واردات غذا و دارو دریافت کرده‌اند نیز برای پیدا کردن بانکی در یک کشور سوم، جهت انجام مبادلات بانکی خود با مشکل مواجه هستند.

دبیر کل سازمان ملل خاطرنشان کرده بود که بعضی از شرکت‌های دارویی صادرات دارو به ایران را به خاطر مشکلات انتقال وجه قطع کرده‌اند که این امر به کمبود داروهای لازم برای مداوای بیماری‌هایی نظیر سرطان، بیماری‌های قلبی و تنفسی و ام‌اس منجر شده است.
انتقادات بان کی مون از تحریمهای کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی در مهرماه گذشته در حالی مطرح شده بود که کشورهای اروپایی رایزنی هایی را برای تشدید تحریمها علیه ایران که شامل بخش صنعت، انرژی، بانک و حتی گاز می شود آغاز کرده بودند.
این در حالی است که همزمان با ارائه چنین گزارش مغرضانه ای تنها یک ماه پس از طرح انتقادات بان کی مون از تحریم ها علیه ایران، اخباری از تلاش ایالات متحده برای وضع تحریم های جدید علیه کشورمان منتشر شده است.
تحریم هایی که هدف اصلی آن صرف نظر کردن ایران از حق مسلم هسته ای و تعلیق غنی سازی 20 درصد است.
نمایندگان کنگره امریکا که به خوبی از انجام دور جدید مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 با خبرند قصد دارند با چنین اقداماتی مقامات کشورمان را از مواضع ملی گرایانه خود عقب کشیده و وادار به پذیرش خواسته های امریکا و هم پیمانان غربی اش کنند.
مسئله ای که در این میان و در آستانه تصمیم ایالات متحده برای اعمال تحریم های جدید جالب توجه می نماید موضع گیری متناقض بان کی مون است.
بان کی مون که یک ماه پیش برای اولین بار علیه اعمال تحریم برضد جمهوری اسلامی موضع گیری کرده بود با این گزارش جدید هرگونه شک و شبهه درباره میزان صداقت بیان و اندیشه اش درباره جمهوری اسلامی را برطرف کرد.
بررسی عملکرد چند سال گذشته دبیرکل سازمان ملل نسبت به قدرت های بزرگ نشان می دهد که موضع وی همیشه نسبت به آنها جانبدارانه بوده است؛ کمااینکه بان کی مون طی این سال ها هیچگاه در برابر تهدیدات روزانه سران رژیم صهیونیستی علیه ایران هیچ واکنشی نشان نداده یا دربرابر تحریم های غرب علیه کشورمان موضع سکوت اختیار کرده است.
با کنار هم قراردادن مواضع چندگانه آقای دبیرکل مشخص می شود که بان کی مون همچنان وامدار کشورهای استعماری بوده و هر زمان بنا به مصلحتی قطعه ای از پازلی را تکمیل می کند که دشمنان جمهوری اسلامی طراحی کرده اند.
مدتی پیش که بان کی مون تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران را محکوم کرد برخی ناظران سیاسی باور داشتند که این اقدام نه تنها تلاشی در جهت رفع مشکل مردم ایران نیست بلکه برنامه ای است برای عملیات روانی جدیدی که از سوی غرب برای موثر جلوه دادن تحریم ها علیه ملت ایران برنامه ریزی شده است.
و اکنون اظهارات و گزارش اخیر دبیرکل درستی این تحلیل ها را آشکار کرد؛ تحلیلی که معتقد است آمریکا و هم پیمانانش قصدی جز متوقف کردن برنامه هسته ای ایران ندارند و سعی می کنند با اعمال فشار بر مردم، آنان را از حقوق حقه خود محروم سازند.

https://shoma-weekly.ir/VREbDm