بین الملل

تضییع آزادی های فردی و اجتماعی، جامعه مصر را به انجماد سیاسی می رساند

یک کارشناس مسایل بین الملل، شرایط فعلی مصر را برای اداره السیسی سخت دانست و اظهار کرد: در مصر شرایط برای مدیریت جامعه آسان نیست، اگر آقای السیسی می خواهد شرایط پویایی را در اوضاع سیاسی برقرار کند باید تلفیقی میان عناصر داخلی و خارجی برقرار کند.
دکتر حسن لاسجردی در گفت و گو با خبرنگار شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) درباره آینده سیاسی مصر گفت: در دستگاه قضایی مصر طیفی از قضات قدیمی و رژیم گذشته باقی ماندند و تغییر و تحول چندانی در دستگاه قضایی صورت نگرفته است و برخی قضات هم به آن سیستم دلبستگی دارند. با توجه به نوساناتی که در قدرت پیش آمده است، نظامیان علاقه مندند تا طیف اسلام گرا، سلفی ها و اخوانی ها هم که بخشی از این گروه هستند را به نوعی در رقابت های سیاسی به عقب بزنند و با این حکم زهر چشم به گروه های اخوان و اسلام گراها در مصر نشان دهند.

عضوشورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: بعد از انتخابات گذشته مصر هر چند اخوانی ها نتوانستند پیروزی خود را به خوبی هدایت کنند اما دادگاه و نظامیان مصر با چنین حکمی می خواهند اخوان المسلمین بار دیگر جرات حضور در صحنه انتخابات را پیدا نکند؛ با توجه به سابقه ای که اخوان المسلمین در جامعه مصر دارد، السیسی می خواهد زمینه مانور و گردش اخوان را محدود کند تا بتواند شرایط را برای دولت جدید تسهیل کند.

لاسجردی درخصوص علت حکم سنگین برای رهبران اخوان المسلمین اظهار کرد: اخوانی ها در حال حاضر تنها نیروهای معارض مهمی هستند که می توانند در مقابل دولت و قدرت جدید مصر ایستادگی کنند، به جهت اینکه اخوانی ها معتقدند جریان انتخابات اخیر یک کودتا بوده و مرسی همچنان رییس جمهور منتخب است بنابراین گردش قدرت را قبول ندارند و دستگاه قضایی حکمی سنگین برای اعدام رهبران اخوان المسلمین داده تا بتواند آنها را مطیع خود کند تا دست از اعتراض بردارند. در حال حاضر نکته قابل توجه، جریان دستگاه قضایی است که به دنبال تثبیت اوضاع سیاسی و اجتماعی به نفع آقای السیسی و نظامیان است.

عضو شورای سردبیری خبرآنلاین درخصوص واکنش مردم نسبت به سیاست های افراطی السیسی گفت: جامعه مصر دارای مراتب مختلف قدرت مانند احزاب، گروه های سیاسی، ارتش، الازهر و نخبگان و... است، از طرف دیگر مصر یک جامعه فرهنگی است به همین جهت هر نوع سخت گیری و تضییع آزادی های فردی و اجتماعی مردم می تواند شرایط جامعه مصر را به یک انجماد سیاسی برساند.

این کارشناس مسایل بین الملل افزود: فشاری که دستگاه قضایی علیه اخوان آورده است، سعی دارد تا اخوان را از صحنه فعالیت ها بیرون بیندازد اما این موضوع امکان ندارد؛ بنابراین با کم شدن فعالیت های سیاسی اخوانی ها، آنها دست به اقدامات و فعالیت های زیرزمینی می زنند. من فکر می کنم که در حال حاضر فضا و شرایط کشور مصر بسته نیست و اخوان المسلمین می تواند مبارزات سیاسی خود را ادامه دهد.

او شرایط حاضر را برای فعالیت اخوان المسلمین سخت دانست و افزود: به دلیل وجود پتانسیل های مختلف در جامعه و حکم سخت در فضای سیاسی مصر، اخوان المسلمین با تشکیلات منظم و گسترده به سمت مبارزه و تشکیل اپوزیسیون می رود. بعید به نظر می رسد که جامعه مصر دچار انجماد سیاسی شود درحالی که شرایط برای اخوان المسلمین سخت می شود، اما به مرور زمان با تثبیت اوضاع دولت فعلی چرخش فعالیت های حزبی به مدار قبلی خودش بر می گردد.

وی در پایان گفت: یک بخشی از حاکمیت به حمایت داخلی مانند رقبا، تشکیلات، قدرت سیاسی، گردش قدرت و داشتن بروکراسی قوی بر می گردد اما بخش دیگر هم مربوط به ارتباطات خارجی است؛ با توجه به مشکلاتی مانند اقتصاد ضعیف، قدرت شکننده، دخالت های ارتش، تهدیدات داخلی و خارجی، میزان دستیابی به سرمایه و از همه مهم تر جامعه کشاورزی مصر است؛ که با چنین شرایطی اگر آقای السیسی می خواهد فضای پویا را در اوضاع سیاسی برقرار کند، باید به تلفیقی میان عناصر داخلی و خارجی برقرار کند و اگر این دو عنصر با یکدیگر تلفیق شوند، السیسی می تواند کشور مصر را اداره کند اما با وجود این شرایط، اداره مصر آسان نیست.

https://shoma-weekly.ir/eG9GZe