سیاسی

تعطیلی سایت‌های هسته‌ای موجب فزون طلبی غرب است ، نه رفع تردید

حجت الاسلام محمد خرسند گفت: با تعطیلی سایت‌های هسته‌ای نه تنها غربی‌ها قانع نمی‌شوند بلکه مطالباتشان از ما فزونی می‌یابد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با «نسیم» افزود: مذاکرات باید سقف داشته باشد و به گونه ای پیش برود که فرصت سوزی در آن نباشد و مسلما اگر این شرایط ایجاد شود نتیجه مذاکرات در شرایط برد-برد قرار می‌گیرد . مذاکرات اخیر اگر منجر به نتیجه شود قطعا برای ایران مفید خواهد بود باید منتظر نتیجه آن بود.
وی خاطر نشان کرد: اگر گروه 1+5 حساب خود را از اسرائیل جدا کند می‌توان به مذاکرات خوشبین بود. اعضای گروه 1+5 در اوایل هر مذاکره‌ای خود را راضی نشان می‌دهند اما بعد در برابر فشار لابی های صهیونیست لحن خود را تغییر می‌دهند؛ این امر نشان از این دارد که در سیاستمداران غربی یک اراده مستقل وجود ندارد لذا اگر آمریکا و اروپا حساب خود را از اسرائیل جدا کنند می‌توان به آینده این مذاکرات خوشبین بود اما با دخالت اسرائیل قطعا این مذاکرات نتیجه‌ای در برنخواهد داشت.

خرسند یادآور شد: مقام معظم رهبری فرمودند که من به دستگاه دیپلماسی اعتماد دارم؛ ما نیز نباید این اعتماد را خدشه‌دار کنیم و قطعا تیم ایرانی امنیت ملی و اصول نظام را در مذاکرات مدنظر خواهند داشت. لکن تجربه به ما نشان داده است که غرب و آمریکا خیلی به قول‌های خود وفادار نبوده‌اند و این اعتماد نیز از ما سلب شده است. در هر صورت تیم مذاکره کننده باید در فرصت مناسب علت محرمانه بودن جزئیات را توجیه کنند زیرا این جزئیات از سوی غرب محرمانه نخواهد ماند پس علت بی خبر ماندن مردم باید روشن شود.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی اظهار داشت: برای به نتیجه رسیدن در موضوع هسته‌ای این اراده از قبل و در دولت‌های گذشته نیز وجود داشت لذا تاکنون ما از مذاکره فرار نکرده‌ایم و البته زیر بار حرف زور و بی منطق نیز نمی‌رویم.  حداقل خواسته ملت ایران این است که ما را در غنی سازی بومی خود در داخل خاک ایران به رسمیت بشناسند. پذیرش حق غنی‌سازی ایران به صورت رسمی و عملی در رأس مطالبات ما قرار دارد و آنها باید "ایران دارای فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای" را باور کنند و حقوق ملت را مطابق قوانین NPT بپذیرند؛ خدشه دار کردن حق داشتن فناوری هسته‌ای برای ملت ایران قابل قبول نیست.
وی افزود: غرب همیشه در رفتار و گفتار خود دچار تناقض بوده است و این عامل باعث افزایش بی اعتمادی ملت ایران از غربی‌ها شده است.  اگر ما بنابر خواسته های غرب سایت‌های هسته‌ای خود را تعطیل کنیم و جازه بازدید انها را به تمامی این سایت‌ها و همچنین مراکز غیر هسته‌ای خود مانند پارچین را بدهیم نه تنها خواسته‌های آنها را فرو نکاهیدیم بلکه مطالبتشان نسبت به خود را افزایش داده‌ایم. جمهوری اسلامی ایران هیچگاه از نظارت آژانس فرار نکرده است و تنها تن به خواسته‌های غیرقانونی و غیرمنصفانه آنها نداده است.

https://shoma-weekly.ir/FsYfka