سیاسی

تعلیق غنی‌سازی 20درصد تنها در صورت لغو تحریم‌ها صحیح است

تا الان به نظر نمی رسد آنچه را که آنها مطرح کردند هم وزنی داشته باشد. به هیچ وجه هم وزن نیست که همین مقدار اجازه کاهش فعالیت‌های آب سنگین را بدهیم یا تعلق 20 درصد مازاد بر نیاز را تقبل کنیم اما آنها بخواهند فقط بخش جزئی یعنی 5 درصد تحریم‌ها را لغو کنند این نه تنها هم وزن نیست بلکه به نظر می‌رسد توهین به ملت ایران است.

اشاره: سومین دور از مذاکرات جمهوری اسلامی و گروه 5+1 در دولت جدید در شهر ژنو برگزار شد. دیپلمات‌های کشورمان در این دور از مذاکرات با استراتژی نرمش قهرمانانه و تاکید بر اصول و حقوق مسلم هسته‌ای جمهوری اسلامی وارد این دور از مذاکرات شدند. آنچه در پی می‌آید گفتگوی آدینه تهران با حمیدرضا ترقی معاون امور بین الملل حزب موتلفه اسلامی در خصوص ارزیابی نتایج این گفتگوها است که از نظرتان می‌گذرد.

ارزیابی شما از روند و چگونگی مذاکرات هسته‌ای در شهر ژنو چیست؟

مذاکرات هسته‌ای تا کنون در جهتی پیش رفته که نسبت به نتیجه آن باید فعلا سکوت کرد. اسرائیل نسبت به نتیجه روند مذاکرات ناراضی است. غرب هم به نتیجه امیداور است ولی دست از استراتژی فشار و مذاکره برنداشته است. تیم مذاکره کننده ما در حال یک مبارزه جدی دیپلماتیک است تا بتواند حقوق هسته‌ای کشور را حفظ کند و در ضمن بتواند از چالشهای پدید آمده در رابطه با مسائل اقتصادی و بین‌المللی به نحوی عبور بکنند که عزت و مصلحت کشور بر اساس یک حکمت و دور اندیشی حفظ شود. در مسیر این فرآیند ما با کارشکنی‌های صهیونیستها از طریق فرانسه روربرو هستیم و از طرفی فضایی که در عرصه بین المللی توسط امریکا و غرب بوجود آمده و به صورت رسانه‌ای دنبال می‌شود به گونه‌ای است که از روند مذاکرات جلوگیری کنند و در افکار عمومی جهان القا کنند که ایران به خاطر فشار تحریم‌ها تن به این مذاکرات داده است. در واقع آنها می‌خواهند بازی برد- بردی که ایران دنبال می‌کند را به بازی برد غرب تبدیل کنند. اما واقعیت این است که غربیها از مواضع سرسختانه قبلی خودشان در رابطه با غنی‌سازی به عنوان حق مسلم ایران عدول کرده‌اند و ناچار به پذیرش این حق از سوی ایران شدند ولی روی میزان درصد آن بحث دارند و از طرف دیگر طبیعی است که روی اینکه تولیدات و غنی سازی ایران در خاک ایران بماند و از ایران خارج نشود و تبدیل به سوخت شود که مصرف تسلیحاتی نداشته باشد ناچار شدند که این را هم بپذیرند. بنابراین غربیها از چارچوب قبلی شان در مذاکرات چند قدم به عقب رفته‌اند و از طرف دیگر به نظر می‌رسد ایران با پیشنهاداتی که داده آمادگی دارد تا بازرسی آب سنگین اراک توسط آژانس صورت بگیرد و غنی سازی اورانیوم 20 درصد را هم در حد نیازش ادامه دهد.

خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌ای چیست؟

خط قرمز ما این است که دست از غنی‌سازی برنمی‌داریم و غنی‌سازی اورانیوم در حد نیاز سوخت نیروگاه‌ها حق مسلم ماست. در مورد 20درصد هم در حد نیاز دارویی مان در کشور انجام خواهد گرفت که این هم حق مسلم ما است. علت آن هم این است که در گذشته پیشنهاداتی را که ایران برای کنسرسیوم تامین سوخت 20درصد داده بود، آنها نپذیرفتند. بنابراین این حق مسلم و خط قرمز ماست که غنی سازی همچنان در کشورمان باشد. منتها اینکه تولید در حد ضرورت را انجام بدهیم و بعد برای مدتی تعلیق کنیم تا باز نیاز به آن مشخص شود، این طبیعتا خط قرمز نخواهد بود. ولی تعلیق موقت در رابطه با 20 درصد در خصوص مقدار مازاد بر مصرف و نیاز را خط قرمز تلقی نمی کنیم از طرف دیگر انتظار ما این است که در نقطه مقابل که این گامها از طرف ایران برداشته شده آنها هم گامهای لازم را حداقل در لغو تحریم‌ها بردارند.

امکان کاهش تحریم‌ها در مذاکرات هسته‌ای وجود دارد؟

بله این حداقل چیزی است که باید مطالبه شود اگر آنها حاضر به لغو تحریم‌ها نباشد طبیعتا همین مقدار امتیاز را هم ایران نباید به آنها بدهد.

آیا این کاهش تحریم‌ها با امتیازاتی که از ایران خواسته شده هم وزنی دارد؟

تا الان به نظر نمی رسد آنچه را که آنها مطرح کردند هم وزنی داشته باشد. به هیچ وجه هم وزن نیست که همین مقدار اجازه کاهش فعالیت‌های آب سنگین را بدهیم یا تعلق 20 درصد مازاد بر نیاز را تقبل کنیم اما آنها بخواهند فقط بخش جزئی یعنی 5 درصد تحریم‌ها را لغو کنند این نه تنها هم وزن نیست بلکه به نظر می‌رسد توهین به ملت ایران است.

https://shoma-weekly.ir/inpPwR